نسخه چاپی

خبر خوش تورمی نوبخت به مردم

سخنگوی دولت گفت: نرخ تورم را تا پایان سال به زیر ۲۰ درصد می‌رسانیم.

به گزارش نما به نقل از افکارنیوز، محمدباقر نوبخت معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری به بیان جزئیات بودجه‌نویسی دولت برای سال ۹۴ پرداخت.

نوبخت در خصوص فوائد سر موقع تحویل دادن بودجه گفت: باید در انتظار آثار مثبت انضباط بودجه‌ای از جمله به وقت دادن بودجه باشیم و طبیعی است که وقتی بودجه را به وقت می‌دهیم، مجلس به وقت به آن رسیدگی کرده و دولت نیز موفق شد برای نخستین بار قانون بودجه سال ۹۳ را در سال ۹۲ منتشر کند و تمام ضوابط مالی و آیین‌نامه اجرایی آن را تصویب کند.

وی ادامه داد: بنابراین بعد از اول فروردین‌ماه سال جاری کشور دارای بودجه و آیین‌نامه‌های اجرایی بود؛ همچنین طرح‌های عمرانی و اتمام آن، خروج از رکود، رشد اقتصادی، کاهش نرخ تورم و اجرای درست هدفمندی از اهدافی بود که ما توانستیم از آغاز سال جهت اجرای آن عمل کنیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه ما به مجلس قول دادیم که به وقت بودجه را تحویل دهیم، افزود: نکته دیگر این است که آیا براساس قولی که به مردم داده‌ایم توانسته‌ایم طرح‌های عمرانی را اولویت قرار دهیم یا خیر؛ طی گزارش رسمی خزانه کشور برای بیمه شش ماهه اول سال موفق شدیم بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبارات طرح‌های عمرانی را پرداخت کنیم. البته این موضوع ۲ مرحله تخصیص و پرداخت دارد و این رقم نسبت به ۶ ماهه حدود ۵۳ درصد می‌شود و نسبت به سال قبل نیز بیش از ۳۳۳ درصد است.

نوبخت گفت: برای اینکه بتوانیم تمام طرح‌های عمرانی و آبادانی را در استان‌ها آغاز کنیم، در ۶ ماهه اول امسال ۱۰۰ درصد اعتبارات طرح‌های عمرانی را پرداخت کردیم که این رقم نسبت به سال قبل در همین موقع بیش از ۱۲ برابر شد. البته تردید ندارم و امیدوارم که تا پایان اسفندماه اعلام کنیم که ۲۴۶ طرح ناتمام عمرانی را به اتمام برسانیم. همچنین تمام طرح‌هایی که رئیس‌جمهور به مردم اعلام کردند که تا پایان امسال به اتمام می‌رسد را به وسیله ویدیو کنفرانس افتتاح کنیم.

وی اظهار داشت: امیدوارم تا پایان دوره ماموریت ۴ ساله بخشی بزرگی از مشکلات کشور را از پیش پا برداریم.

سخنگوی دولت در خصوص جزئیات بودجه سال آینده گفت: ما تعهدات و تکالیف قانونی برای اصلاح نظام بودجه‌ریزی داریم؛ از جمله بند ۳۲ و ۳۴ سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری برای برنامه پنجم توسعه این بود که بودجه به صورت عملیاتی برنامه‌ریزی کنیم. ما سال گذشته چند دستگاه را بر این اساس عملیاتی کردیم؛ کار دیگر ما این است که براساس قیمت تمام شده و میزان بهره‌وری دستگاه اجرایی، بودجه آن را برنامه‌ریزی کنیم و برای این اقدام کارگاه آموزشی و دوره‌هایی را تشکیل داده‌ایم که دستگاه‌های اجرایی از این شیوه مدرن استفاده کند.

نوبخت ادامه داد: امسال بودجه را به صورت عملیاتی تقدیم مجلس کرده و با همکاری مجلس تمام تبصره‌های تکراری را جدا کرده و به صورت لایحه تقدیم مجلس می‌کنیم. بنابراین بودجه شفاف، روشن، مختصر و با پیوست‌های مختلف به مجلس ارائه می‌کنیم.

وی یادآور شد: البته بیش از آنکه خود را به اعداد و ارقام در بحث بودجه محدود کنیم، باید آثار آن را در زندگی شهروندان مشاهده کرده و تاثیر بودجه را در رشد اقتصادی و نرخ تورم مشخص کنیم.

