نسخه چاپی

ماده ای كه در تولید سوسیس و كالباس ممنوع است

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینكه استفاده از خمیرمرغ در تولید كالباس و سوسیس غیرمجاز است، گفت: از تولید فرآورده های سوسیس و كالباسی كه در آنها از خمیر مرغ استفاده شده باشد، جلوگیری خواهد شد.

به گزارش نما وحید مرندی مقدم روز دوشنبه در نشستی خبری با تاکید بر اینکه سازمان ملی استاندارد از اول مردادماه سال 90 تاکنون استفاده از خمیر مرغ در تولید سوسیس و کالباس را ممنوع کرده است، افزود: پس از سه سال وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اخیرا نظر استاندارد را در خصوص استفاده از خمیر مرغ را پذیرفته و پروانه ساخت واحدهایی که از این کالا برای تولیدات خود استفاده می کنند، باطل کرده است.

وی اضافه کرد: خمیر مرغ بشدت در معرض آلودگی قرار دارد و آنچه که در تولید برخی از سوسیس و کالباس ها اتفاق می افتد، بار آلودگی آن بسیار بالاست و سازمان ملی استاندارد نیز اجازه استفاده از خمیر مرغ را نمی دهد.

مرندی مقدم با بیان اینکه در سال 91 و با همکاری سازمان بازرسی کل کشور از 300 واحد تولیدی حدود یکهزار و 11 نمونه برداری شد، گفت: از این تعداد نمونه حدود 288 مورد غیرمجاز مشاهده شد که پروانه های استاندارد آنها را تعلیق کرده ایم.

معاون سازمان ملی استاندارد ایران اضافه کرد: در سه سال گذشته، این سازمان استفاده از خمیر مرغ را مجاز ندانسته اما وزارت بهداشت پروانه ساخت برای واحدهای تولیدی صادر کرده است.

مرندی مقدم ادامه داد: استفاده از خمیر مرغ، فی النفسه دارای اشکال نیست اما در واحدهای بسته بندی نیاز به یک فرآیند قطعه بندی است تا گوشت مرغ از ضایعات آن بدرستی جداسازی شود اما در حال حاضر تمام مرغ در واحدهای بسته بندی چرخ شده و ضایعات آن جداسازی نمی شود.

وی افزود: در حال حاضر تمام سوسیس و کالباس هایی که در بازار مشاهده می شود و پروانه و علامت استاندارد دارند، فاقد خمیر مرغ هستند و هیچ گونه مشکلی برای مصرف توسط مشتریان ندارند.

مرندی مقدم با اشاره به موازی کاری سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت، گفت: تفاهم نامه ای بزودی با وزارت بهداشت امضا خواهد شد تا تفکیک وظایف در فرآورده های غذایی صورت گیرد اما آنچه مسلم است باید بفکر سلامتی مردم بود نه آنکه به اطلاع رسانی تبلیغاتی و بی مورد بپردازیم.


** 20 کیلوگرم مصرف سالانه روغن

وی همچنین در ارتباط با آخرین نتایج بررسی های سازمان ملی استاندارد در خصوص وجود روغن پالم در فرآورده های لبنی ، گفت: هر ایرانی سالانه 20 کیلوگرم روغن مصرف می کند که 50 درصد آن پالم است، در حالی که استفاده از این روغن برای سلامت انسان مضر نیست اما نباید در فرآورده های لبنی تعیین شده از سوی سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد استفاده قرار گیرد.

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد، افزود: چنانچه واحدهای لبنی در فرآورده های تعیین شده از سوی دستگاه های مذکور، روغن پالم استفاده کنند به طور قطع تخلف محسوب شده و پرونده های واحدهای متخلف به دادگاه ها ارجاع می شود اما اگر مراجع قضایی اجازه دهند این واحدها به مردم معرفی شده و نام آنها اعلام می شود.

وی تصریح کرد: اسامی متخلفان در زمینه استفاده غیرمجاز از روغن پالم در فرآورده های لبنی میان سازمان ملی استاندارد و وزارت بهداشت یکسان نبوده و مغایرت هایی داشته که به نحوه نمونه گیری از این فرآورده ها ارتباط دارد؛ این در حالی است که نمونه های سازمان ملی استاندارد از بازار جمع آوری شده و دامنه وسیع تری را در برمی گیرد.

