نسخه چاپی

نگرانی از انسداد راه هزار روستا در كهگیلویه و بویراحمد

بیم وامیدها از برف و باران

براساس پیش بینی هواشناسی از دوشنبه موج جدید بارش وارد جو كهگیلویه و بویراحمد می‌شود كه در پی این موج شاهد برف و باران در استان خواهیم بود اما این در حالی است كه نگرانی‌ها از مسدود شدن راه‌های روستایی و عشایری شدت گرفته است.

به گزارش نما به نقل از جنوب نیوز، سرزمین کوهستانی کهگیلویه و بویراحمد با دو آب و هوای سرد و گرم در اولین روزهای ماه سوم پاییز میزبان برف و باران خواهد بود که با سامانه ای از جنوب غربی کشور وارد استان خواهد شد.

سالانه به طور میانگین بیش از ۵۴۰ میلیمتر باران در این استان می بارد و در این بارش همچون همیشه شهرستان‌های سردسیر بویراحمد و دنا و کوه‌های قدکشیده آنها شاهد بارش برف خواهند بود و شش شهرستان گرمسیری نیز از باران میزبانی خواهند کرد.

بارش برف و باران همراه با بیم و امید

این روزها با بارش‌های این هفته، ۱۱ هزار خانوار عشایری با جمعیت بیش از ۷۰هزار نفر که در مناطق قشلاقی استان ساکن هستند، خوشحال‌تر از همه خواهند بود.

بارش باران به طور قطع مشکلات کم آبی آنها و دام‌هایشان را مرتفع خواهد کرد و موجب پرشدن آب دلوارها خواهد شد. همچنین بارش باران خاک تشنه این مناطق را آماده رویش علوفه کرده و نوید بخش سالی پر برکت برای آنها خواهد بود.

کشاورزان نیز که کشت پاییزه خود را در ماه گذشته انجام داده اند حالا منتظر این بارش هستند تا باران دانه های خفته در دل خاک را بیدار کند و آنها نیز سالی پر محصول را در پیش داشته باشند.

اما بارش برف بی مشکل هم نیست و در کهگیلویه و بویراحمد که زیرساخت‌های ارتباطی و مقابله با بحران بسیار کمی دارد، هر بارشی می تواند مشکل ساز باشد.

۴۰ پل روستایی زیر تیغ سیلاب‌ها

چهار رود پر آب استان یعنی بشار، مارون، زهره و خیرآباد و ده‌ها رودخانه ها کوچک و فصلی به احتمال زیاد طی این روزها طغیان خواهند کرد و خطری برای ابنیه های فنی بر روی این رودها هستند به خصوص ۴۰ پل روستایی که به گفته مسئولین در آستانه تخریب هستند.

پل روستایی در یاسوج

اغلب روستاهای کهگیلویه و بویراحمد در دامنه ها، کوهپایه ها و دره ها و کنار رودخانه ها پراکنده اند و از راه عبور مناسبی نیز برخوردار نیستند و با هر برفی اغلب این راه‌ها بسته می شود.

سال گذشته بود که بارش شش برف زمستانی در این استان راه هزار روستا را مسدود کرد و انسداد این راه‌ها در برخی روستاها تا یک ماه نیز به طول انجامید تا جایی که مسئولین مجبور شدند با استمداد از جمعیت هلال احمر کشور، با یک فروند بالگرد به این روستاها امدادرسانی کنند.

از یک هزار و ۶۷۴ روستای استان، بیش از یک هزار روستا برف گیر هستند که با بارش برف، محورهای ارتباطی آنها با مشکل مواجه می شود.

بارش برف و باران از دوشنبه تا چهارشنبه

به گفته رئیس اداره پیش بینی هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد، روز دوشنبه با ورود سامانه بارشی دیگری به کشور، بارش در مناطق جنوبی، جنوب غرب و غرب کشور آغاز می شود.

ولی بهره مند به خبرنگار مهر گفت: بر این اساس از روز دوشنبه تا روز چهارشنبه در استان بارش باران و برف و وزش باد همراه با رعدو برق پیش بینی شده است.

وی بیان کرد: ﺑﺎﺭﺷ‌ﻬﺎ ﻃﯽ ﺳﻪ ﺭﻭﺯ ﺁﯾﻨﺪﻩ تداوم دارد و این بارش‌ها موجب ﺁﺏ ﮔﺮﻓﺘﮕﯽ ﻣﻌﺎﺑﺮ ﻋﻤﻮﻣﯽ ﻭ ﺍﺧﺘﻼﻝ در ﺗﺮﺩﺩ ﻭ ﻟﻐﺰﻧﺪﮔﯽ ﺩﺭ ﺟﺎﺩﻩ‌ﻫﺎﯼ ﮐﻮﻫﺴﺘﺎﻧﯽ خواهد شد.

بارش برف پاییزی در زنجان

بهره مند اظهار داشت: اوج بارش‌ها در این استان در روز سه شنبه است و این ناپایداریها تا اواخر هفته ادامه دارد.

رئیس اداره پیش بینی هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد تاکید کرد: با توجه به اینکه اغلب جاده های استان کوهستانی هستند، ﺑﺮﺍﯼ ﺗﺮﺩﺩ ﺩﺭ ﺟﺎﺩﻩ ﻫﺎﯼ ﮐﻮﻫﺴﺘﺎﻧﯽ ﻫﻤﺮﺍﻩ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺗﺠﻬﯿﺰﺍﺕ ﺯﻣﺴﺘﺎﻧﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺯﻧﺠﯿﺮ ﭼﺮﺥ ﻭ ﻟﺒﺎﺱ ﮔﺮﻡ ﻭ ... ﻻﺯﻡ است.

