نسخه چاپی

تشكر كری از نقش برجسته اشتون در مذاكرات با ایران

وزیر خارجه آمریكا در پیامی از نقش خانم اشتون در مقام مسئول هماهنگ‌كننده گروه ۱+۵ در مذاكرات هسته‌ای با ایران تشكر كرد.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، جان کری وزیر خارجه آمریکا در پیامی در حساب کاربری خود در شبکه توئیتر از کاترین اشتون، در مقام مسئول هماهنگ‌کننده گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای با ایران تشکر کرد. آقای کری نوشت: «می خواهم از کاترین اشتون تشکر کنم: از وی به خاطر فعالیت برجسته‌اش در مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نقش اصلی‌اش در مذاکرات ایران قدردانی می‌کنم.»

این اظهارات کری در حالی مطرح شده که قرار است وی تا ساعاتی دیگر با خانم اشتون در دفتر کارش در وزارت خارجه آمریکا دیدار و گفت‌وگو کند. قبلا گزارش شده بود قرار است وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای این کشور به گفت‌وگوهای کری و اشتون بپیوندد.

ایران و ۵ عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل – چین، روسیه، انگلیس، فرانسه و امریکا- به علاوه آلمان ۲۴ نوامبر ۲۰۱۳ (سوم آذرماه) در شهر ژنو سوئیس به یک توافق هسته‌ای موقت مهم دست یافتند. بر اساس این توافق که «طرح اقدام مشترک ژنو» نامیده می‌شود شش کشور نامبرده متعهد شدند در یک دوره ۶ ماهه برخی از تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهند. در مقابل، ایران نیز پذیرفت تا در طول این مدت بخشی از فعالیت‌های انرژی هسته‌ای خود را محدود کند.

ایران در قالب بخشی از این توافق موقت از ۲۰ ژانویه و هم‌زمان با اجرایی شدن این توافق، غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را به حالت تعلیق درآورد. جمهوری اسلامی سپس به رقیق و اکسید کردن ذخایر ۱۹۶ کیلوگرمی اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی خود پرداخت. ایران و ۶ کشور یادشده در ماه ژوئیه در تلاش برای حصول یک توافق هسته‌ای دائمی توافق کردند مذاکرات خود را تا ۲۴ نوامبر تمدید کنند.

پیش بینی می‌شود دو طرف درباره راه‌های رسیدن به توافق نهایی بر سر برنامه انرژی هسته‌ای تهران بحث و تبادل نظر کنند. حق ایران برای غنی سازی یکی از موارد مورد اختلاف طرفین است.

۱۳۹۳/۸/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...