نسخه چاپی

چاووش اوغلو خریدنفت از داعش راتكذیب كرد

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه تركیه بعدازظهر امروز -چهارشنبه- در نشست خبری در محل سفارتخانه این كشور در تهران گفت: خرید نفت قاچاق از داعش صحت ندارد و ما نفت‌مان را از اقلیم كردستان تهیه می‌كنیم.

به گزارش نما به نقل از فارس، وزیر امور خارجه ترکیه خرید نفت قاچاق از داعش را تکذیب کرد و گفت: خرید نفت قاچاق از داعش صحت ندارد و ما نفت‌مان را از اقلیم کردستان تهیه می‌کنیم.

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه بعدازظهر امروز -چهارشنبه- در نشست خبری در محل سفارتخانه این کشور در تهران گفت: خرید نفت قاچاق از داعش صحت ندارد و ما نفت‌مان را از اقلیم کردستان تهیه می‌کنیم.

وی با اشاره به دیدارهای خود در سفر یک روزه‌اش به تهران گفت:‌ صبح امروز با برادرم آقای ظریف دیداری در قالب هیأت دیپلماتیک و دیداری خصوصی داشتیم و پس از آن ضیافت نهار کاری برگزار شد.

چاووش اوغلو افزود: در این دیدار فرصت ایجاد شد که موضوعات دوجانبه و منطقه‌ای مورد بررسی قرار گیرد و مجدداً تأکید کردیم که در مسائل منطقه‌ای باید همکاری داشته باشیم.

وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه در این دیدارها به نگاه‌های متفاوت ما در خصوص برخی موضوعات اشاره‌ای شد، یادآور شد: در این باره که منطقه باید به صلح و ثبات برسد دیدگاه مشترکی داشتیم و تأکید کردیم که نه ایران و نه ترکیه به تنهایی بلکه همه کشورهای منطقه با همکاری یکدیگر باید با تهدید تروریسم مقابله کنند و هر دو کشور از گرو‌ه‌های تروریستی ضربه‌های زیادی خورد‌ه‌اند.

وی با بیان اینکه هر دو طرف متوجه هستیم که سوریه و عراق باید از گروه‌های تروریستی رهایی پیدا کنند، یادآور شد: امروز گروه تروریستی داعش بخش‌هایی از سرزمین عراق و سوریه را اشغال کرده و بی‌رحمانه دست به جنایت می‌زند. ما از همان ابتدا این مسئله را مطرح کردیم که با این گروه تروریستی و دیگر گروه‌های تروریستی باید با برنامه‌ای جامع برخورد شود که در این خصوص دیدگاه ما با ایران کاملاً منطبق است.

چاووش اغلو با ذکر این نکته که ما معتقدیم در سوریه باید دوران گذاری طی شود تا حکومتی که همه اقشار مردمی را نمایندگی می‌کند به قدرت برسد، اظهار داشت: علی‌رغم تفاوت دیدگاه‌ها با ایران، همکاری و همراهی موازی دو کشور یکی از شروط اصلی می‌باشد.

وی ادامه داد: پس از بررسی این مسائل با آقای ظریف، به دیدار آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور رفتیم که دیداری دوستانه و خوب بود.

وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: در این دیدار مسائل اقتصادی را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادیم و در این خصوص صحبت کردیم که هدف‌گذاری بین ترکیه و ایران که بالغ بر ۳۰ میلیارد دلار است نیازمند تلاش‌هایی است.

چاووش اوغلو با اشاره به اینکه بعدازظهر امروز نیز با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و حسن روحانی رئیس جمهور دیدار خواهد داشت، گفت: ساعت ۱۷ تهران را به مقصد ارومیه برای حضور در مراسم بزرگداشت مولانا ترک می‌کنم.

وی افزود: علاقه‌مندم شهرهای دیگر ایران را ببینم و با تاریخ و فرهنگ این کشور از نزدیک آشنا شوم. این اولین سفر من است که به نوعی زمینه سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه را برای ماه‌های آغازین سال ۲۰۱۵ فراهم می‌کند.

