نسخه چاپی

عربستان و تركیه باید پاسخگو باشند

كارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینكه عربستان و تركیه باید نسبت به اعزام نیرو برای داعش پاسخگو باشند، گفت: تركیه باید پاسخ دهد كه چرا جوانان ترك در عراق به همكاری با داعش می‌پردازند.

به گزارش نما به نقل از فارس، کیومرث یزدان‌پناه کارشناس مسائل خاورمیانه امروز -شنبه- در همایش هجوم اسلام دروغین علیه اسلام ناب محمدی با محوریت فعالیت گروه‌های تکفیری در عراق که در دانشگاه تهران برگزار شد با بیان اینکه عراق هم‌اکنون در معرض تجزیه قرار دارد و متزلزل‌ترین کشور جهان اسلام است، گفت: به صورت میانگین در این کشور روزانه 163 نفر کشته می‌شوند.

وی با بیان اینکه دغدغه فعلی جمهوری اسلامی ایران مسئله عراق و سوریه است، افزود: عراق جزو حوزه تمدنی ایران محسوب می‌شود و همه ایرانیان دغدغه وضعیت فعلی در عراق و سوریه را دارند.

یزدان‌پناه با اشاره به مرز 1608 کیلومتری بین ایران و عراق اظهار داشت: نیروهای تندرو و تجزیه‌طلب در منطقه خاورمیانه در حال تقویت شدن هستند و این در حالی است که هیچ نسلی از این گروه‌های تندرو نیز از بین نرفته‌اند و داعش هم نسل سوم القاعده محسوب می‌شود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: نسل سوم القاعده با عنوان داعش ضمن پیشروی در عراق و سوریه به دنبال تثبیت موقعیت خود هستند و این موضوع بسیار خطرناک است.

این استاد دانشگاه تهران گفت: داعش پدیده غریبی نیست و موجودیت آن در خاورمیانه نتیجه انحراف فکری از فقه سیاسی اهل تسنن بوده و سلوک‌شان خلافت دوران اموی و عباسی است.

وی افزود: داعش پدیده صد در صد وارداتی نیست، بلکه میراث شوم تفرقه و نفاق در دنیای اسلام است که هرازگاهی به اشکالی ظهور و بروز پیدا می‌کند.

یزدان‌پناه تصریح کرد: عراق امروزی محصول تفکرات غلط سران گذشته این کشور و در راس‌ آن صدام و حزب بعث است که همواره سعی می‌کردند تا تهاجم‌های مختلفی را فراتر از مرزهای عراق داشته باشند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه اظهار داشت: عربستان با داشتن ذخایر مادی که مردمش در رفاه و کشورش دارای ثبات سیاسی است، باید پاسخگو باشد که چرا 12 هزار جوان سعودی را به عنوان نیروهای جنگی داعش بر ضد حکومت بغداد اعزام کرده، ضمن اینکه چنین وضعیتی نیز در خصوص ترکیه که خود را موفق‌ترین حکومت اقتصادی جهان اسلام می‌داند نیز رخ داده است و این کشور نیز باید پاسخگو باشد که چرا باید 18 هزار جوان ترک در عراق به همکاری با داعش بپردازند.

وی خاطرنشان کرد: غرب تنها به دنبال کسب منافع خود از هر طریقی است و برایش اصلا اهمیتی ندارد که 7 میلیون نفر از 28 میلیون جمعیت عراقی کشته شوند، ضمن اینکه آمریکایی‌ها هم برای اینکه ضرب شصتی را به روسیه به عنوان رقیب خود نشان دهند با کمک نیروهای داعش و همچنین به اسم ائتلاف علیه این گروهک سعی کرده‌اند تا تمام زیربناهای نفتی سوریه را از بین ببرند، زیرا تمام پالایشگاه‌های نفتی در سوریه جزو سیستم‌ها و تکنولوژی‌های روسی هستند و غرب به دنبال پاک کردن رد‌پای روس‌ها در سوریه است.

این استاد دانشگاه تهران افزود: داعش به هیچ وجه از بین نخواهد رفت، بلکه سعی می‌کند دامنه اقدامات خود را گسترش دهد.

وی تصریح کرد: مبداء تولید تروریسم در منطقه، پاکستان و افغانستان است، ولی محوریت مدیریت آنها بر عهده مدارس افراطی و تندروی دینی در پاکستان است، ضمن اینکه سوابق ابوبکر البغدادی سرکرده گروهک تکفیری داعش در عراق نیز نشان می‌دهد که وی تحصیل‌کرده دکترای معارف در مدارس دینی پاکستان است.

یزدان‌پناه اظهار داشت: اکثر رهبران حزب بعث و نظامیان عراقی که در جنگ با ایران حضور داشتند هم‌اکنون پس از بازنشسته شدن در شهر موصل ساکن هستند و با گروهک تکفیری داعش علیه دولت مرکزی عراق همکاری می‌کنند و به همین دلیل داعش پس از اشغال موصل به دنبال تثبیت در آنجاست و این عقبه بعثی برای داعش، بسیار خطرناک است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: 80 هزار نیروی داعش طبق آمار سال 2013 میلادی در حال جنگ علیه عراق و سوریه هستند که از این بین 50 هزار نفر از آنان علیه دولت مرکزی عراق و مابقی آنان علیه دولت بشار‌ اسد در سوریه در حال جنگ می‌باشند.

۱۳۹۳/۸/۳

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...