مرندی مقدم با بیان اینکه قابلیت شناسایی پالم در فرآورده های لبنی بسیار سخت است اما امکان پذیر؛ اظهار داشت: در مرحله اول مقرر شد تا استفاده از چربی های گیاهی در این فرآورده ها مورد شناسایی قرار گیرد.

وی گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پروانه ساخت واحدهایی که به صورت غیرمجاز از روغن پالم در فرآورده های لبنی استفاده می کنند را ابطال کرده و سازمان ملی استاندارد نیز در پروانه های استاندارد این واحدها تجدیدنظر خواهد کرد؛ اما این تصمیمات باید در کمیته ملی نیز که سازمان ملی استاندارد نیز یک عضو آن است، مورد بررسی قرار گیرد.

مرندی مقدم افزود: سازمان ملی استاندارد پیش از اعلام وزارت بهداشت، اقدام به بررسی لبنیات موجود در بازار به منظور چگونگی استفاده از روغن های گیاهی کرده بود که براین اساس، از اسفندماه سال گذشته که دولت اقدام به توزیع سبد کالا در میان خانوارهای ایرانی کرد، سازمان ملی استاندارد و بازرسی کل کشور، پنیرهای موجود در این سبد کالا را مورد بررسی قرار دادند و پروانه استاندارد واحدهایی که از چربی گیاهی در تولید برخی از محصولات خود استفاده کرده بودند را ابطال کرد.

مرندی مقدم خاطرنشان کرد: از ابتدای سال 92 تا 15 مردادماه سال جاری، از 759 محصول 595 مورد واحد تولیدی در سطح کشور، نمونه برداری صورت گرفته، این در حالی است که از این تعداد 689 مورد مطابق با استاندارد تولید می شد و چربی گیاهی در آن مشاهده نشد، اما در 80 مورد استفاده از چربی گیاهی محرز شد.

معاون سازمان ملی استاندارد خاطرنشان کرد: 5.8 درصد از نمونه های اخیر که بعد از مطرح شدن استفاده از روغن پالم در فرآورده های لبنی از سوی وزارت بهداشت، مورد بررسی قرار گرفت، با چربی گیاهی تولید شده بودند که تولیدکنندگان به تعزیرات معرفی شدند، اما امید می رود با ابطال پروانه از سوی وزارت بهداشت، استفاده از روغن گیاهی در محصولات لبنی به صفر برسد.

وی افزود: بیشترین استفاده از روغن پالم در فرآورده های پرچرب همچون ماست خامه ای، پنیر خامه ای و ماست موسیر است که به مردم توصیه می شود برای حفظ سلامتی خود از این فرآورده ها حتی در صورت عدم استفاده از روغن پالم در تولیدات شان نیز استفاده نکنند.


** اجرای طرح هماهنگ کنترل بازار (طاها) با بودجه 90 میلیارد تومانی در سال جاری

معاون نظارت بر اجرای استاندارد سازمان ملی استاندارد همچنین گفت: طرح هماهنگ کنترل بازار امسال با بودجه 90 میلیارد تومانی و با هدف کنترل بازار در کنار نمونه برداری از واحدهای تولیدی به اجرا درآمده است.

وی افزود: براین اساس در سه ماهه دوم سال جاری، 27 هزار و 879 مورد بازرسی از مراکز عرضه شامل یکهزار و 470 مورد بازرسی از فروشگاه های زنجیره ای بزرگ، 20 هزار بازرسی از واحدهای خرده فروشی و 2 هزار و 180 مورد بازرسی از انبار و عمده فروشی ها صورت گرفته که منجر به توقیف یکهزار و 177 کالای خارج از شرایط استاندارد شده، ضمن آنکه 186 مورد نیز به دادگاه ها اعلام جرم شده است.

مرندی مقدم اضافه کرد: 40 مورد از تخلفات نیز به سازمان تعزیرات حکومتی ارجاع شده که کم فروشی داشته اند، اما در مجموع 2270 مورد ارجاع پرونده به محاکم قضایی و در کنار آن 18 مورد جعل علامت استاندارد صورت گرفته است.

۱۳۹۳/۶/۳۱

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...