نسخه چاپی

نشست پاریس ائتلاف توبه‌كاران بود

وزیر امور خارجه ایران نشست پاریس را" ائتلاف توبه كاران" نامید و گفت: داعش نه دولت است نه اسلامی است، بلكه یك سازمان پیچیده تروریستی است.

به گزارش نما به نقل از خبرگزاری دانشجو، محمد جواد ظریف در دومین روز سفر خود به نیویورک، در نشست شورای روابط خارجی آمریکا تصریح کرد: امروزه همه از اختلال جهانی، تک قطبی، غیرقطبی سخن می گویند و در برخی موارد مفاهیم گوناگونی حاصل می شود ولی به نظر من اختلال شناختی وجود دارد و این مشکلی است که هم اکنون با آن مواجه هستیم.
وزیر امور خارجه کشورمان که نخست به سئوالات مارگارت وارنر، از مجریان سرشناس رسانه های آمریکایی به عنوان مجری این نشست پاسخ می داد، افزود: جریانات کنونی با اتفاقاتی که در چند قرن پیش رخ داده اند فرق می کنند ولی همچنان از ابزارهای تحلیلی از دور خارج شده استفاده می شود و به همین دلیل است که پاسخ شفافی برای سئوالات مان نمی یابیم.

وی با تاکید بر اینکه ضرورت دارد به واقعیت های جدید در روابط بین المللی توجه کنیم و ابزارهای تحلیلی را بیایم که ما را قادر به درک واقعیت و دستیابی به پاسخ هایی برای آنها قادر سازند، گفت: همه ما در این مبحث سهیم هستیم زیرا وقتی از دنیای جهانی شده سخن می گوییم، درباره دنیایی صحبت می کنیم که تقریبا همه چیز در آن جهانی شده است از جمله احساسات.

وزیر امورخارجه کشورمان خطاب به اعضای شورای روابط خارجی آمریکا گفت : شما نمی توانید هر چه مردم در نتیجه وخامت اوضاع در عراق، غزه و یا دیگر مشکلات احساس می کنند، حس نکنید.

وی افزود: این دور از واقعیت است که فکر کنید در این زمانه می توان برنده و بازنده داشت، غیر ممکن است بتوان از امنیت برخوردار بود در حالیکه در دیگر نواحی ناامنی است، یا در مباحث اقتصادی موفقیت داشت در حالیکه فقر و عقب گرد شدید در سراسر جهان وجود دارد.

ظریف تاکید کرد: یازدهم سپتامبر یکی از همین نمونه هاست زیرا آمریکا که ابرقدرت محسوب می شود نتوانست حتی امنیت مردم خودش را در جهانی که ترور، ناامنی، خشونت و افراط گری بر آن حکمفرماست، تامین کند.

محمد جواد ظریف افزود: برای همین است که باید به گزینه های بهتری برای حل مشکلات توجه کنیم چون ما به نمونه های جدیدی نیاز داریم و هر چه زودتر بتوانیم اتفاق نظر بیشتری درباره آن نمونه یا الگو به دست آوریم، بهتر می توانیم به مشکلات رسیدگی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش ضمن قدرت مسئول نامیدن ایران و نقش محوریتش در مقابله با داعش گفت: ایران نقش رهبریت را ایفا کرده است، همزمان که ایران به ائتلاف پاریس دعوت نشده بود که من آنرا ائتلاف توبه می نامم، زیرا بیشتر شرکت کنندگان در آن نشست به نحوی در شکل گیری، حمایت و گسترش داعش سهیم بوده اند و هم اکنون داعش تبدیل به هیولایی شده است که به شکار خالقانش آمده است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت : ایران نخستین کشوری بود که به مشکل داعش واکنش نشان داد و به محض آغاز مشکلات به درخواست آقای بارزانی کمک ها و حمایت های خود را بدون هیچگونه تاخیری به منظور مبارزه با این مشکل ارائه کرد.

وی افزود: بر این باوریم که داعش تهدیدی فقط برای یک جامعه و منطقه نیست و فقط مختص به سوریه و عراق نمی شود بلکه تهدیدی جهانی است، هزاران پیکارجو از سراسر جهان به عراق و سوریه آمده اند، در نتیجه هیچ حس شفقتی به کسانی که بر آنها تسلط یافته اند، ندارند.

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: داعش پدیده بسیار خطرناکی است و همه باید بدانیم که چگونه باید با این موضوع مقابله کنیم، داعش فقط از طریق بمباران ریشه کن نمی شود و ما به منظور مقابله با این واقعیت به ابزارهای جدیدی نیاز داریم.

وی در پاسخی درباره مبارزه با داعش گفت: نمی توان از خارج وارد منطقه شد و راه حلی را اعمال کرد، نمی توان نسخه مشابهی را برای هر وضعیتی تجویز کرد، باید با مردم تعامل کرد تا بتوان به واکنش دو جانبه ای دست یافت.

ظریف افزود: داعش از رسانه های عمومی و شبکه های اجتماعی به پیشرفته ترین وجهی که شماری در غرب به آن آگاهی دارند، استفاده می کند و قساوت به کار می برند.

