نسخه چاپی

رابطه «انقلاب‌های رنگی» اوباما و دامن آمریكا !

اعتراضات منطقه فرگوسن در آمریكا كه در چند روز اخیر شدت یافته است این سوال را به ذهن متبادر می كند كه آیا انقلاب های رنگی كه آمریكا آن را در كشورهای دیگر طرح ریزی كرده بود دامن خود این كشور را نیز گرفته است.

به گزارش نما به نقل از پایگاه خبری شبکه روسیا الیوم در مطلبی نوشت که، به دنبال تبرئه افسر پلیسی عامل قتل جوان سیاهپوست آمریکایی، شهر فرگوسن و دیگر شهرهای آمریکایی ناآرامی‌های خشونت باری را در چند روز اخیر تجربه کرده است.

این اعتراض ها نشانگر این است که مسئله تبعیض نژادی در آمریکا هنوز حل نشده است و هنوز این مشکل وجود دارد.

معترضان اطمینان دارند که دلیل کشتن این جوان سیاه پوست و تبرئه قاتل وی از سوی دستگاه قضایی آمریکا با وجود اینکه این جوان هیچ مقاومتی را در برابر پلیس از خود نشان نداده است، تنها دلیل نژاد پرستی است؛ به همین دلیل ساکنان 100 شهر آمریکا از جمله واشنگتن، نیویورک، شکاگو از این اعتراض ها حمایت می کنند.

در بیانیه‌ای که از سوی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا منتشر شده است این نابسامانی های نژادی تایید شده است و شاهدان می گویند که این حالت شبیه حوادث 1992 است که در لس آنجلس رخ داد. این حوادث زمانی روی داد که دادگاه یک پلس را که یک شهروند سیاه پوست آمریکایی را تبرئه کرد و در پی اعتراض به این اقدام دادگاه آمریکایی 50 تن کشته و صدها تن دیگر زخمی شدند.

دیمیتری ترینین رئیس مرکز کارنگی در مسکو می‌گوید: مقامات آمریکا در سال های اخیر به مشکلات نژادپرستی، اجتماعی توجه لازم را نداشته‌اند.این مشکل در کنار مشکل نابرابری های اجتماعی سال ها است که در آمریکا وجود دارد و حوادث فرگوسه تلنگر جدیدی است که این مشکل به صورت نهایی حل و فصل نشده است.

تاتینا شکالینا رئیس بخش تحلیل تطبیقی مشکلات بین المللی در آکادمی بین المللی در این باره گفت: اوباما به شدت مشغول مسائل بین المللی شده است به گونه‌ای که هیچ وقتی برای پرداختن به امور اجتماعی و اقتصادی در داخل این کشور برای اوباما باقی نمی‌ماند.

وی می‌افزاید: اوباما در دوره اول ریاست جمهوری خود عملایت‌های نظامی را فعال کرد و الان نیز مشغول بحران اوکراین و مسائل خاورمیانه و مقابله با روسیه است که هیچ مشکلی را برای به همراه نداشت است.

وی تاکید کرد که آمریکا با وجود رنج‌هایی که ساکنان شرق اوکراین متحمل آن می شوند هیچ توجهی به حقوق بشر در این منطقه ندارد این موضع در قبال حقوق بشر در خارج از کشور تاثیر خود را بر حقوق بشر در داخل آمریکا گذاشته است و این مسئله ای است که در داخل آمریکا و در حوادثی که هم اکنون در فرگوسن است شاهد آن هستیم.

این کارشناس مسائل بین المللی افزود که به احتمال زیاد نزاع بین سیاه و سفید شدت خواهد یافت و به همین دلیل باید این بحران هرچه سریعتر قبل از بحرانی تر شدن اوضاع حل و فصل شود.

۱۳۹۳/۹/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...