نسخه چاپی

تقدیر از مواضع آذربایجان‌ در پرونده‌ هسته‌ای‌ایران

معاون‌اول رئیس‌جمهور در دیدار معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان از مواضع جمهوری آذربایجان درباره پرونده هسته‌ای ایران تقدیر كرد.

به گزارش نما به نقل از تسینم، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در دیدار معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان بر لزوم همبستگی هرچه بیشتر میان جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان تأکید کرد و گفت: امنیت دو کشور به هم گره خورده و باید با کمک یکدیگر در مقابل تروریسم و افراط‌گرایی که یکی از تهدیدات فعلی منطقه است، ایستادگی کنیم.

وی با اشاره به مشترکات تاریخی، فرهنگی و دینی میان دو کشور، اظهار داشت: این اشتراکات می‌تواند زمینه‌ساز توسعه روابط تهران – باکو در همه بخش‌ها باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: امروز اراده‌ای جدی در عالی‌ترین سطوح مدیریتی دو کشور برای توسعه همه‌جانبه روابط وجود دارد و ملاقات‌های رؤسای جمهور دو کشور تأییدکننده و گویای این حقیقت است.

جهانگیری با بیان اینکه سفر آقای "الهام علی‌اف" رئیس‌جمهور آذربایجان به تهران و سفر روحانی به باکو دستاوردهای بسیار مهمی به همراه داشته است، تصریح کرد: باید از این دستاوردها به خوبی حفاظت شود زیرا برخی کشورها تلاش می‌کنند با اقدامات شیطنت‌آمیز، در روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی دو کشور اخلال ایجاد کنند.

وی همچنین با اشاره به تجربیات دو کشور در مدیریت بحران و رسیدگی به آوارگان، گفت: ایران و آذربایجان با تجربه مشترک و تلخ آوارگان روبرو بوده‌اند و معتقدم در اینگونه شرایط بدون همکاری همسایگان، هیچ کشوری قادر نیست به تنهایی بر این مسائل فائق آید؛ بنابراین لازم است که تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهیم.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین از مواضع خوب جمهوری آذربایجان در خصوص تحریم‌های ظالمانه غرب علیه ملت ایران و دفاع از حقوق هسته‌ای کشورمان قدردانی کرد.

جهانگیری با تأکید بر اینکه زمینه‌های فراوانی برای گسترش روابط دوجانبه و همکاری‌های مشترک میان تهران و باکو وجود دارد، خاطرنشان کرد: روابط سیاسی دو کشور در سطح خوبی قرار دارد، اما روابط اقتصادی و حجم مبادلات تجاری فیمابین زیبنده دو کشور نیست.

وی اظهار امیدواری کرد که توافقات صورت گرفته میان رؤسای جمهور دو کشور زمینه گسترش روابط و توسعه مناسبات را فراهم آورد و شاهد ارتقاء سطح روابط اقتصادی و تجاری تهران- باکو باشیم.

جهانگیری با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران محدودیتی برای توسعه همکاری‌های خود با جمهوری آذربایجان ندارد، از سفرا و کمیسیون مشترک همکاری‌های دو کشور خواست تا زمینه‌های همکاری و توافقات شکل گرفته را پیگیری کرده و برای رفع موانع پیش روی ارتقاء سطح مناسبات فیمابین تلاش کنند.

همچنین معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با بیان اینکه سازمان‌های متعددی در جمهوری آذربایجان فعالیت انسان دوستانه انجام می‌دهند، از تلاش‌ها و اقدامات کمیته امداد امام خمینی(ره) و جمعیت هلال احمر در این کشور قدردانی کرد و گفت: این دو سازمان با فعالیت 20 ساله در آذربایجان نقش مهم و برجسته‌ای در فعالیت‌های بشردوستانه داشته‌اند.

وی با اشاره به برخی مشکلات و موانع پیش روی توسعه همکاری‌های دو کشور، تصریح کرد: امروز که مناسبات مطلوب و دوستانه‌ای میان رؤسای جمهور دو کشور وجود دارد، باید از این فرصت برای رفع موانع و گسترش مناسبات دوجانبه در همه زمینه‌ها استفاده کرد.

معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان با اشاره به اشتراکات میان دو کشور بر لزوم گسترش همکاری‌های تهران-باکو تأکید کرد و افزود: برخی تلاش می‌کنند در روابط دو کشور سردی ایجاد کنند، اما مطمئناً موفق نخواهند شد.

وی همچنین با قدردانی از مواضع جمهوری اسلامی ایران برای حل مسالمت‌آمیز مناقشات جمهوری آذربایجان و ارمنستان، تصریح کرد: دولت و مردم آذربایجان نیز در سال‌های اخیر در دو موضوع تحریم‌ها و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در کنار ملت ایران بوده‌اند.

معاون نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان همچنین با اشاره به مشکلات و مسائل جهان اسلام و افراطی‌گری در منطقه، بر ضرورت همبستگی هر چه بیشتر میان کشورهای مسلمان تأکید کرد.

۱۳۹۳/۹/۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...