نسخه چاپی

تالاب حله بوشهر در آستانه خشك شدن

مدیركل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: به دلیل خشكسالی 10 ساله اخیر كه همچنان نیز وجود دارد، وسعت بخش تالابی منطقه حفاظت شده حله این استان از 20 هزار هكتار به هشت هزار هكتار كاهش یافته است.

به گزارش نما،حسین دلشب روزشنبه درگفت وگو با ایرنا با بیان اینکه رودخانه دائمی حله منبع تامین آب این تالاب و منطقه است افزود: تالاب حله به عنوان یکی از گنجینه های ارزشمند حیات وحش وپرندگان بومی و مهاجر کشور در فاصله ‎ 10کیلومتری شمال شرق بوشهر قرار دارد.

وی اضافه کرد: تنوع گیاهی، وجود رودخانه حله و نزدیک بودن به سواحل این تالاب را به زیستگاه و چراگاه بسیار غنی برای حیات وحش تبدیل کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر ادامه داد: وسعت منطقه حفاظت شده حله ‎ 42هزار و ‎ 600هکتار است که یکی از زیباترین مناظر طبیعی سواحل جنوبی کشور به شمار می رود.

دلشب گفت: درحاشیه رودخانه و تالاب حله انواع گیاهان آبزی رویش یافته وچراگاهی مهی برای جانواران و پرندگان آبزی و کنار آب چر ایجاد کرده است.

دلشب افزود: انواع پرندگان شکاری ونوعی از عقاب ها درمنطقه حفاظت شده حله وجود دارند که کمتر در تالاب ها و مناطق حفاظت شده کشور به چشم می خورند.

وی بیان کرد: امنیت نسبی و وجود دانه های گیاهی وخوراکی و بوته های علوفه ای تنوع جانوری منطقه حله را به اوج خود رسانده است.

دلشب اظهارداشت: شغال، گونه هایی از گربه سانان، روباه، کفتار، گراز، خرگوش و گرگ انواع حیواناتی است که حیات خود را در منطقه حفاظت شده حله می گذرانند.

وی با اشاره به اینکه نمونه های از لاک پشت ها و خزندگان درتالاب حله زندگی و تولید مثل می کنند که هرکدام برای مناطق حفاظت شده و محیط زیست کشور کمیاب و ارزشمند هستند گفت: محیط زیست سرمایه ملی است که حفظ آن در گرو مشارکت آحاد جامعه است.

دلشب افزود: منطقه حفاظت شده و تالابها علاوه بر ایجاد پناهگاه مناسب برای پرندگان و حیات وحش، نقشی مهم در تعدیل آب و هوا، تثبیت خاک و تولید علوفه دارند و تفرجگاه مناسبی برای مطالعات علمی و علاقه مندان به طبیعت است.

وی یادآورشد: تالاب و منطقه حفاظت شده حله یکی از زیباترین مناظرطبیعی در کناره خلیج فارس را شکل داده و منطقه دیدنی برای گردشکران است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: باتوجه به اهمیت تالاب حله این اداره کل برنامه مدیریت زیست بومی را برای حفاظت از تنوع زیستی و ارزش های اکوسیستمی تالاب با مشارکت مردم در این منطقه در دست اجرا دارد.

وی ادامه داد: در این زمینه اهداف راهبردی تدوین شده است که برگزاری یک کارگاه کشوری با هدف آگاهی بخشی به جوامع محلی، بهره برداری و مدیریت پایدار منابع و جلب مشارکت های مردمی در حفاظت محیط زیست از جمله این اقدامات است.

دلشب گفت: تالاب حله درسال ‎ 1342براثر طغیان رودخانه حله بوجود آمد و از آن سال به بعد به عنوان تالاب و منطقه حفاظت شده زیر نظر اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهرقرار گرفت.

۱۳۹۳/۹/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...