نسخه چاپی

مهندس سید مصطفی میرسلیم:

عرق پیاده كردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در مسئولان وجود ندارد

عکس خبري -عرق پياده کردن سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي در مسئولان وجود ندارد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت:متأسفانه عرق پیاده كردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در برخی مسئولان وجود نداشته و تنها امیدشان به كشورهای جهانی است

به گزارش نما ،سید مصطفی میرسلیم عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی در اجلاس دبیران استان‌های حزب موتلفه اسلامی با بیان این که معمار اقتصاد مقاومتی شخص رهبرمعظم انقلاب هستند اظهار داشت: از سال 77 تاکنون نامگذاری همه سال‌ها که توسط ایشان صورت گرفته همگی مبتنی بر مسائل اقتصادی بوده است.

وی افزود: تنها راه نجات از بن بستی که در آن قرار گرفته‌ایم اقتصاد مقاومتی است و مذاکرات هسته‌ای در حاشیه قرار دارد.

میرسلیم با بیان این که در سال 1404 ما باید قدرت اول منطقه در جنبه‌های اقتصادی، علمی و فناوری باشیم بیان داشت: به همین سادگی نمی‌شود قدرت اول شد، ما بحران‌های اقتصادی و طبیعی داشته‌ایم، خشکسالی و تحریم‌های قدرت‌های معارض از جمله این بحران‌هاست.

میرسلیم تصریح کرد: در عین حال ما باید با کشورهای منطقه و اقتصادهای بزرگ هم رقابت داشته باشیم.

وی درباره اندیشه رهبری حول اقتصاد مقاومتی تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی را یک الگوی اقتصادی می‌دانند که برای هر ملتی حتی در شرایط فشار و تحریم می‌تواند زمینه رشد و شکوفایی را فراهم کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: 16 سال است که رهبر معظم انقلاب معماری اقتصاد مقاومتی را برعهده دارند و از سال 77 تاکنون نامگذاری همه سال‌ها همگی مبتنی بر مسائل اقتصادی بوده است.

میرسلیم تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی مکتب یا نگرش نیست بلکه الگویی است که اقتصاد را حول محور باورهای آن ایجاد می‌کند.

رییس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی بیان داشت: در اقتصاد مقاومتی دو راهبرد مطرح می‌شود یکی جایگزینی واردات در کالاهای مصرفی اساسی مردم و دومی تنوع بخشی به توسعه صادرات در بخش‌های مزیت‌دار است.

وی با بیان این که اقتصاد کشور باید مبتنی براقتصاد دانش‌بنیان باشد، گفت: علم باید حرف اول را بزند، اگر اقتصاد براساس علم پیش نرود ما عقب خواهیم افتاد.

وی با بیان این که مفهوم اقتصاد مقاومتی، مقاوم‌سازی اقتصاد ملی در برابر تهدیدات است، بیان داشت: اقتصاد مقاومتی در واقع ایجاد توان تحریم‌شکنی با رویکرد عقب‌راندن نظام سلطه است، اقتصاد مقاومتی باید پیشرو، فرصت‌ساز و مولد باشد.

میرسلیم در پاسخ به سوالی مبنی براینکه آیا اقتصاد مقاومتی همان اقتصاد توسعه یافته است، تأکید کرد: کشوری مثل کره جنوبی کشوری توسعه یافته اما وابسته است و در عین حال کره شمالی کشوری مستقل اما از نظر توسعه یافتگی محروم است.

میرسلیم گفت: می‌توان اقتصاد مقاومتی را اقتصادی دانست که ضمن حفظ ویژگی‌های یک اقتصاد کارآمد از استقلال خود هم پاسداری کند.

میرسلیم افزود: اقتصاد مقاومتی تأثیرگذار بر اقتصاد جهانی است، به گونه‌ای که اعمال تحریم‌ها امنیت اقتصاد جهان را با مخاطره مواجه کند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: مقاومت اقتصادی یعنی ایستادگی در برابر فشارها و تحریم‌ها، در حالی که اقتصاد مقاومتی علاوه بر مقاومت اقتصادی، استفاده بهینه و هدفمند از ظرفیت‌ها و استعدادها را در دستور کار خود قرار داده است.

