نسخه چاپی

شكایت 50 سینماگر از 20 شبكه ماهواره‌ ای

نمایش فیلم‌های سینمایی به شكل قاچاق و بدون مجوز سال‌هاست كه از شبكه‌های ماهواره‌ای انجام می‌شود و حقوق سازندگان آنها توسط این شبكه‌ها تضییع می‌شود. حال گروهی از سینماگران قصد دارند به‌صورت جدی این مسئله را پیگیری كنند.

به گزارش نما ، نمایش فیلم‌های سینمایی به شکل قاچاق و بدون مجوز سال‌هاست که از شبکه‌های ماهواره‌ای انجام می‌شود و حقوق سازندگان آنها توسط این شبکه‌ها تضییع می‌شود. حال گروهی از سینماگران قصد دارند به‌صورت جدی این مسئله را پیگیری کنند.

عادل مقدس؛ یکی از وکلای سینماگران که علیه شبکه‌های ماهواره‌ای طرح شکایت کرده است؛ با اعلام این مطلب افزود: از شهریور سال ۹۰ طی تماسی که رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرطهماسب با من داشتند من در جریان این پرونده قرار گرفتم و با دیگر همکارانم آقای ریسییان و خانم محمدی شروع به جمع‌آوری مدارک و اطلاعات کردیم.

وی ادامه داد: پخش بدون اجازه و غیرقانونی فیلم‌های سینمایی ایرانی از سال ۸۷ در شبکه‌های ماهواره‌ای بسیار زیاد شده بود لذا ما بعداز جمع‌آوری اطلاعات تصمیم گرفتیم شکایتی را در دادسرای فرهنگ و رسانه مطرح کنیم که مطابق ماده ۲۳ قانون حقوق مصنفان و مولفان و سرقت آثار سینمایی این شکایت مطرح شد زیرا این آثار بدون اجازه صاحبان اصلی از این شبکه‌ها پخش شده و بار‌ها نیز این کار را کردند.

وی ادامه داد: ما از ۲۰ شبکه ماهواره‌ای و یک سایت اینترنتی خارج از ایران شکایت کردیم. بیشتر این شبکه‌ها خارج از کشور هستند. البته تعدادی از آن‌ها در کشور نمایندگی داشتند و تعدادی هم مجوز ظاهرا گرفته بودند اما دفتر دو شبکه در داخل ایران است. درنهایت در دادسرای فرهنگ و رسانه طرح شکایت شد و شکایت به شعبه ۱۰۵۷ کارکنان دولت ارجاع داده شد و ۲۶ مهر ماه در شعبه ۱۰۵۷ رسیدگی و قرار مجرمیت برای دو شبکه صادر شد.

وی ادامه داد: یکی از متهمان در دادگاه حاضر نشد. وکیل یکی دیگر از متهمان در دادگاه حاضر شد و دادگاه هم باتوجه به نواقص پرونده و استعلامات قرار گذاشت این نواقص رفع و استعلامات انجام شود تا تصمیم نهایی را بگیرد.

مقدس با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ سینماگر در این پرونده جزو شکات هستند، افزود: سینماگرانی همچون رخشان بنی‌اعتماد، داریوش مهرجویی، جهانگیر کوثری، مجید مجیدی، رضا میرکریمی، کامبوزیا پرتوی، مهناز افضلی، حسن‌ پورشیرازی و ناصر صفاریان شکایت کرده‌اند. ما ابتدا چندین جلسه با آن‌ها در خانه سینما برگزار کردیم و بعد قرار شد رخشان بنی‌اعتماد نماینده کارگردانان سینمای بلند، فرشته طائر‌پور نماینده تهیه‌کنندگان، کتایون شهابی نماینده پخش‌کنندگان، مجتبی میرطهماسب نماینده مستندسازان و مجید برزگر نماینده فیلمسازان فیلم کوتاه باشند تا پرونده را پیگیری کنند درغیر این صورت امکان حضور تمام این ۵۰ نفر در دادگاه وجود نداشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این شکایت می‌تواند منجر به گرفتن خسارت شود یا خیر گفت: هدف طرح دعوی ما این است که این مسئله منجر به گرفتن خسارت شود و ما با این نیت وارد شدیم که خسارت را بگیریم اما هدف بزرگ‌تر ما این است که به قانون کپی‌رایت توجه ویِژه شود و امیدواریم که شاهد یک حرکت مهم در دولت و مجلس برای این قضیه باشیم زیرا امروز ما نیاز به قانونی داریم که به این اصل توجه شود.

وی ادامه داد: قانون کپی‌رایت موجود نیاز به یک قانون تجدیدنظر و تصویب یک قانون به‌روز دارد زیرا این قانون برای دهه‌ی ۴۰ است و با مقتضیات روز هماهنگ نیست.

۱۳۹۳/۸/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...