سخنگوی دولت در خصوص نرخ تورم گفت: با توجه به اینکه نرخ تورم بالای ۴۰ درصد بود در این بودجه اعلام کردیم که برای سال ۹۳ موفق می‌شویم بودجه را بین ۲۰ تا ۲۳ یا ۱۸.۵ تا ۲۱.۵ درصد برسانیم ولی خیلی‌ها گفتند این امکان‌پذیر نیست اما براساس آمار بانک مرکزی نرخ تورم به ۲۱ درصد و براسا‌س آمار مرکز آمار این نرخ به ۲۰.۶ درصد رسید و تا پایان سال نرخ تورم را به زیر ۲۰ درصد می‌رسانیم.

نوبخت با اشاره به آمار رشد اقتصادی کشور در سال‌های اخیر یادآور شد: رشد اقتصادی سال ۹۱، ۶.۸- درصد و در سال ۹۲، ۱.۹- درصد بود ولی ما اعلام کردیم که این رقم را در سال ۹۳ از ۱.۵ درصد مثبت رشد اقتصادی تا ۰.۳ درصد رشد می‌رسانیم و بانک مرکزی نرخ رشد اقتصادی ۳ ماهه اول امسال را نسبت به ۳ ماهه اول سال ۹۲، ۴.۶ درصد اعلام کرد.

وی گفت: ما در سال گذشته حدود ۲۳ هزار میلیارد تومان صرف طرح‌های عمرانی کردیم که ۱۱ هزار میلیارد تومان آن را تا بهمن سال ۹۲ هزینه کردیم و ۱۲ هزار میلیارد تومان را فقط در اسفندماه ۹۲ صرف طرح‌های عمرانی کردیم. بنابراین ما در سال ۹۲ به طرح‌های عمرانی اعتبار خوبی اختصاص دادیم و در ۲۸ اسفند ۹۲، ۴ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان به اعتبارات عمرانی پول اختصاص دادیم. بنابراین سال قبل به اعتبارات عمرانی عددی ندادیم. در حالی که برای امسال بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص دادیم.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور با آماری از رشد اقتصادی در ۳ ماهه اول امسال در حوزه‌های پتروشیمی و صنایع و معادن ارائه کرد و گفت: در حوزه پتروشیمی در ۳ ماهه اول نسبت به ۳ ماهه دوم مقدار تولید ۴.۴ درصد رشد، مقدار فروش ۴.۲ درصد افزایش، ارزش فروش ۱۸ درصد رشد و مقدار صادرات ۸ درصد افزایش داشته است. همچنین در حوزه صنایع و معادن در ۳ ماهه اول سال قبل میزان رشد ۰.۷- درصد بود که به ۸.۱ دهم درصد رسید. بنابراین مجموع این اتفاقات در ۳ ماهه اول امسال نشان داد که نسبت به سال قبل شاهد رشد بوده‌ایم و رشد اقتصادی براساس وعده دولت حاصل شد.

نوبخت تاکید کرد: ما به دنبال ۲ چیز بوده‌ایم؛ اول اینکه در عرصه داخلی نشان دهیم که با اتخاذ سیاست‌های درست و سنجیده می‌توان رشد اقتصادی را افزایش و نرخ تورم را کاهش داد و به دنیای زورگویی که ما را تحریم کرده و فکر کرده که اگر ایران را تحریم کند ملت‌اش دستش را بالا می‌برد و این تحریم‌ها باعث می‌شود از پای دربیاید، باید به آنها نشان دهیم که با اتکا به اقتصاد مقاومتی و با تلاش دولت می‌توانیم کشورمان را اداره کنیم.

وی ادامه داد: اگر بنا به هر دلیلی شرایط ما تغییر نکند و حتی شرایط نسبت به وضع موجود بدتر شود، دولت برنامه مناسبی با آن شرایط دارد و امیدوارم با قدرت مذاکره دیپلمات‌های ما بتوانیم در عرصه جهانی از حق ملت ایران دفاع کنیم و آنها باید بدانند اگر تحریم هم بکنند، توان ما کاهش نخواهد یافت و باید پرسید آیا با وجود این تحریم‌ها توان هسته‌ای ما کاهش یافته است.