میرسلیم با بیان این که تدوین سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی برای مواجهه با بحران‌های اقتصادی و طبیعی، فشارهای اقتصادی، قدرت‌های معارض با ایران و مقتضیات رقابت با کشورهای منطقه و اقتصاد کشورهای بزرگ ضرورت دارد، گفت: متأسفانه ایران دارای برخی از نشانه‌های ضعف مقاومت اقتصاد است که از جمله آن‌ها می‌توان به بهره‌وری ضعیف عوامل تولید، رتبه ضعیف در شاخص بهبود فضای کسب و کار، رکود تورمی در اقتصاد ایران، وابستگی به درآمدهای نفتی، کسری‌های بزرگ در بودجه، سهم اندک مالیات در بودجه دولت که نسبت به دیگر کشورهای جهان بسیار متفاوت است، عدم گسترش اقتصاد دانش بنیان و نوآوری، وابستگی تولید ملی به واردات مواد اولیه و فناوری‌های تبدیل، نبود بخش خصوصی توانمند و خطرپذیر و تخریب منابع طبیعی اشاره کرد.

وی با بیان این که رهبر معظم انقلاب به دلیل حائز اهمیت بودن اقتصاد کشورمان پیام‌های مهمی را در نامگذاری سال‌های گذشته بیان فرمودند، تصریح کرد: ایشان اصلاح الگوی مصرف را بیان فرمودند چرا که در کشور ما مصرف بی‌رویه وجود داشته، همت مضاعف، کار مضاعف را تأکید کردند چرا که باید در جامعه تحرک ایجاد می‌شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب واژه حماسه اقتصادی را به کار بردند چرا که در اقتصادمان افراط، رخوت و یأس اجتماعی وجود داشت، نوآوری و شکوفایی را برگزیدند چرا که در زمینه فناوری قدری عقب مانده بودیم، جهاد اقتصادی را به دلیل غلبه دیوان‌سالاری برگزیدند و برای تحقق اهداف اقتصادی نیاز به نقشه راه و برنامه عمل مناسب داریم.

میرسلیم در پاسخ به سوال یکی از مدیران استانی حزب موتلفه اسلامی مبنی براینکه آیا با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی امروز می‌توانیم در سازمان جهانی اقتصاد (WTO) ورود پیدا کنیم، پاسخ داد: امروز اقتصاد ما در شرایطی است که محال است بتوانیم در عرصه اقتصاد جهانی حضور داشته باشیم، چرا که در پیاده کردن بسیاری از نکات اقتصادی موفق نبوده و تنها در صورتی می‌توانیم که بر روی پای خود ایستاده از واردات بی‌رویه جلوگیری کرده و صادرات موفقی را داشته باشیم.

وی افزود: در سیاست‌های اقتصادی بیش از 90 درصد سیاست‌های تدوینی در زمینه اجرا موفق نبوده و می‌توان گفت تعداد بندهای تصویب شده 140 عنوان بوده که متأسفانه به مرحله اجرا نرسیده است.

میرسلیم با بیان این که رهبرمعظم انقلاب تدبیر و علم خود را از اقتصاد با زبانی شیوا و ساده در اختیارمان گذاشته‌اند ولی متأسفانه مسئولان در مرحله اجرا ضعیف هستند، اظهار داشت: در کشور ما مقدار مصرف دو برابر کشور ترکیه بوده و این در صورتی است که تولیدمان بسیار اندک است.

وی ادامه داد: مسلم است که در این صورت جهان از ما سبقت می‌گیرد و ما در صحنه دنیا عقب خواهیم ماند، باید در بحث کشاورزی جدی‌تر عمل کنیم.

وی با بیان این که دولت تنها توانسته سرعت سقوط اقتصادی ما را کاهش دهد، عنوان کرد: دولت تنها توانسته سرعت سقوط اقتصاد ما که منفی 4 بوده را به منفی 2 برساند، عرصه اقتصاد بسیار سخت است و متأسفانه عرق پیاده کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در برخی مسئولان وجود نداشته و تنها امیدشان به کشورهای جهانی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پایان خاطر نشان کرد: تنها راه نجات اقتصادی کشورمان در این است که بیاییم همه ما برای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی گامی برداریم حتی اگر در این مسیر ضربه بخوریم با استفاده از منابع کشورمان می‌توانیم به قدرت اقتصادی در جهان دست پیدا کنیم.
منبع:باشگاه خبرنگاران

۱۳۹۳/۷/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...