نسخه چاپی

لاریجانی: گزارش احمد شهید نامعتبر و غیرمستند است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در گفت‌وگو با شبكه خبری سی‌ان‌ان گزارش جدید نماینده ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران را فاقد اعتبار و غیرمستند خواند.

به گزارش نما به نقل از تسنیم، محمد جواد لاریجانی دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در گفت‌وگو با شبکه خبی سی‌ان‌ان گزارش احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران را گزارشی فاقد اعتبار و غیرمستند خواند. وی در پاسخ به سوال این شبکه خبری درباره موارد اعدام در ایران که در این گزارش به آن اشاره شده تصریح کرد بیشترین موارد اعدام مربوط به جرائم مرتبط با مواد مخدر است که اقدامی در راستای منافع تمامی کشورهای دنیا است. آقای لاریجانی گفت آمریکا و سایر کشورهای غربی هم در زمره کشورهایی هستند که از مبارزه ایران با مواد مخدر بهره‌منده می‌شوند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان پیش از پخش گفت‌وگوی آقای لاریجانی تصاویری از ریحانه جباری، زن ۲۶ ساله محکوم به اعدام که حکم وی چند روز پیش اجرا شد، پخش کرد و به بخش‌هایی از گزارش احمد شهید درباره آمار اعدام در ایران اشاره کرد.

رسانه‌های غربی در بازتاب‌های خود از اعدام خانم جباری تأکید می‌کردند وی به قصد جلوگیری از تجاوز و در دفاع از خود مجبور به کشتن مرتضی سربندی، پزشک ۴۷ ساله شده است. علی‌رغم این، مستندات زیادی قاضی پرونده را متقاعد کرده بود که ریحانه جباری مرتکب قتل عمد شده است. اصابت ضربه چاقو به پشت کتف مقتول، کشف شواهدی درباره خریداری چاقو قبل از وقوع قتل و ارسال پیامکی با مضمون قتل یک نفر تنها بخشی از مستنداتی بودند که ادعای قتل به قصد تجاوز یا برای دفاع از خود را زیر سوال می‌بردند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه روند رسیدگی به پرونده خانم جباری ۷ سال طول کشیده و در دادگاه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته بر موضع دولت ایران و تلاش برای گرفتن عفو از خانواده مقتول تأکید کرد. لاریجانی سپس خاطرنشان کرد کمپینی که رسانه‌های غربی درباره این پرونده به راه انداخته بودند به مسموم شدن فضا منجر شد و در نهایت روند امور به گونه‌ای پیش رفت که خانواده مقتول در برابر تلاشها برای عفو متهم مقاومت کردند.

خانواده آقای سربندی پس از تأکید برخی رسانه‌ها بر اینکه خانم جباری برای دفاع از خودش مقتول را به قتل رسانده است درباره احتمال بخشش متهم گفته بودند که این اقدام زمانی معنا خواهد داشت که فرد به اشتباهاتش معترف باشد نه اینکه آنها را تکرار کند.

۱۳۹۳/۸/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...