سخنگوی دولت تصریح کرد: کشور ما می‌تواند در زراد ورود پیدا کرده و اتم را بشکافد و از انرژی هسته‌ای استفاده کند و در علم فضایی و ماهواره‌ها پیش برویم؛ پس زمانی که ما می‌توانیم در سایر علوم پیشرفت کنیم چرا در علم اقتصاد نتوانیم. این علم در نزد تیم اقتصادی ما وجود دارد.

نوبخت با بیان اینکه از روز آغاز به کار دولت در روزهای یکشنبه و پنجشنبه صبح‌ها از ۸ تا ۱۲ ظهر شخص رئیس‌جمهور در جلساتی با تیم اقتصادی و مشاورین خود حضور پیدا می‌کنند ، گفت: همه توان ما در این جلسات این است که چه کنیم که راهکار بهتری برای رشد اقتصادی داشته باشیم. ضمن اینکه شهادت می‌دهم اکثر همکاران بنده در دولت به خصوص شخص رئیس‌جمهور کمتر از ۱۸ تا ۱۹ ساعت در دولت کار نمی‌کند .

وی در خصوص سهم تولید و بهداشت در اجرای هدفمندی یارانه‌ها گفت: قانون به ما می‌گوید بخشی از افزایش قیمت‌ها یعنی ۵۰ درصد را می‌توانیم بین خانوارها توزیع کنیم. حالا باید پرسید آیا مردم رأس ۲۲ هر ماه نتوانستند یارانه دریافت کنند؟ ما قول دادیم از کسانی که درآمد کمتری دارند، به صورت سبد غذایی حمایت کنیم. ضمن اینکه در ۳ ماهه اول امسال سهم این افراد را داده و در ۳ ماهه دوم نیز این سهم را به صورت کارتی ارائه می‌دهیم. همچنین ما قول داده‌ایم که سهم هدفمندی را صرف کسری بودجه دولت نکنیم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: ما قول دادیم قبل از آینکه ۶ ماهه اول سال جاری به اتمام برسد، ۱۰۰ درصد اعتبارات مربوط به طرح تحول سلامت را ارائه دهیم و امروز می‌گویم که معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری بیش از ۱۰۰ درصد ۶ ماهه منابع طرح تحول سلامت را به وزارت بهداشت پرداخت کرده است.

نوبخت درباره سهم تولید از هدفمندی یارانه‌ها افزود: در خصوص تولید قرار شده ۵ هزار و ۷۲۷ میلیارد تومان از ۳۰۰ تومان افزایش قیمت بنزین که ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان را به بهداشت اختصاص دادیم، صرف تولید کنیم؛ با توجه به اینکه کار را از اردیبهشت‌ماه آغاز کردیم، در تحصیل منابع با مشکل مواجه شدیم. ولی توانستیم طرح تحول سلامت را به پیش ببریم.

وی ادامه داد: ما در هیئت وزیران تصثبیت کردیمکه ۵ هزار ۷۲۷ میلیارد تومان بخش تولید را به صورت یارانه نقدی به واحدهای تولیدی ندهیم چرا که موجب آفت می‌شود ولی این امکان را فراهم کردیم که با توجه به اینکه امسال بیش از ۱۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبارات در امور مختلف از جمله تولید داده می‌شود. و نرخ سود بانک‌ها برای تولیدکنندگان سنگین است، مقرر شد مابه‌التفاوت سودی که بانک‌ها دریافت می‌کنند و نرخی که ما به آن تمایل داریم را دولت پرداخت کند.

سخنگوی دولت افزود: ما در هیئت دولت برای بخش صنعت معدن ۱۲۰۰۰ میلیاردتومان، بخش کشاورزی ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان، بخش برقی کردن چاه‌های کشاورزی ۲۰۰ میلیارد تومان، حمل و نقل درون و برون‌شهری ۱۲۰۰ میلیارد تومان، مشوق‌های صادراتی ۱۰۰ میلیارد تومان و حمایت از واحدهای تولید برق ۱۴۲۱ میلیارد تومان اختصاص دادیم و این ارقام در هیئت وزیران تصویب شده است و این واحدها باید به بانک‌ها مراجعه کرده و با توجه به تعهد دولت طرح‌های خود را ارائه دهند.

نوبخت در پایان گفت: ما این ارقام را به هر طرح تولیدی ارائه نمی‌دهیم بلکه طرح‌هایی که موجب رشد تولید و افزایش اشتغا می‌شوند در لیست دریافت این کمک‌ها قرار می‌گیرند.

۱۳۹۳/۷/۱۰

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...