نسخه چاپی

حبیب ایتام و محرومان

منصور قمشه

هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق
اول محرم الحرام مطابق با 4 آبان ماه اولین سالروز درگذشت بزرگمردی است که نقشی مهم در تاریخ سراسر حماسه انقلاب اسلامی داشته است . انسان وارسته ای که تمامی روزهای زندگی ایشان در مسیر خدمت به اسلام و قرآن و مذهب تشیع و مردم سپری شد و از نخستین روزهای شکل گیری نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) با مجاهدت و تحمل زندانهای طولانی عمرپربار خود را در مسیر دفاع از اصول اسلامی صرف نمود.
مرحوم حاج حبیب الله عسگراولادی که در خانواده ای متدین و مذهبی رشد یافته بود در محضر عارف وارسته مرحوم حاج محمد حسین زاهد (رحمه الله علیه) دروس حوزوی و مشق ارادت به خاندان رسول الله را فرا گرفت و توشه ای گرانبها برای سالهای سخت مبارزه و خدمت فراهم نمود . مرور تاریخ انقلاب اسلامی حکایت از همراهی و نقش پذیری های مومنانه و تأثیرگذار آن فقید سعید است که در این میان ارادت به مرجعیت و روحانیت اصیل و تبعیت وی از ولایت فقیه از درخشندگی خاصی برخوردار است .
مجاهد صادق مرحوم عسگراولادی به تعبیر عالم مجاهد و پارسا حضرت آیت الله مهدوی کنی از رجال صادق الوعد و از مصادیق بارز آیه شریفه (( رجال صدقوا ما عاهدوا الله علیه )) بود ، در عرصه های گوناگون در مسیر ولایت و پشتیبان مخلص مبارزان و محرومان بود .
اگرچه در یک سالی که از رحلت این اسوه تقوی و مبارزه گذشت ، شخصیت والای مرحوم عسگراولادی و کارنامه درخشان او در مبارزه با حکومت ستمشاهی و تدبر و تعهد ایشان در امورسیاسی مورد دقت قرار گرفت ولی کمتر به خدمات او در رسیدگی به محرومان و نیازمندان جامعه اشاره شد . یکی از بخش¬های مهم زندگی و خدمات مرحوم عسکراولادی نقش بی بدیل وی در راه اندازی و گسترش کمیته امداد امام خمینی (ره) صندوق های قرض الحسنه خیریه های مردمی بود . آن فقید سعید از نخستین روزهای صدور فرمان بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر تأسیس این نهاد در کنار سایر یاران امام (ره) توانست یکی از موفق ترین نهادهای انقلابی را در نظام اسلامی شکل دهد و در خدمت بهترین بندگان خدا باشد . وی علیرغم مسئولیت های خطیری که بر عهده داشت تا پایان عمر هرگز این سنگر را رهانکرد . در بستر بیماری وی دل نگران محرومان بود دائم می گفت : (( من را به کمیته امداد ببرید ، بلکه بتوانم به کسی کمک کنم و گره ای را از مشکلات افراد باز کنم ، چرا من را در اینجا نگه داشتید ؟ ))
در واقع همانطور که بسیاری از شخصیت های دینی و سیاسی نیز اذغان داشته اند (( مهم ترین ویژگی شخصیتی مرحوم عسگر اولادی این بود که آرمان گرایی و استواری در راه اهداف انقلاب اسلامی را با خدمتگزاری به مردم ، به خصوص به محرومین ، عجین کرد . ))
" یا احمد ؛ محبتی محبه الفقراء " این حدیثی بود که مرحوم عسگر اولادی در اکثر سخنرانی هایش بر روی آن تأکید می کرد . منش و روش وی هم نشینی با فقرا و محرومان بود و عشق و ارادت وی به ایتام وصف ناپذیر دفتر مرحوم عسگراولادی در خیابان سمیه حتی در روز جمعه و تعطیلات رسمی تعطیل ناپذیر بود همیشه مملو از مراجعانی بود که کمتر امکان نداشت با دست خالی از این مکان بازگردند .
رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای از آقای عسگراولادی به عنوان پدر معنوی کمیته امداد یاد کردند و عنوان داشتند که دعا می کنیم که خدای متعال به شما در این راه کمک کند چون کمک کردن به مستمندان و محرومین کار مهم و مبارک و با ارزشی است. مرحوم عسگراولادی براساس رسالتی که حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بر عهده کمیته امداد و ایشان با توجه به کهولت سن و بیماری سفرهای متعددی به دورافتاده ترین و محروم ترین نقاط کشور داشت و همواره تلاش می کرد حداکثر امکانات را برای این مناطق فراهم نماید . در خاطرات مرحوم والی آمده است (( زمانی که آقای عسگراولادی وزیر بازرگانی بودند گزارشی از سفر به بشاگرد و عکسها و اسلایدهای مربوط به آن را به خدمت ایشان بردم . ایشان با دیدن عکسها خیلی متأثر شدند ودر سفری به استان هرمزگان بعد با هلی کوپتر به منطقه آمدند و با توجه به وضعیت خاص منطقه تصمیم بر آن شد تا کار از طریق کمیته امداد سریعاً پیگیری شود )) . در واقع بشاگرد نمونه ای از این مناطق محروم و صعب العبور است که با حمایت های همه جانبه مرحوم عسگراولادی و همت مرحوم والی و نهاد مقدس کمیته امداد چهره فقر و محرومیت را از خود زدود . امروز مادران و پدران و فرزندان بشاگردی دعاگوی این مردان بی ادعای عرصه خدمت و محرومیت زدایی اند .
