نسخه چاپی

سیاست‌های تركیه در برابر داعش

مقامات تركیه خبر توافق جدید با آمریكا برای استفاده جنگنده‌های آمریكایی از پایگاه هوایی اینجرلیك در جنگ علیه دولت اسلامی (داعش) را رد كردند

گروه ترجمه- روزنامه گاردین 14 اکتبر 2014 (۲۲ مهر) در مقاله‌ای به سیاست‌های ترکیه در برابر داعش و رد خبر اجازه ترکیه به آمریکا برای استفاده از پایگاه هوایی اینجرلیک در جنگ علیه داعش پرداخت و نوشت: مقامات ترکیه خبر توافق جدید با آمریکا برای استفاده جنگنده‌های آمریکایی از پایگاه هوایی اینجرلیک در جنگ علیه دولت اسلامی (داعش) را رد کردند که سخنان سوزان رایس، مشاور امنیت ملی آمریکا، در روز یکشنبه را تکذیب می‌کرد. دفتر نخست‌وزیری ترکیه اعلام کرد به‌منظور آموزش شورشیان میانه‌رو سوریه در خاک ترکیه توافقی صورت گرفته؛ اما همچنان مشخص نیست که «کجا و چگونه» این اقدام صورت خواهد گرفت. روز یکشنبه آمریکا اعلام کرد ترکیه موافقت کرده به آمریکا و نیروهای ائتلاف اجازه دهد از پایگاه نظامی ترکیه از جمله پایگاه هوایی مهم اینجرلیک در نزدیکی شهر آدانا (100 مایلی مرز سوریه) استفاده کنند؛ اما مقامات ترکیه اصرار دارند که تصمیمی در مورد اینجرلیک اتخاذ نشده است.

در ادامه مقاله آمده است: واشنگتن مدت‌هاست دولت ترکیه را تحت فشار قرار داده تا نقشی قاطعانه‌تر در جنگ علیه شبه‌نظامیان داعش بر عهده بگیرد. به گفته منابع دولتی ترکیه، حدود چهار هزار نیروی مخالف پس از تأیید صلاحیت آن‌ها توسط سرویس اطلاعات ترکیه در این کشور آموزش خواهند دید. یک روزنامه ترکیه گزارش داد نیروهای واحدهای حفاظت خلق کرد سوریه (PYD) که ارتباط تنگاتنگی با حزب غیرقانونی پ.‌ک.‌ک دارند، از جمله این نیروها خواهند بود. در عین حال، جنگ در کوبانی ادامه دارد و داعش مرکز شهر را زیر آتش سنگین توپخانه و خمپاره قرار داده است. با وجود این، هیچ یک از طرف‌ها نتوانسته‌اند پیشرفت محسوسی داشته باشند. روز یکشنبه حدود ساعت 5 عصر داعش حملات سنگین خود علیه کوبانی را آغاز کرد؛ اما نیروهای کردی نتوانستند مواضع خود را حفظ کنند. البته اقدام ترکیه می‌تواند در پایان شرایط خطرناک کوبانی مؤثر باشد. هنوز هم دیر نشده و شرایط می‌تواند علیه داعش تغییر کند.

در پایان مقاله آمده است: اگرچه آنکارا به آوارگان منطقه کردنشین سوریه اجازه ورود به ترکیه را داده، اما اجازه نداده هیچ نیرویی از طریق مرز ترکیه به سوریه برود. مقامات ترکیه بارها اعلام کرده‌اند داعش و پ.‌ک.‌ک تفاوتی با یکدیگر ندارند. بسیاری از کردهای ترکیه این بی‌میلی ترکیه برای کمک به نیروهای کرد در کوبانی را تمایل این کشور به داعش تلقی می‌کنند. حداقل 38 نفر طی اعتراضات کردها به دست پلیس ترکیه و گروه اسلام‌گرای حزب‌الله ترکیه کشته شده‌اند. رجب طیب‌ اردوغان بارها اعلام کرده اولویت ترکیه، سرنگونی اسد است. اردوغان روز دوشنبه گفت: «ما شرایط مشخصی برای مبارزه با داعش داریم: نخست، باید منطقه پرواز ممنوع در سوریه ایجاد شود؛ دوم، باید منطقه حائل داخل سوریه ایجاد شود؛ سوم، ما باید نیروهای مخالف را آموزش دهیم؛ چهارم، رژیم سوریه باید هدف قرار گیرد. شما نمی‌توانید این شرایط را در کوبانی به‌تنهایی حل و فصل کنید. کوبانی‌های بسیاری در سوریه هستند. اگر امروز مسئله کوبانی مطرح شده، باید بگویم فردا حلب، حسکه و موصل نیز با مسئله‌ای مشابه روبه‌رو خواهند شد.» تحلیل‌گران معتقدند مشارکت فعال‌تر ترکیه در جنگ علیه داعش ممکن است به معنای تشدید تهدید امنیتی درون مرزهای این کشور باشد.

۱۳۹۳/۷/۲۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...