نسخه چاپی

دهمین مقصد سفر استانی روحانی

عکس خبري -دهمين مقصد سفر استاني روحاني

رئیس‌جمهور كشورمان در نیمه اول آذرماه با سفر به استان گلستان راه‌آهن سه جانبه جمهوری اسلامی ایران ، تركمنستان و قزاقستان را افتتاح خواهد كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در دهمین سفر استانی خود در نیمه اول آذرماه به استان گلستان سفر خواهد کرد.

وی پیش از این تاکنون به استان‌های خوزستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، اردبیل، خراسان رضوی و زنجان سفر کرده است.

اولین سفر استانی رئیس‌جمهور به استان‌ گلستان از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه این سفرها می‌تواند فرصتی برای مدیران این استان باشد تا با ترسیم نیازهای استان و موانع پیش‎رو بتوانند از این سفر حداکثر بهره را ببرند و از سویی دولت نیز با شناسایی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های منطقه در جهت بهبود آن گام بردارد.

توانایی بالقوه گلستان برای تبدیل شدن به استان صنعتی-کشاورزی

بدیهی است که این استان توانایی بالقوه برای تبدیل شدن به یک استان صنعتی، کشاورزی را دارد و می‎تواند به یک قطب صنعتی، کشاورزی و دامپروری مبدل شود، موضوعی که همیشه در قالب شعار طرح شده، اما در مقوله اجرا به جایی نرسیده است در حالی که این استان ظرفیت لازم را در جهت تبدیل شدن به یک استان صنعتی،کشاورزی را دارد.

در زمینه پتانسیل‌های این استان در زمینه کشاورزی نیز باید گفت طی این سال‎ها، گران شدن قیمت نهاده‎های کشاورزی، از جمله بذر، کود و سم، شرایط را برای زراعت مشکل کرده، تا آنجا که بسیاری از کشاورزان این منطقه زمین‎های خود را فروخته‎اند و از کار کشاورزی دست کشیده‌اند.

در این استان شمالی حدود ۹۲ نوع محصولات زراعی، باغی، دامی و شیلاتی تولید می‌شود که سهم عمده‎ای را در تولید کشور داراست که در مجموع این استان دارای ۲۱۷ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی را در خود جای داده و تولید محصولات کشاورزی استان گلستان بالغ بر ۳.۵۵ درصد از تولید کل محصولات زراعی کشور است.

شاید مهم‎ترین ظرفیتی که به دلایل متعدد مغفول مانده بخش صنعتی و کشاورزی است، موضوعی که از زمان شکل گیری گلستان به عنوان یک استان مستقل، دغدغه دلسوزان این منطقه بوده است که باید امیدوار بود تا دولت یازدهم با ایجاد برنامه مشخص و منسجم گام محکمی در این عرصه بردارد.

کم‌توجهی به ظرفیت‌سازی گردشگری در گلستان

از این نکته نباید غافل شویم که استان گلستان با وجود همه قابلیت‎ها، در حوزه گردشگری مشکلات بسیاری دارد، از جمله این مشکلات می‎توان به بی‎برنامگی و کم‎توجهی به ظرفیت‎سازی گردشگری در گلستان با توجه به ظرفیت‎های بومی و محلی اشاره کرد.



یکی دیگر از مواردی که باید به آن توجه کنیم توجه به سند جامع گردشگری استان گلستان است چراکه انتظار از بخش گردشگری بالاتر از دیگر بخش‎های استان است.

هرچند برای توسعه استان گلستان در حوزه گردشگری باید کارهای بسیاری را انجام داد اما تکمیل سند جامع در حوزه گردشگری در استان گلستان می‌تواند نقش عمده‌ای در رسیدن این استان به اهداف ترسیم شده در افق‌های ۱۴۰۴ ایفا کند.

ضرورت تشویق سرمایه‌گذاران بخش خصوصی

با تشویق سرمایه‌گذاران به انجام سرمایه‎گذاری بخش خصوصی در استان گلستان می‌توان گام‌های مثبتی را در زمینه توسعه گردشگری در این استان برداشت.



همجواری استان گلستان با کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را می‌توان فرصت مهمی برای توسعه گردشگری این استان قلمداد کرد چراکه گلستان با توجه به برخورداری از سابقه تاریخی و فرهنگی فرصت‎های زیادی دارد و با توجه به این غنای تاریخی و فرهنگی نباید اجازه داد کسی در این حوزه از استان گوی سبقت را برباید.

افتتاح راه‌آهن سه جانبه ایران، ترکمنستان و قزاقستان

محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس‌جمهور پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس با اعلام افتتاح راه‌آهن سه جانبه ایران، ترکمنستان و قزاقستان، از حضور سه تن از روسای جمهور برای افتتاح این خط آهن افتتاح راه‌آهن سه جانبه جمهوری اسلامی ایران ، ترکمنستان و قزاقستان در مرز مشترک ایران – ترکمنستان ( اینچه برون) خبر داده بود.

این خط راه‌آهن به عنوان کریدور ریلی شمال- جنوب از شهر «اوزن» در قزاقستان تا «قزل قایا» در مرز قزاقستان و ترکمنستان و از آن نقطه تا شهر «برکت» در ترکمنستان و از «برکت» تا «اترک» و «اینچه برون» در مرز ایران و ترکمنستان و از «اینچه برون» تا شهر «گرگان» در استان گلستان ساخته شده و آماده بهره برداری است.

خط ریلی جدید کشورهای ترکمنستان و قزاقستان را از طریق خاک جمهوری اسلامی ایران به آبهای آزاد خلیج فارس متصل می‌کند.

علاوه بر کشورهای مذکور، خط ریلی جدید برای کل منطقه حائز اهمیت است و حمل و ترانزیت بار را میان کشورهای منطقه تسهیل کرده و ضمن کوتاهتر شدن مسیر شمال- جنوب در حدود ۶۰۰ کیلومتر، زمان و هزینه های حمل بار را کاهش می دهد.

با توجه به اتصال خطوط ریلی ایران به ترکیه در غرب و امتداد خطوط ریلی کشور تا بندر عباس در خلیج فارس و همچنین اتصال به پاکستان در جنوب شرق و اتصال به عراق در جنوب غرب و اتصال خطوط ریلی قزاقستان به روسیه در شمال، اتصال خطوط ریلی ترکمنستان به ازبکستان در شمال شرق (و کشورهای قرقیزستان و تاجیکستان)، می توان پیش بینی کرد که خط ریلی جدید تاثیر قابل توجهی در ترانزیت و رشد حجم تجارت درکشورهای منطقه خواهد داشت.

در فاز اول راه‌اندازی این خط، ظرفیت ۲ تا ۳ میلیون تن جابجایی بار در سال وجود دارد که با تکمیل زیرساخت ها، امکان افزایش ظرفیت سالانه تا ۱۲ میلیون تن بار نیز وجود دارد. در همین ارتباط جمهوری اسلامی ایران طرح هایی را برای توسعه ظرفیت این خط در دست دارد.

از نظر جمهوری اسلامی ایران ساخت و تکمیل زیربناهای ارتباطی میان کشورهای منطقه با هدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی و دوستی میان ملت های منطقه حائز اهمیت است که امیدواریم با اجرای اینگونه پروژه ها، روابط اقتصادی برای فعالان اقتصادی کشورهای منطقه بیش از پیش فراهم شود.

۱۳۹۳/۹/۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...