نسخه چاپی

استفاده اوكراین از بمب‌خوشه‌ای در مناطق مسكونی

دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه‌ای اعلام كرد، نیروهای اوكراین در اكتبر سال جاری میلادی در مناطق مسكونی دونتسك از بمب‌های خوشه‌ای استفاده كرده‌اند.

به گزارش نما، خبرگزاری نووستی نوشت: دیده‌بان حقوق بشر در این بیانیه رسمی افزود: دیده‌بان حقوق بشر در طول تحقیقات یک هفته‌ای در شرق اوکراین، استفاده گسترده از بمب‌های خوشه‌ای در این ناآرامی‌ها را ثبت کرده است.

مارک هیزنای، محقق تسلیحاتی ارشد در دیده‌بان حقوق بشر گفت: بسیار تکان‌دهنده است که می‌بینیم سلاحی که اکثر کشورها استفاده از آن را ممنوع کرده‌اند، به طور وسیعی در شرق اوکراین استفاده شده است. مقامات اوکراین باید فوراً متعهد شوند که دیگر از سلاح‌های خوشه‌ای استفاده نکنند و به معاهده منع استفاده از تسلیحات خوشه‌ای بپیوندند.

دیده‌بان حقوق بشر همچنین افزود: یکی از کارمندان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، دوم اکتبر در حمله‌ای در دونتسک که شامل استفاده از تسلیحات خوشه‌ای بوده، کشته شد.

تسلیحات خوشه‌ای شامل چندین یا صدها تسلیحات و مهمات فرعی است و پس از آنکه یک بمب یا راکت خوشه‌ای پرتاب شد، باز شده و تسلیحات فرعی را به سراسر منطقه وسیعی پرتاب می‌کند و هر فردی که در محل حمله باشد، در خطر است. تاکنون 114 کشور به معاهده منع استفاده از تسلیحات خوشه‌ای پیوسته‌اند، اما اوکراین هنوز از امضای این معاهده خودداری می‌کند.

تقابل نظامی در شرق اوکراین اواسط آوریل سال‌ جاری میلادی آغاز شد و مقامات کی‌یف برای سرکوب جدایی‌طلبان در مناطق شرقی این کشور، نیروهایی را اعزام کردند. معاون نخست‌وزیر جمهوری خودخوانده دونتسک 19 اکتبر سال‌ جاری میلادی گفت، دونتسک هرگز جزء یک اوکراین متحد نخواهد شد.
منبع: ایسنا

۱۳۹۳/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...