نسخه چاپی

عضو كمیسیون انرژی در گفتگو با نما:

میخواستند كار قابل تقدیر دولت گذشته را با سیاسی كاری زیر سوال ببرند/محیط زیست امكانی برای بررسی دقیق كیفیت بنزین ها ندارد

عکس خبري -ميخواستند کار قابل تقدير دولت گذشته را با سياسي کاري زير سوال ببرند/محيط زيست امکاني براي بررسي دقيق کيفيت بنزين ها ندارد

حسین نجابت گفت:در طرح شائبه آلودگی بنزین های داخلی اهداف سیاسی بیشتر دنبال می شد.

حسین نجابت عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار نما در رابطه با اظهارات اخیر نوبخت در رد ادعای دولت مبنی بر آلودگی و غیر استاندارد بودن بنزین داخلی گفت: مساله بنزین از زمستان سال 89 با تصمیم آمریکا مبنی بر محدود کردن و قطع واردات بنزین به جمهوری اسلامی شروع شد تا بدین وسیله فشاری را بر کشور ما بیاورد .
وی افزود: به نظر من در آن مقطع با یک تصمیم انقلابی و درست، قرارشد که ایران، اضافه بر بنزینی که در پالایشگاهها تولید می شود، بنزین تولید کند. از این رو تصمیم بر این شد که از پتروشیمی ها بنزین تولید شود که این کار انجام شد و خوشبختانه قطع کامل واردات بنزین در جامعه اثری نگذاشت.
نماینده مردم تهران، شمیرانات، اسلامشهر و ری ادامه داد: اما در دولت یازدهم ایده ای مطرح شد که ما باید بنزین پتروشیمی ها را قطع کنیم و آن مقداری که محدودیت داریم را وارد کنیم. مسلما عده ای خصوصا در کمیسیون انرژی با این طرح مخالف بودند ،زیرا با این تصمیم ما مجددا باید بنزین وارد کنیم که با این امر امکان ضربه پذیری ما زیاد خواهد شد .
وی با اشاره به مساله که شائبه آلودگی بنزین صحیح نیست ؛ تصریح کرد: کسانی که مدافع واردات و قطع تولید بنزین پتروشیمی ها بودند ادعایی را مطرح کردند که بنزین پتروشیمی ها به اصطلاح آلوده است و از همان زمان شائبه ها و بحثها متعددی شروع شد که متاسفانه این بحث هرگز جنبه کارشناسی پیدا نکرد.
این کارشناس امور انرژی خاطر نشان کرد: با ورود سازمان محیط زیست که اساسا محیط زیست هیچ امکانی برای بررسی دقیق کیفیت بنزین ها ندارد. به این مساله دامن زده شد. در حالی که ما سه نوع بنزین داریم، بنزین پتروشیمی ها، بنزین پالایشگاهها و بنزین وارداتی؛ ادعا این بود که فقط بنزین پتروشیمی ها آلوده است و این ادعا غیر قابل قبول است؛ چرا که آزمایشگاهها و کیفیت سنجی های متعدد نشان داده که اگر برای آلودگی یک استاندارد تعریف کنیم، نمی توان ادعا کرد که بنزین پتروشیمی ها بیش از بنزین وارداتی یا پالایشگاهها آلودگی دارد و این مساله به کرات ثابت شده است .
نجابت با اشاره به عملکرد غلط برخی از رسانه ها در این زمینه گفت: مشکل این است که در برخی رسانه ها این کار به شکل سیاسی دنبال شد و عده ای خواستند که اثبات کنند که دولت گذشته مرتکب اشتباه شده است و اساسا تولید بنزین در دولت گذشته را زیر سوال ببرند. عده ای هم در تایید عملکرد دولت در واردات بنزین ، آلودگی آن را مطرح کردند، بدون این که یک کار ، کار کاشناسی دقیق و علمی صورت بگیرد .
عضو کمیسیون انرژی یادآور شد: مساله ای که با قاطعیت می توان آن را مطرح کرد این است که ما امکان جدی برای کیفیت سنجی بنزین نداریم . حال ببینید که سازمان محیط زیست وسازمان استادارد اظهار نظر می کند ، در حالی این امکان وجود ندارد و حرفهای غیر علمی زده می شود .
وی با تاکید که در این موضوع بیشتر اهداف سیاسی دنبال شد تا واقعیتها ، خاطر نشان کرد: در واقع موضوع سیاسی شد. هر کسی به نفع خود آن را مصادره به مطلوب کنند . ولی کار علمی صورت نگرفت. ما در کمیسیون انرژی چندین جلسه داشتیم و آنچه که می توان اعلام کنم این است که ما هیچ دلیلی بر اینکه بنزین پتروشیمی ها بدتر بنزین پالایشگاهها و وارداتی است، نداریم . هیچ کس هم یک گزارش رسمی به هم نداده است بلکه در بعضی از گزارشاتی که موسسات تحقیقاتی دادند به ما دادند، بنزین برخی پتروشیمی ها نه همه آنها از بنزین پالایشگاههای ما بهتر بود.
نجابت در هشداری که نظارت بر کیفیت بنزین برعهده شرکت نفت است، ادامه داد: در حالی که بنزین وارداتی که هیچ استاندارد روشنی نمی بیند و نقطه ضعیف ساختاری این است که بهرحال وزارت نفت یا و پژوهش نفت اینها موظف شدند تا کیفیت بنزین ها را مشخص کنند این نمی تواند یک نظارت خوب باشد. چون نه وزارت نفت و نه پخش پالایش متولی توسعه بنزین است، لذا تشکیلاتی از وزارت نفت نمی تواند ناظر باشد. باید یک راههای دیگری شروع شود.
وی تصریح کرد: متاسفانه وقتی فضا سیاسی شد هرکسی این موضوع رابه طرف خود می کشد و آن واقعیتی که باید دیده شود ، دیگر دیده نخواهد شد . این مساله چند واقعیت داشت: اولا کاری که در سال 89 انجام شد واقعا قابل تقدیر است. این طور نیست تا کسی اراده کند ، بتواند از پتروشیمی بنزین تولید کند.بنابراین در آن مقطع کاری اساسی صورت گرفت و قابل تقدیر است .
نجابت افزود: دوم آنکه باید بهر حال استاندارد بنزین کشور بالا بیاید این کار در طول سالها در حال انجام بوده است و دائما صورت می گیرد که این هم قابل تقدیر است که در دولت گذشته و این دولت . اما یک نکته سیاسی مهم است که ما نباید کاری کنیم که به بنزین وارداتی وابسته شویم . این یک خطر جدی است به خصوص در اوضاع آشفته منطقه باید حدالمقدور تلاش کنیم که بنزین داخلی داشته باشیم چه ازپالایشگاه و چه از پتروشیمی و باید کیفیت آن را اصلاح کنیم و این مساله هم با بحث سیاسی و جوسازی در رسانه ها عملیاتی نیست .

۱۳۹۳/۷/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...