نسخه چاپی

انتقاد شدید سازمان ملل از شكنجه و نقض حقوق‌بشر در آمریكا

شورای حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد روز جمعه با انتشار گزارشی از خشونت پلیس، نحوه بازجویی‌های انجام شده توسط سربازان ارتش و شرایط زندان‌های آمریكا اعلام نگرانی كرد.

به گزارش نما به نقل از فارس، شورای حقوق‌بشر سازمان ملل‌متحد امروز جمعه با انتشار گزارشی از خشونت پلیس، نحوه بازجویی‌های انجام شده توسط سربازان ارتش و شرایط زندان‌های آمریکا اعلام نگرانی کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کمیته ضدشکنجه سازمان ملل برای اولین بار گزارشی منتشر کرده که در آن وضعیت حقوق‌بشر از سال 2006 مورد بررسی قرار گرفته است؛ در این گزارش نسبت به خشونت نیروهای پلیس و به خصوص رفتار خشونت‌آمیز پلیس با سیاه‌پوستان و هیسپان‌های شیکاگو اظهار نگرانی شده است.

این کمیته همچنین در گزارش خود محدود شدن استفاده از شوکر برقی با توجه به در خطر بودن جان قربانیان را خواستار شده است. در این گزارش اما هیچ اشاره‌ای به رأی جنجالی دادگاه سنت‌لوئیس و تبرئه پلیس عامل قتل (مایکل براون) نوجوان سیاه پوست غیرمسلح اهل فرگوسن هیچ اشاره‌ای نشده است.

سابقه آمریکا در سپردن بازجویی از مظنونین به سربازان ارتش، حبس شهروندان خارجی در زندان‌های فوق‌امنیتی و استفاده از زندان‌های انفرادی بخش‌های دیگری از نگرانی‌های ابراز شده در این گزارش را تشکیل می‌دهند.

کمیته ضدشکنجه ملل متحد همچنین از دولت آمریکا خواسته تعریف مشخصی از شکنجه در قوانین خود ثبت کند، به خصوص شکنجه‌هایی که علیه زندانیان در گوانتانامو و پایگاه نظامیان آمریکایی در یمن اعمال می‌شود.

پایگاه گوانتانامو در حقیقت زندانی است که در مناطق حاره‌ای جنوب شرق کشور کوبا قرار دارد؛ این پایگاه طبق قرارداد اجاره میان دولت آمریکا و نظام پیشین کوبا، از سال 1903 در اختیار نیروی دریایی آمریکا است.

پس از به پیروزی رسیدن انقلاب در کوبا، «فیدل کاسترو» از نظامیان آمریکا خواست که خاک کشورش را ترک کنند ولی دولت آمریکا تاکنون این درخواست را قبول نکرده است. آمریکایی‌ها هر ساله یک چک برای پرداختن اجاره‌بهای این جزیره به «هاوانا» می‌فرستند و مقامات کوبایی نیز هر سال از نقد کردن آن خودداری می‌کنند.

علت نگهداری «مظنونین» به اقدامات تروریستی علیه منافع آمریکا در این جزیره آن است که آمریکایی‌ها علاوه بر محروم کردن این افراد از حقوق مندرج در کنوانسیون‌های بین‌المللی برای اسیران جنگی، با نگهداری آنها در خارج از مرزهای خود، آنها را از حقوق زندانیان مستقر در حوزه قضایی آمریکا هم محروم می‌کنند.

کسانی که در حوزه قضایی آمریکا بازداشت می‌شوند، حق اطلاع از کیفرخواست خود و داشتن وکیل مدافع را دارند، حقوقی که زندانیان گوانتانامو ندارند.

۱۳۹۳/۹/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...