نسخه چاپی

رمزگشایی از ژنوم كودكانی كه عرق نمی‌كنند

عکس خبري -رمزگشايي از ژنوم کودکاني که عرق نمي‌کنند

در پاكستان خانواده ای زندگی می كند كه بدن كودكانش هرگز عرق نمی كند. این اتفاق نادر دانشمندان را بر آن داشته تا پرده از این راز بردارند.

به گزارش نما به نقل از مهر، کودکان این خانواده 5 نفره در شرایط سالم فیزیکی زندگی نمی کنند. موضوع عرق نکردن کودکان این خانواده که تحت عنوان اختلالی بسیار نادر تحت عنوان anhidrosis شناخته می شود برای محققان علوم پزشکی سؤال برانگیز شده است.

درحالی که به نظر می رسد عرق نکردن این افراد مزایای زیادی داشته باشد، اما در واقع خطرات نگران کننده ای برای سلامت آنها به همراه دارد زیرا فرآیند تعریق به تنظیم دمای بدن انسان کمک می کند.

این کودکان برای خنک نگاه داشتن بدنشان مدت زیادی را در طول روز در زیر سایه یا داخل خانه سپری می کنند. دمای بدن این کودکان با قرار گرفتن در زیر آفتاب به شدت بالا رفته به طوریکه حتی از هوش می روند و درصورتیکه این فرآیند ادامه داشته باشد مرگ آنها دور از ذهن نخواهد بود.

اکنون گروهی از محققان دانشگاه آپسالا در سوئد با هدف رمزگشایی از این اختلال نادر به ترسیم نقشه ژنومی هر یک از این افراد پرداخته اند. آنها متوجه شدند جهش ژنتیکی خاصی علت شکل گیری چنین اختلالی شده است.

این ژن که ITPR2 نام دارد مسؤول کنترل تولید عرق در بدن و جهش صورت گرفته در آن مانع از تعریق می شود.

یافته های این تیم تحقیقاتی نشان می دهد که فرآیند تعریق در بدن انسان از اهمیت حیاتی برخوردار است و حتی می توان گفت و مرگ و زندگی انسانها بستگی به آن دارد.

۱۳۹۳/۷/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...