نسخه چاپی

چرایی اولویت تحول در علوم انسانی

حسن غفوری فرد


شورایعالی انقلاب فرهنگی به تعبیر مقام معظم رهبری، یک شورای بی­بدیل است. یعنی شما در ساختار حقوقی نظام جمهوری اسلامی، نهادی با این ترکیب و اختیارات را مشاهده نمی‌کنید. این شورا با حضور رؤسای سه قوه ، پنج تن از وزرا، رؤسای تعدادی از کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی و رؤسای سازمان‌ها و نهادهای اجرایی بخش‌های علم و فرهنگ و تعدادی از نخبگان و فرهیختگان علمی و فرهنگی وظیفه سیاست‌گذاری کلان در علم و فرهنگ را بعهده دارد و مصوبات آن به تصریح حضرت امام خمینی«ره» و رهبر معظم انقلاب اسلامی لازم الاتباع است.

رهبر معظم انقلاب در یکی از دیدارهای خود با اعضای شورایعالی انقلاب فرهنگی حتی مجمع تشخیص مصلحت نظام را عقبه شورایعالی انقلاب فرهنگی می‌دانند که این فرمایش ایشان نماد اهمیت علم و فرهنگ در منظر معظم له است.

یکی از اولین اهداف و مأموریت‌های ستاد انقلاب فرهنگی اسلامی­سازی دانشگاه‌‌‌ها بود که به تعبیر حضرت امام خمینی«ره»: اگر دانشگاه‌ها اصلاح شوند کل کشور اصلاح خواهد شد. علّت این توجه هم کاملاً واضح است؛ چون اصلی‌ترین نیروهای اداره کننده جامعه در دانشگاه‌ها تربیت می‌شوند و اگر این تربیت درست باشد خروجی آن نیز درست خواهد بود و بالعکس، پس می‌بینیم که اصلاح دانشگاه‌ها پیش فرض و لازمه اصلاح جامعه است.

به همین دلیل دشمن نیز برنامه اصلی خود رابرای تسخیر کشور و باز گردانیدن آن به دوره وابستگی و وطن­فروشی پهلوی، در تسخیر و در دست گرفتن امورات دانشگاه‌‍‌ها بنا نهاده است و تنها را مقابله با این توطئه اسلامی­سازی دانشگاه‌ها در همه ابعاد است.

از همین رو رهبر معظم انقلاب در حکم اخیر خود به این شورا ماموریت دادند تا معارضان فرهنگ انقلابی و اسلامی را ناامید کنند. یکی از مطالبات مجدد ایشان از این شورا در راستای اهداف تعیین شده، تحول در علوم انسانی بود. علوم انسانی در هر جامعه‌ای تابع شرایط فرهنگی آن جامعه است. یعنی این علوم با توجه به جهان‌بینی حاکم بر هر جامعه و تعریفی که آن جامعه از موضوع انسان، حیات دنیوی و ... دارد تعریف و تولید می‌شود.

علوم انسانی رایج و متعارف در دانشگاه‌های ما نیز بدون هیچ پرده‌پوشی و تعارفی ریشه در فرهنگ و جهان‌بینی تمدن غرب بعد از دوران رنسانس دارد و با مبانی فکری و عقیدتی ما در تعارض و تضاد است.

صرف نظر از این تعارض اصولاً این علوم انسانی در حل مشکلات جامعه به رشته ­های علوم انسانی به علت ناتوانی در تبین و ریشه‌یابی مشکلات ناتوان است.

بنابراین تلاش برای تحول و ارتقای این علوم یک اولویت محسوب می‌شود و شورایعالی انقلاب فرهنگی با درک این اهمیت و بدون ایجاد هیچ‌گونه حساسیت وارد این کار مهم شده است و تاکنون کارهای خوبی هم انجام شده است.

۱۳۹۳/۷/۲۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...