نسخه چاپی

پاسخ نجفی به سوالی درمورد آمار بورسیه‌ها

سرپرست وزارت علوم گفت: كمیته‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور بررسی تعداد ظرفیت‌های تحصیلات تكمیلی دانشگاه آزاد در سال جاری تشكیل شده است.

به گزارش نما، محمدعلی نجفی سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در جمع خبرنگاران در خصوص اظهارنظرهای مختلف درباره آمار بورسیه‌های بررسی شده و اظهارنظر یکی از اعضای کمیته بررسی این بورسیه‌ها، گفت: انشاءالله طی 2 تا 3 روز آینده همان‌طور که رئیس‌جمهور اعلام کردند گزارش کامل این بورسیه‌ها را اعلام می‌کنیم. این بورسیه در یک تقسیم‌بندی کلی به 4 گروه تقسیم می‌شود.

وی افزود: گروه اول بورسیه‌هایی هستند که به اسم خارج به آنها بورس داده شده و بعد تبدیل به داخل شده‌اند و در نتیجه بدون شرکت در آزمون دکترا وارد مقطع دکترا شده‌اند.

نجفی تصریح کرد: پروندده‌هایی که قرار بود به کمیته 5 نفره ارجاع شود، این گروه از بورسیه‌ها بودند، نه همه بورسیه‌‌شدگان.

سرپرست وزارت علوم با اشاره به اینکه گروه دوم، بورسیه‌هایی هستند که به خارج اعزام شده‌اند و هم‌اکنون نیز مشغول تحصیل هستند، یادآور شد: طبیعتا پرونده آنها را به کمیته 5 نفره ارجاع داده نشده است.

وی دسته سوم را بورسیه‌هایی دانست که مربوط به مربیان دانشگاه‌ها بودند و اضافه کرد: این گروه از بورسیه‌ شده‌ها طبق قانون ادامه تحصیل مربیان در داخل دانشگاه‌ها از این بورسیه استفاده کردند که حکم جداگانه و شرایط خاص خود را دارند.

نجفی ادامه داد: دسته چهارم نیز گروه‌هایی بودند که از امتیازات ایثارگران برای ادامه تحصیل و گرفتن بورس و ادامه تحصیل استفاده کردند، بنابراین احکام مربوط به هر کدام از این بورسیه‌ها متفاوت است.

سرپرست وزارت علوم با اشاره به اظهارنظر دواتگری نماینده مجلس و عضو کمیته بررسی بورسیه‌ها گفت: آنچه که آقای دواتگری فرموده‌اند درباره گروه اول بوده است که تعدادی از این پرونده‌ها در کمیته مطرح شده است و البته دوستان نماینده در برخی از جلسات کمیته شرکت نداشته‌اند اما انشاءالله ظرف 3،4 روز آینده طی اطلاعیه‌ای با توضیح کامل وضعیت بورسیه‌ها گزارش می‌شود و تکلیف این مسئله را روشن می‌کنیم و مردم را در جریان می‌گذاریم.

وی ادامه داد: این مسئله را بدون ذکر نام هیچ کس‌ مطرح می‌کنیم زیرا وارد حریم خصوصی افراد نمی‌شویم اما اگر معلوم شود که یک عده بدون اینکه صلاحیت‌های لازم را داشته باشند از بورسیه‌ها استفاده کرده‌اند طبیعی است که بورسیه‌های آنها لغو می‌شود اما هنوز عدد کامل و وضعیت کامل این بورسیه‌ها بیرون نیامده است.

نجفی در خصوص اینکه آیا شما به مجلس برای وزارت علوم معرفی می‌شوید گفت: هنوز در این مورد تصمیمی گرفته نشده است.

سرپرست وزارت علوم درباره ظرفیت چندبرابری دکترای دانشگاه آزاد و مجوزهای لازم از سوی وزارت علوم گفت: اینکه تعداد ظرفیت دکترای دانشگاه آزاد چند برابر شده است را باید مرجعی بررسی و اعلام کند.

وی افزود: در آخرین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع مطرح شد و قرار شد کمیته‌ای با حضور نمایندگان دانشگاه آزاد، وزارت علوم، وزارت بهداشت و درمان و خود شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شود و مشخص کنند که ظرفیت دکترا و ارشد دانشگاه آزاد چند برابر شده است.

نجفی با اشاره به اینکه آقای میرزاده بارها اعلام کرده‌اند که تعداد ظرفیت دکترای پذیرفته شده امسال این دانشگاه 1.7 برابر سال گذشته بوده است، یعنی 70 درصد اضافه شده است یادآور شد: آقایان مدعیان مخالف دانشگاه آزاد می‌گویند تعداد دانشجویان دکترای دانشگاه آزاد در مقطع دکترا در سال جدید 8 برابر شده است و به نظر می‌رسد سخن و حرف دکتر میرزاده دقیق‌تر و درست‌تر است اما چون شورای عالی انقلاب فرهنگی و یکی از آقایان نظری 7 برابری در این باره مطرح کرد قرار شد کمیته‌ای این موضوع را بررسی کند و گزارش را به شورا و به مردم اعلام کند. البته بنده فکر می‌کنم بنده 1.7 آقای میرزاده گفته‌اند درست‌تر است.

سرپرست وزارت علوم در خصوص رشته‌محل‌های دانشگاه آزاد نیز گفت: ما ظرفیت حدود 12 هزار نفری در مقطع دکترا در سال جدید اعلام کردیم که رشته‌های ان مشخص و روشن بود که در چه رشته‌هایی دانشگاه آزاد می‌تواند این ظرفیت‌هاا را ظرفیت‌سازی کند اما درباره محل‌ها چون دانشگاه آزاد تغییراتی را درباره تجمیع و ادغام برخی از محل‌ها داشت محل‌ها را تعیین نکردیم.

وی خاطرنشان کرد: قرار شده است دانشگاه آزاد بعد از اینکه توزیع انجام شد تا اردیبهشت‌ماه سال 94 هم رشته‌ها و هم رشته‌ محل‌ها را به وزارت علوم اعلام کند و در این مدت فرصت دارند در تمام رشته محل‌ها تمام شرایط حداقلی استانداردها را از نظر تعداد اساتید و تجهیزات جنبی فراهم کنند. لذا ما خیلی نگران وضعیت دانشگاه آزاد نیستیم اما با هر افزایش ظرفیتی که در دانشگاه آزاد و چه در دانشگاه‌های غیر انتفاعی در سال تحصیلی جدید مخالفیم.

نجفی در جمع خبرنگاران درباره امتیازات نخبگان از سوی وزارت علوم برای ادامه تحصیل گفت: در زمینه تحصیل نخبگان آیین‌نامه‌ای تحت عنوان آیین‌نامه تحصیلی استعدادهای درخشان داریم که افرادی که این شرایط را دارند می‌توانند از دوره لیسانس به ارشد و از ارشد به دکترا به عنوان استعداد درخشان و بدون کنکور وارد این مقاطع و رشته‌ها شوند.

سرپرست وزارت علوم گفت: تا سال آینده در وزارت علوم تعداد زیادی رشته‌های جدید بین رشته‌ای برگزار می‌شود که امسال نیز تا حدودی بخشی از آن شروع شده است اما جهشی را خواهیم داشت و حدود 66 رشته تا اکنون برنامه‌ریزی شده است تا نخبگان بتوانند در آن پذیرش شوند.
منبع: تسنیم

۱۳۹۳/۷/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...