وی اضافه کرد: باید دانست چرا شانزده درصد از مردم فرانسه خشونت های داعش را رد نمی کنند و باید دریافت که داعش چکار کرده است که مردم آماده اند اینگونه خشونت ها را بپذیرند.

وزیرخارجه کشورمان در پاسخ به این سئوال که اقدامات آمریکا در به دست آوردن ائتلاف برای بمباران و کمک به مردم محلی منطقه تا چه اندازه می تواند موثر باشد، تصریح کرد: برای حل مشکل فقط نباید به یک بخش عراق نگاه کرد، این گروه ها از مدت ها پیش در سوریه ایجاد و به لحاظ سلاح و مالی توسط شماری از متحدان آمریکا در منطقه حمایت شده است.

وی افزود: هم اکنون آمریکا پس از فقط دو ماه، تصمیم گرفته است در اینباره اقدام کند، عراقی ها به تلاش هایی در زمینه توقف حمایت از این گروه ها نیاز دارند و امیدوارم ائتلافی که در پاریس ایجاد شد هر چه در توان دارد در مسیر توقف حمایت ها از داعش به کار گیرد زیرا بسیاری از آنان علاوه بر حمایت های مالی و تسلیحاتی، مکان امن برای اعضا داعش ایجاد کرده اند.

وزیرامورخارجه کشورمان تاکید کرد: بیش از آنکه به تهاجم نظامی نیاز باشد به شناخت تهدید نیاز است ، تهدیدی که در شهرهای سوریه و عراق وجود دارد.

وی افزود: خود مردم عراق باید با این مشکل مقابله کنند، ما فقط می توانیم کمک کنیم و نمی توانیم در امور عراق دخالت کنیم.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش گفت: داعش سازمان تروریستی بی رحمی است که از ترس مردم سوء استفاده می کند و به لحاظ نظامی برنده می شود زیرا مردم به سادگی از آنان می ترسند.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا ایران آماده است همکاری در تصمیم گیری ها را در بغداد در قبال کمک هایی که به کردها و سنی ها کرده است، بپذیرد، تصریح کرد: ما همیشه بر ایجاد دولتی فراگیر در عراق اصرار داشته ایم و نباید این موضوع را به موضوعی فرقه ای تبدیل کرد.

ظریف افزود : روند بسیار دشواری است و امیدواریم روند سیاسی در عراق همگان را شامل شود، باید دولتی تشکیل شود که بتواند با مشکل بسیار جدی تروریسم مقابله کند.

وزیرخارجه کشورمان در پاسخ به این سئوال که آیا ایران در صورتیکه آمریکا به سوریه حمله کند، از چنین اقدامی حمایت می کند؟ گفت: ما از مشارکت نظامی در منطقه حمایت نمی کنیم، اگر دولتی در منطقه چنین تصمیمی اتخاذ کند ما در آن دخالت نمی کنیم ولی باور نداریم که حضور نیروهای خارجی چه در میدان نبرد و چه هوایی به حل مشکلات بیانجامد، حضور خارجی در هر ناحیه ابعادی را به وجود می آورد که غیرقابل اجتناب است.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره برنامه اتمی و دشواری هایی که درباره برداشتن تحریم ها وجود دارد، تصریح کرد: بسیار ساده است که بتوان از صلح آمیز باقی ماندن برنامه اتمی ایران اطمینان حاصل کرد.

ظریف افزود: گزینه های مختلفی وجود دارد، برای مثال اطمینان حاصل شود که اورانیوم غنی شده به طریقی باشد که نتواند به اورانیوم غنی شده با درصد بالا تبدیل شود که البته این یک بخش مسئله است.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد : مسئله دیگر شیفتگی آمریکا به تحریم هاست، آمریکا به تحریم ها وسواس پیدا کرده است و در برابر معامله ای که صورت گیرد، تحریم ها باید برداشته شوند.

وی اضافه کرد: دلیل آنکه کنگره با آن مخالفت می کند این است که می خواهد تحریم ها همچنان به قوت خود باقی بمانند، تحریم ها دیگر خاصیت خود را ندارند زیرا زمانیکه تحریم ها آغاز شد، ایران کمتر از دویست سانتریفیوژ داشت حال آنکه الان بیست هزار سانتریفیوژ دارد، علاوه بر افزایش قابل ملاحظه سانتریفیوژها، مردم ایران نیز به آمریکا بدبین شده اند.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش درباره بازدید از مراکز نظامی گفت: به آنها اجازه داده شد از نواحی نظامی بازدید کنند و با تهیه چهل نمونه مشخص شد که موضوع اتمی درکار نبوده است.

وی افزود: ما این اجازه را به آنها دادیم و گفتیم اگر چیزی نبود دیگر بازدیدی صورت نمی گیرد، آنها نیز پذیرفتند ولی پس از مدتی دوباره موضوع بازدید را مطرح کردند که البته با آن موافقت نمی شود.

وزیرامور خارجه کشورمان در ادامه این نشست همچنین به سئوالات دیگری درباره اوضاع سوریه و لبنان پاسخ داد.

۱۳۹۳/۶/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...