نسخه چاپی

ساخت ربات‌های امدادگر چابك با الهام از گربه

محققان مؤسسه فناوری جورجیا با مطالعه بر روی فیزیولوژی بدن گربه‌ها و موفقیت این حیوان در فرود نرم و ایمن از ارتفاع، قادر به ساخت ربات‌های ایمن‌تر در فرود شدند.

به گزارش نما به نقل از ایسنا، قابلیت فرود نرم و چرخش ستون مهره‌ها از قابلیت‌های ذاتی گربه‌ها است، چرا که در ساختار استخوانی این جانداران به علت نبودن استخوان ترقوه، آزادی دست‌ها و چرخش بدن بیشتر است. این حیوان حتی در حالتی که به پشت سقوط می‌کند می‌تواند به سرعت طی یک چرخش سریع به نرمی بر روی پنجه‌های خود به زمین بنشیند.

پروفسورکارن لو و دستیارانش با مطالعه گسترده بر روی عملکرد شگفت‌انگیز و سریع گربه‌ها در فرود نرم و راه رفتن بسیار آرام و کم‌صدا بر روی پاشنه پاها سعی در تولید بهتر و طبیعی‌تر روبات‌هایی با قابلیت فرود نرم و راه رفتن بی‌صدا دارند.

محققان این موسسه ضمن اشاره به پیچیده بودن فرآیند الهام از گربه‌ها برای ساخت ربات‌ها افزودند: متاسفانه هنوز تا رسیدن به سرعت طبیعت به فناوری پیشرفته‌تری نیاز داریم چرا که سرعت چرخش گربه‌ها به حدی سریع است که الکتروموتورهای ما هنوز کاملا قادر به تقلید این حرکت نیستند.

هدف محققان از ساخت ربات با تقلید از عملکرد گربه‌، تولید ربات‌های امداد و نجات مصدومان در شرایط اضطراری است، زیرا اکثر ربات‌های موجود کارایی لازم را نداشته و در صورت سقوط از سرویس‌دهی خارج می‌شوند.

این دستاورد در نشست بین‌المللی سیستم‌ها و ربات‌های هوشمند IEE/RSJ 2014 ارائه شد.

۱۳۹۳/۸/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...