وی بیان داشت: در این موج بارشی بیشینه بارش ها روز سه شنبه در استان‌های کهکیلویه و بویراحمد، خوزستان، شمال بوشهر وشمال غرب فارس رخ خواهد داد.

بهره مند بیان کرد: میزان بارش‌ها تا بهمن ما در این استان نرمال خواهد بود.

راهداری ۵۳۰ کیلومتر گردنه‌های برفگیر با ماشین آلات فرسوده

اما این روزها مسئولین راه و شهرسازی برای مقابله با هر بحرانی در حوزه راه‌ها آماده باش هستند و راهداران در تلاشند که هیچ راهی در استان بسته شود اگرچه داشتن ابزار و امکانات لازم بی بهره اند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان به خبرنگار مهر گفت: بیش از شش هزار کیلومتر راه در این استان وجود دارد که چهار هزار و ۵۰۰کیلومتر آن یعنی حدود ۷۵درصد راه روستایی بوده و از این میزان دو هزار و ۲۰۰ کیلومتر برفگیر است.

راهداری زمستانی

ممتاز جهانگیری افزود: همچنین نزدیک به ۵۳۰ کیلومتر گردنه های فوق العاده سخت و برف گیر در استان وجود دارد که ارتفاع برف در برخی از این مناطق به دو متر نیز می رسد.

وی اظهار داشت: سال گذشته سه هزار و ۲۰۰ کیلومتر و از محورهای اصلی و فرعی این استان شش تا هفت بار بازگشایی شدند.

جهانگیری عنوان کرد: در مجموع ۲۱ میلیون متر مکعب برف طی سال گذشته در محورهای اصلی و فرعی استان جابه جا شد.

۶۰درصد رانندگان بلد نیستند زنجیر چرخ ببندند

وی کمبود امکانات و فرسوده بودن تجهیزات راهداری را از مشکلات این اداره کل در بازگشایی محورها عنوان کرد و بیان داشت: طی دو سال گذشته ۵۰ درصد تجهیزات راهداری استان فرسوده شده اند و از کار افتاده اند. در سال گذشته هم ۵۵ دستگاه راهداری در این استان به دلیل عمر بالای ۳۰ سال از رده خارج شدند و این در حالی است که هیچ اعتباری برای خرید تجهیزات جدید پیش بینی نشده است.

جهانگیری با بیان اینکه محورهای فرعی و اصلی در این استان سال به سال بیشتر می شوند اما دستگاه‌های راهداری سال به سال کمتر می شوند، اظهار داشت: در سال‌های اخیر سه شهرستان جدید به این استان اضافه شده اما هیچگونه اعتباری برای تجهیز این شهرستان‌ها به امکانات راهداری پیش بینی نشده است.

برف در یاسوج

وی کمبود اعتبارات راهداری را از دیگر مشکلات عنوان کرد و ادامه داد: اعتبار راهداری در این استان ۸۰ میلیون تومان است که با توجه به اینکه ۹۰درصد جاده های استان کوهستانی و صعب العبور هستند، اعتباری حدود دو میلیارد تومان نیاز است.

جهانگیری همچنین یکی از مشکلات راهدارن در بازگشایی جاده ها بلد نبودن بستن زنجیز چرخ توسط مردم دانست و گفت: ۶۰درصد افرادی که سال گذشته در گردنه ها ماندند، بلد نبودند زنجیر چرخ ببندند.

۳۳۰۰ کیلومتر راه خاکی عشایر با باران هم بسته می‌شود

اما وضعیت جاده های خاکی عشایر از دیگر جاده های استان بدتر است و این جاده ها به گفته مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد با هر بارشی بسته می شوند.

مجید علی پور به خبرنگار مهر گفت: تمام راه‌های عشایری در استان خاکی هستند و این جاده ها با هر بارندگی بسته می شوند و نیاز به بازگشایی دارند.

وی میزان جاده های عشایری استان را سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر عنوان کرد و بیان داشت: این در حالی است که تجهیزات و امکانات این اداره کل کافی نیست و نیاز به کمک سایر دستگاه‌های استان در این زمینه است.

توزیع علوفه در پارک ملی دنا

علی پور اظهار داشت: برخی از عشایر استان به خصوص در منطقه بویراحمد سفلی در مناطق ییلاقی مانده اند و به مناطق قشلاقی کوچ نکرده اند.

وی بیان کرد: جاده های این مناطق به طور قطع در زمستان با مشکل مواجه می شود و این در حالی است که این اداره کل از امکانات برف روبی برخوردار نیست.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: جامعه عشایری به دلیل نوع زندگی خود بیشتر از دیگر جوامع در معرض آسیب‌های ناشی از بحران‌های طبیعی هستند.

وی بیان کرد: عشایر طی سالیان اخیر از دو بحران خشکسالی و بارش های سیل آسا خسارت های زیادی را متحمل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، برف و باران اگر چه رحمت است اما گاهی هنگام کمبود امکانات و تجهیزات راهداری و ضعف زیرساخت‌ها، زحمتی برای روستاییان و عشایر می شوند و لازم است مسئولین در توسعه زیرساخت‌ها و امکانات و آمادگی کامل برای مقابله با بحران‌ها تلاش کنند تا خاطره برف و باران، سفید و زلال بماند.

گزارش: محمد اسلامی

۱۳۹۳/۹/۳

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...