مسیری که معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی برای تمامی دلسوزان و دست اندرکاران نظام اسلامی ترسیم کردند خدمت بی منت به مردم است. رهنمودی که مرحوم آقای عسگراولادی در تمامی عرصه های خدمت نصب العین قرار داده بود و خود را خادم محرومان و نیازمندان می دانست و در جهت رفع مشکلات این عزیزان از هیچ کوششی دریغ نمی ورزید . ایشان همواره مورد اعتماد حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بویژه در امور مرتبط با محرومین بوده اند ، نمونه ای از این اعتماد می توان در توشیح اولین اساسنامه کمیته امداد امام خمینی (ره) توسط بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) مشاهده نمود.
که مرقوم فرمودند :
( شما آقایان از انقلابیون اول نهضت اسلامی بوده اید زندانها کشیده اید و زجرها دیده اید . امیدوارم برای هدف مقدسی که دارید که آن خدمت به محرومین جامعه است توفیق بیشتری داشته باشید . من به شما دعا میکنم که در مقابل زحماتی که میکشید خداوند پاداش نیکوئی به شما دهد اساسنامه ای که تنظیم کرده اید انشاء الله موجب رضای خداوند است .)
و همچنین اجازه تصدی امور حسبیه و اخذ وجوه شرعیه از سوی حضرت امام خمینی (ره) به ایشان می باشد . یکی دیگر از مدالهای افتخار مرحوم آقای عسگراولادی اشاره حضرت امام (ره) در دیدار با هیئت دولت وقت در تاریخ 7/6/62 می باشد که فرمودند (آقای عسگراولادی که ایشان هم نظیر مرحوم آقای عراقی از اول نهضت همراه بود و زحمت کشید و من او را مرد بسیار صالح و بسیار فداکاری می دانم . )
موارد فراوانی دیگری از عنایت و اعتماد ولی امر مسلمین حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله العالی) درموردشخصیت¬ این¬مجاهد¬¬ صادق¬ و یاور محرومان است که به اختصار اشاره می گردد .
توشیح اساسنامه کمیته امداد امام خمینی (ره) در تاریخ 29/9/80 مرقوم فرمودند :
(جناب آقای عسگراولادی (دامت توفیقاته) :
 با اعتماد به جنابعالی و دیگر اشخاص مورد وثوق که این اساسنامه را تهیه کرده¬اند مفاد آن را تأیید میکنم .)
موارد ذیل نیز نمونه ای از تأییدات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مورد این یار وفادار انقلاب و یاور محرومان است .
(( خدا را شکر می کنیم که کمیته امداد همچنانی که متنسب به امام هست در نام ، عملاً هم مورد توجه و لطف خاص امام عزیزمان قرار داشته ... و بندگان خوب خدا و برادران ارجمند عزیزمان ، سربازان دین و قدیمی این نهضت و این انقلاب ، در رأس کارهای این کمیته قرار گرفتند و مخصوصاً آقای عسگراولادی برادر بسیار ارجمندمان که یکی از چهره های ارزنده انقلاب ما هستند و سالهای متوالی مشغول مبارزه بودند ، و سنین متمادی زجر و شکنجه در راه خدا کشیدند ... و توفیقات شما مایه برکات برای مردم محروم است . ))
( مورخ 16/12/1365 )
(( این بافتی که کمیته امداد از اول انقلاب تا حالا داشته ، این همان بافت درست است ؛ چون بنده از تشکیل این کمیته ناظر بودم ... من می دیدم کار کمیته امداد را ، می دیدم حرکت طبیعی و مطابق نیاز و مخلصانه با همان آب و رنگ عشق و محبتی که به محرومین وجود داردکه سابقه اش را داشتم ... این برادران عزیزی که خب از چهره های منور انقلاب اند . برادرمان آقای عسگراولادی و برادران دیگر که امام درباره ایشان و دوستانشان به بنده گفتند که اینها دوستان وفادار ما هستند ، بعضی از پیش از شروع نهضت.))
(مورخ 13/12/1363 )
و پایان بیش از هفتاد دهه مجاهدت ، تلاش ، خدمت صادقانه و مخلصانه ومطیع امامت امت با پیام مقام معظم رهبری (مدظله العالی) چه خوش درخشید .
که مرقوم فرمودند :
با تأسف و تأثر خبر درگذشت مجاهد صادق و یار وفادار و معتمد امام راحل (ره) ، جناب آقای حاج حبیب الله عسگراولادی را دریافت کردم . عمر با برکت این مبارز خستگی ناپذیر یکسره در خدمت اسلام و برپائی و استقرار نظام اسلامی سپری شد و از دوران جوانی تا آخرین سالها ، همت و تلاش و مجاهدت مخلصانه اش در این راه ، کاستی نگرفت .
در دوران طاغوت ، از نخستین روزهای مبارزات ملت و روحانیت ، در کنار امام بزرگوار و در صفوف پرخطر حضور یافت و رنج سال ها زندان و اسارت را صبورانه تحمل کرد و پس از پیروزی انقلاب و برپایی جمهوری اسلامی در سنگر های حساس و اثرگذار خدمات صادقانه ارائه کرد و تا آخر عمر پرماجرای خود از کار و تلاش فروگذار نکرد .
رحمت و فضل الهی را برای ایشان مسألت می کنم و به بازماندگان و دوستان محترم ایشان تسلیت می گویم .
روحش شاد

۱۳۹۳/۸/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...