نسخه چاپی

داعش به مرزهای تركیه رسید

نیروهای خلافت خودخوانده اسلامی آرام آرام به مرزهای تركیه نزدیك می‌شوند و همین موضوع باعث شده است كه در آنكارا زنگ خطر به صدا در آید. سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد كه گروه تروریستی داعش در حال نزدیك شدن به مرزهای تركیه است و توانسته از بخش غربی شهر كوبانی سوریه به مرزهای این كشور نزدیك شود. با این وجود گفته می‌شود كه دوشنبه شب، جنگنده‌های آمریكایی به همراه متحدان عربش به مواضع داعش در سوریه حمله كردند و بنا به گفته ناظران تحولات سوریه شماری از شبه‌نظامیان كشته شدند.

به گزارش نما به نقل از دنیای اقتصاد، برنارد اسمیت، خبرنگار الجزیره می‌گوید که داعش توانسته تا ۲ کیلومتر به داخل شهر کردنشین کوبانی نفوذ کند. به‌رغم اینکه نیروهای کرد برای جلوگیری از ورود داعش به داخل شهر کوبانی مقاومت فراوانی کرده‌اند، اما این گروه معتقد است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به اندازه کافی به آنها کمک نکرده است تا مانع حمله این نیروها به این شهر شود. روزنامه حریت‌دیلی اما گزارش می‌دهد که در بامداد سه‌شنبه، رجب‌طیب اردوغان رئیس‌جمهوری تازه این کشور با احمد داوود اوغلو، نخست‌وزیر ترکیه دیداری ۴۰ دقیقه‌ای داشته و درخصوص پیوستن ترکیه به ائتلاف آمریکایی گفت‌وگو کرده است. بنا به نوشته این روزنامه، ترکیه هنوز موضع خود را در قبال این ائتلاف مشخص نکرده اما اردوغان گفته است که این موضوع را به دست پارلمان خواهد سپرد تا در این‌باره تصمیم‌گیری شود.

این دیدار پس از آن رخ داد که در سفر اخیر اردوغان به آمریکا وی با جو‌بایدن، معاون نخست باراک اوباما در نیویورک دیدار داشته است. گزارش‌نویس این روزنامه اعتقاد دارد که آنکارا قصد دارد گام‌های بیشتری برای همراهی با این ائتلاف بردارد. از سوی دیگر ژنرال نجدت اوزل، فرمانده کل ارتش ترکیه می‌گوید که ارتش این کشور به حالت آماده‌باش درآمده است و تحرکات گروه تروریستی داعش را در پشت مرزهای این کشور زیرنظر گرفته است.

الجزیره هم به نقل از خبرنگارانی که در داخل مرزهای جنوبی ترکیه مستقر شده‌اند، می‌گوید که نیروهای داعش به راحتی در نزدیکی مرزهای این کشور دیده می‌شوند ترکیه تاکنون نزدیک به ۱۵ عراده تانک را که مجهز به مسلسل نیز است در پشت مرزهایش نگه داشته و به حالت آماده‌باش درآمده است. همزمان با پیشروی داعش در داخل شهر کوبانی نیز گفته می‌شود بیش از ۱۵۰ هزار کرد سوریه توانسته‌اند به سمت ترکیه سرازیر شوند و در آنجا پناه بگیرند. یکی از تحلیلگران شبکه الجزیره در یادداشتی که برای سایت اینترنتی این شبکه تلویزیونی داشته است درخصوص تحولات اخیری که در نزدیکی مرزهای ترکیه در حال رخ دادن است، نوشت که ترکیه قصد دارد تا آمریکا و متحدان عربش را مجاب کند که تنها راه مبارزه با داعش توسل به گزینه نظامی نیست.

به اعتقاد این کارشناس، ترکیه قصد دارد تا به طریقی دیگر علیه این گروه تروریستی اقدام کند. آنکارا اعتقاد دارد ورود داعش به سوریه باعث شده است که موقعیت اپوزیسیون‌های میانه‌رو در سوریه تضعیف شود. تا پیش از ظهور گروه‌هایی مثل النصره و دولت اسلامی عراق و شام، ائتلاف اپوزیسیون تنها گروه مخالف دولت دمشق بود و ترکیه نیز مهم‌ترین حامی این گروه بوده است.

با این وجود برخی اعتقاد دارند که پس از حملات گروه ائتلاف آمریکایی به داعش در سوریه، این کشور، تنها کشوری در ناتو خواهد بود که به دلیل همجواری با سوریه ممکن است بعدها مورد حملات گروه‌های تندرو قرار بگیرد. ترکیه دارای مرزهای طولانی با سوریه و عراق است و کنترل و زیر نظرگرفتن آنها بسیار سخت است.

به اعتقاد وی داشتن مرز طولانی می‌تواند باعث آسیب دیدن ترکیه از سوی داعش شود. آنکارا هم‌اکنون نگران حملات هوایی است و اعتقاد دارد که این حملات به تنهایی نمی‌تواند پاسخگوی دفع خطر داعش باشد. این در شرایطی است که واشنگتن در حال فشار آوردن به آنکارا است تا در حملات علیه مواضع داعش در سوریه مشارکت بیشتری داشته باشد. ترکیه اما قصد دارد بیشتر نقش حمایت‌کننده داشته باشد تا اینکه خود بازیگر اصلی این درگیری‌ها باشد.

۱۳۹۳/۷/۹

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...