نسخه چاپی

ائتلاف اصلاح طلبان بدون روحانی

حسین مرعشی از استراتژی جدید كارگزاران در این خصوص رونمایی كرد . همانظور كه انتظار می رفت٬ او بر این عقیده بود كه تنها خاتمی باید محور اصلی ائتلاف های اصلاح طلبی را تشكیل دهد و دولت نمی تواند در این میان وارد میدان شده و رهبر دیگری برای اصلاحات معرفی كند .

به گزارش نما به نقل از افکار نیوز، با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات مجلس دهم٬ هر روز ابعاد جدیدتری از برنامه اصلاح طلبان برای حفظ انسجام‌شان برای این انتخابات مشخص می شود. در ابتدا به نظر می رسید تشکیلاتی مانند ندا و یا هر ائتلاف دیگری درون این جبهه به معنی رسیدن به اتحاد برای این انتخابات باشد اما حاشیه های به وجود آمده برای این تشکل و مخالفت تعداد زیادی از اصلاح طلبان تندرو با تشکیل این تشکل٬ در نهایت آنها را به نتایج دیگری رسانده است . از یک سو آنها نمی توانن با هم ائتلاف کنند و از دیگر سو نمی خواهند ائتلافی هم با سایر گروههای اعتدال گرا داشته باشند.

چندی پیش تعدادی از شخصیت های سیاسی وابسته به جبهه اصلاح طلبی٬ از ورود دولت و اعدالیون به ماجرای انتخابات مجلس دهم٬ ابراز نگرانی کرده بودند. آنها بیان کردند که دولت نمی تواند با پرچم حمایت از حسن روحانی به دنبال برگزاری انتخابات از یک سو و رای آوردن گروهی با نام دولت در این انتخابات باشد . اینها البته همه بهانه ای بود برای اینکه بگویند انتخابات مجلس دهم ٬ باید با ائتلاف بین نیروهای اصلاح طلب صورت گیرد و نیروهای کارگزاران و یا اعتدالی جایی در این میان نخواهند داشت .

به نظر می رسد کارگزاران نیز در این میانه راه خود را از دولت جدا کرده و قرار است ائتلاف منهای روحانی٬ برای انتخابات مجلس شکل بگیرد . حسین مرعشی چندی پیش در گفتگویی ٬ از استراتژی جدید کارگزاران در این خصوص رونمایی کرد . همانطور که انتظار می رفت٬ او بر این عقیده بود که تنها خاتمی باید محور اصلی ائتلاف های اصلاح طلبی را تشکیل دهد و دولت نیم تواند رد این میان وارد میدان شده و رهبر دیگری برای اصلاحات معرفی کند . این دلیل ٬‌همان مسئله ای بود که باعث حمله شدید نیروهای اصلاح طلب به تشکیلات ندا نیز شد .

مرعشی نماینده طیفی از اصلاح طلبان است که بعد از انتخابات ریاست جمهوری در حزب کارگزاران دور هم جمع شده و با اسم این تشکل قرار است رهبری جبهه اصلاحات را همچنان رد دست دو نفر یعنی خاتمی و هاشیم نگه دارند و به نظر می رسد در این میان اصلا جایی برای روحانی وجود ندارد .

علی شکوری‌راد هم معتقدند که «هرکس که دارای پتانسیلی در جریان اصلا‌ح‌طلبی است باید برای ایجاد وحدت کمک کند. او در ادامه درباره نحوه نهایی‌کردن فهرست‌های انتخاباتی و پذیرفتن مسوولیت فهرست‌ها هم گفت: «من فکر می‌کنم اگر سازو کار اجماع حول آقای خاتمی صورت بگیرد امکان توفیق بیشتر است. چراکه ایشان چهره محبوب اصلاح‌طلبان بوده و هم‌عرض ندارد. بنابراین بهتر این است که سازوکار با تایید آقای خاتمی طراحی شود.»

برایند تمامی این صحبت ها همان عکسی می شود که چندی پیش محسن هاشمی بر روی میز مصاحبه خود قرار داده بود : ائتلافی با حضور هاشمی ٬‌خاتمی و ناطق نوری که البته جایی برای حسن روحانی در آن در نظر گرفته نشده است . اصلاح طلبان از همان ابتدا نیز حسن روحانی و دولتش را افرادی می دانستند که می توانند در دوران گذار جبهه اصلاح طلبان کمک های خوبی به این جبهه بکنند اما نهایتا جایی در این جبهه نخواهند داشت . صحبت های روز گذشته مرعشی و شکوری راد و صحبت های چندی پیش تعدادی دیگر از چهره های شاخص اصلاح طلبی این مسئله را به خوبی نمایان می سازد .

۱۳۹۳/۷/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...