نسخه چاپی

دفاع عادل آذر از آمارهای مركز آمار

رئیس مركز آمار ایران با اشاره به سابقه پنجاه سال كار آمارگیری این مركز و وجود نیروهای مجرب و متخصص، گفت: به هیچ عنوان با هیچ كسی درباره آمارهای اعلامی وارد مناظره نخواهیم شد، زیرا این مركز برای این دولت و یا دولت‌های گذشته نیست و متعلق به نظام است.

به گزارش نما به نقل از مهر، عادل آذر در همایش بزرگداشت روز آمار و برنامه ریزی درباره انتقادات اخیر از آمارهای اعلامی دولت درباره نرخ بیکاری گفت: متاسفانه برخورد برخی رسانه‌ها و مسئولان ما را دچار دلتنگی و ناراحتی می‌کند.

وی افزود: ما سوگند خورده‌ایم و باید استقلال حرفه‌ای خود را حفظ کنیم. با اینکه بسیاری از انتقادات بی‌پایه و بی‌اساس بوده و ما برای پاسخگویی به آن اسناد کافی داریم، اما برای حفظ اصل بی‌طرفی به هیچ عنوان با هیچ کسی وارد مناظره نخواهیم شد، زیرا مرکز آمار برای این دولت و یا دولت‌های گذشته نیست و متعلق به نظام است.

به گفته عادل آذر، در حالی فردی به راحتی آمار مرکز آمار را زیر سئوال می‌برد که انگار نمی‌داند ماموران ما برای دریافت این اطلاعات به 60 هزار نفر در نقاط مختلف کشور مراجعه کرده تا بتواند اطلاعات اصیلی را به دست آورد. چگونه می‌توانند مدعی غلط بودن آمار مرکز آمار ایران باشند در حالی که هیچ آمار و اطلاعاتی بدون کنترل کیفیت و دریافت مهر استاندارد از این سازمان خارج نمی‌شود.

آذر ادامه داد: ما برای آمار و ارقام خود شرف گرو گذاشته‌ایم. در این میان، زمانی رئیس دولتی آمد و آمار تولید شغل را دو میلیون و 500 هزار نفر عنوان کرد اما ما اعلام کردیم که تنها یک میلیون و 200 هزار شغل ایجاد شده است.

وی در ادامه با اشاره به سرشماری عمومی کشاورزی، اظهارداشت: این روزها در تب و تاب سرشماری عمومی کشاورزی هستیم که از پنج مهر آغاز شده است و هجدهم آبان به اتمام می رسد.
رئیس مرکز آمار ایران گفت: در این سرشماری 12 هزار مأمور آمارگیر و کارشناس برای برآورد اطلاعات چهار و نیم تا پنج میلیون بهره بردار بخش کشاورزی فعالیت وسیع و پرمشغله ای دارند.
عادل آذر اظهارداشت: تلاش این مرکز با توجه به اهمیت بخش کشاورزی که از ارکان اقتصاد کشور است و نقش مهمی در تولید ثروت ملی، ایجاد اشتغال و تولید ناخالص دارد، تهیه آمارهای ناب و اصیل است تا در اختیار تصمیم گیرندگان کشور قرار دهیم.
وی با بیان اینکه روش جمع آوری اطلاعات در سرشماری عمومی کشاورزی امسال نقطه عطفی در ارتقای علمی و فنی آمارگیری در کشور محسوب می شود، گفت: با توجه به استقرار شبکه ملی آمار و ارتقای سطح فناوری سخت افزاری و نرم افزاری این مرکز که با تلاش متخصصان مرکز آمار ایران و مشورت با دانشگاه های کشور انجام شده است، تمامی فعالیت مأموران آمارگیر به صورت لحظه ای قابل بررسی و ارزیابی است.
رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: امروز می توانید به صورت لحظه ای بررسی کنید که مأمور آمارگیری به کدام روستا رفت و تا ظهر چند بهره بردار را آمارگیری کرد و به طور کامل اطلاعات آن را بررسی و ارزیابی کنید.
عادل آذر تأکید کرد: تببین و برآورد نتایج آمارگیری که در سال‌های گذشته تا دو سال به زمان نیاز داشت، در حال حاضر کاهش یافته است و این توانمندی وجود دارد که در مدت شش ماه اطلاعات تفصیلی نتایج آمارگیری را ارائه کند.
وی گفت: این موفقیت مرهون کارشناسان مرکز آمار ایران و مراکز استان‌ها و در مجموع نظام حرفه ای آمار کشور است.
عادل آذر افزود: زیرساخت‌های شبکه ملی آمار ایران به لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری بالای 90 درصد آماده است اما همچنان با خلأ جدی در نظام آمارهای ثبتی مواجه هستیم.
وی گفت: باید دستگاه‌های دیگر به شبکه ملی آمار ایران متصل شوند و این مرکز برای تحقق این امر هیچ کمبودی به لحاظ دانش فنی و نیروی انسانی ندارد.
رئیس مرکز آمار ایران تصریح کرد: دستگاه های اجرایی باید این عزم را داشته باشند و همچنین با حل برخی مسائل حقوقی به شبکه آماری ما به عنوان مرجع رسمی و حاکمیتی آمار و اطلاعات در کشور متصل شوند.
عادل آذر با اشاره به آغاز تدوین برنامه ششم گفت: در لایحه برنامه ششم توسعه باید 200 شاخص آماری پیوست شود که تهیه یکصد شاخص آماری به عهده مرکز آمار ایران است که ازجمله آنها 70 شاخص مربوط به بخش کشاورزی است.
در همایش بزرگداشت روز آمار و برنامه ریزی محمدباقر نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور و همچنین تعداد دیگری از مسئولان کشور سخنرانی خواهند کرد.
یکم آبان ماه به عنوان روز آمار و برنامه ریزی نام گذاری شده است.

۱۳۹۳/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...