نسخه چاپی

صادرات نفت ایران بیش از یك میلیون بشكه

خبرگزاری رویترز گزارش داد كه ایران طی ماه گذشته روزانه یك میلیون و ۸۰ هزار بشكه صادرات نفت خام و میعانات گازی به چهار مشتری آسیایی خود صادر كرده است.

به گزارش نما، صادرات نفت ایران به بازارهای آسیایی در ماه گذشته، اکتبر، بار دیگر به بالای یک میلیون بشکه در روز صعود کرده است. چین، هند، ژاپن و کره جنوبی چهار مشتری عمده ایران در آسیا بوده‌اند.





خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۹ آبان‌ماه، گزارش داد که ایران طی ماه گذشته روزانه یک میلیون و ۸۰ هزار بشکه صادرات نفت خام و میعانات گازی به چهار مشتری آسیایی خود صادر کرده است.

میعانات گازی نوعی نفت خام فوق سبک است که از میادین گازی استخراج می‌شود.





چین، هند، ژاپن و کره جنوبی چهار مشتری آسیایی نفت ایران هستند که غیر از ترکیه، تقریبا کل صادرات نفت ایران راهی این کشورها می‌شود.

بر اساس گزارش رویترز، صادرات نفت خام ایران در ماه سپتامبر نسبت به ماه مشابه در سال گذشته ۶.۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد، اما نسبت به ماه اوت افزایش یافته است.





به نوشته سایت رادیو فردا (RADIOFARDA) ایران در ماه اوت روزانه کمی بیش از ۹۲۱ هزار بشکه نفت به بازارهای آسیایی صادر کرده بود که کمترین میزان از دسامبر سال گذشته بود.

بر اساس محاسبات خبرگزاری رویترز، ایران در ۹ ماهه اول سال روزانه به طور متوسط یک میلیون و ۱۴۰ هزار بشکه صادرات نفت به آسیا داشته است.





ایران و شش قدرت هسته‌ای سوم آذرماه پارسال به توافق شش ماهه اتمی دست یافتند که درنهایت به تعلیق برخی از تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی منجر شد.





آمریکا ادامه فشار به مشتریان نفتی ایران برای کاهش هرچه بیشتر واردات نفت ایران را متوقف کرد، اما انتظار داشت که فروش نفت ایران در محدوده یک میلیون بشکه باقی بماند. هم اکنون مذاکرات هسته‌ای برای رسیدن به توافق جامع اتمی تا سوم آذر آینده ادامه دارد.





ایران قبل از تحریم‌های غرب روزانه دو میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه صادرات نفت داشت که در سال گذشته میلادی به حدود یک میلیون بشکه افت کرد.





بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای در سه ماهه اول سال ۲۰۱۴، صادرات نفت ایران به مشتریان آسیایی بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت و به طور کلی فروش نفت ایران به بازارهای آسیایی در ۹ ماهه سال جاری میلادی ۱۹.۶ درصد افزایش یافته است.





در این میان، چین وهند دو مشتری عمده نفت ایران، بیشترین سهم را در افزایش صادرات نفت ایران داشته‌اند.

متوسط واردات نفت ایران توسط چین در ۹ ماهه سال جاری روزانه ۵۷۰ هزار و ۳۵۰ بشکه بوده که نسبت به دور مشابه پارسال بیش از ۳۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.





هند نیز واردات نفت از ایران را به ۲۶۷ هزار و ۸۰۰ بشکه در روز رسانده که نسبت به ۹ ماهه ۲۰۱۳ افزایشی ۳۸ درصدی را نشان می‌دهد.

اما واردات نفت کره جنوبی از ایران در این دوره زمانی روزانه ۱۲۷ هزار و ۴۵۸ بشکه بوده که ۶.۷ درصد کاهش یافته است. واردات نفت ژاپن از ایران نیز با بیش از ۱۰ درصد افت به حدود ۱۷۴ هزار و ۳۹۵ بشکه در روز رسیده است.

۱۳۹۳/۸/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...