وزیر خارجه ترکیه خاطرنشان کرد: سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران گامی مهم در توسعه روابط خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤالی در خصوص انتشار اخباری مبنی بر حمایت ترکیه از گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق گفت: این اقدامات هدف‌دار است. پیش از آنکه بسیاری از دولت‌ها نام داعش را بشنوند ترکیه آن را در سال ۲۰۱۳ در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده بود که حتی نام‌های گذشته این گروه را نیز در لیست گروه‌های تروریستی گنجانده بود. ترکیه در راه مسدود کردن کمک‌های مالی به داعش و دیگر گروه‌های تروریستی گام‌های مهمی برداشته است.

چاووش اوغلو ادامه داد: حتی در زمانی که کارکنان کنسولگری ما در عراق در گروگان داعش بودند ترکیه برای مقابله با این گروه برنامه‌های مشخصی را دنبال کرد.

وی با بیان اینکه در همان آغاز تشکیل ائتلاف ضد داعش این موضوع را مطرح کردیم که بمباران هوایی آنها بی‌‌اثر خواهد بود، یادآور شد: مواضع ما در خصوص داعش مشخص است. سلاح‌هایی که این گروه در اختیار دارد روسی و چینی بوده و همچنین سلاح‌هایی است که از دولت عراق به دست آورده‌اند که آمریکایی می‌باشد.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به اینکه ما به عنوان کشوری که از گروه‌های تروریستی ضربه خورده‌ایم هیچگاه از این گروه‌ها حمایت نکرده‌ایم، اظهار داشت: حتی به کشورهایی که از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کردند گوشزد کردیم که این موضوع بازی با آتش است و امروز می‌بینید کشورهایی که با آن درگیر هستند کسانی هستند که روزی به آنها کمک می‌کردند.

چاووش اغلو در خصوص مسئله فلسطین و تحولات آن و اینکه آیا در تهران در این خصوص صحبت شده است؟ گفت: ما در خصوص فلسطین همواره با ایران همگام بوده و اشتراک نظر داشته‌ایم و در خصوص صلح باید بگویم که اسرائیل هیچگاه از خود انعطاف نشان نداده و هرگاه مذاکرات صلح پیش می‌رود با اقداماتی نظیر بمباران غزه آن را مختل می‌کند.

وی ادامه داد: ترکیه از تشکیل دولت مستقل فلسطینی حمایت کرده و نیز از اقدام محمود عباس در سازمان ملل نیز حمایت به عمل می‌آورد.

وزیر خارجه ترکیه در خصوص بازداشت روزنامه‌نگاران ترک و تأثیر آن بر الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا اظهار داشت: روابط ترکیه و اتحادیه اروپا ۶۰ سال است که با فراز و نشیب‌های خود ادامه دارد. مواضع مقامات قضایی ترکیه با اتحادیه اروپا هم راستا است. اینکه ما پیش از انجام روند قضایی بخواهیم کسی را گناهکار بشناسیم خلاف ارزش‌های ما و اتحادیه اروپا می‌باشد.

چاووش اغلو یادآور شد: برخی روزنامه‌نگاران به جرمی غیر از حرفه خود محاکمه شده‌اند. این برخلاف اصل تفکیک قوا و استقلال آنها است که از طرف نهادی به قوه قضاییه فشار وارد آید. همچنین با عجله اعلام موضع کردن نیز باعث می‌شود که چندگام به عقب برگردیم. روند عضویت‌مان در اتحادیه اروپا مثبت است و سعی می‌کنیم گام‌هایی در این خصوص برداریم.

وزیر خارجه ترکیه در پاسخ به سؤالی در خصوص خرید نفت قاچاق از داعش نیز گفت: ما این خبر را تکذیب می‌کنیم، زیرا این یک بخشی از عملیات روانی است که علیه ترکیه دنبال می‌شود. ابتدا گفتند که ترکیه روند پیوستن عناصر خارجی به داعش را تسهیل می‌کند، اما وقتی آمارها را پیش‌ روی‌شان قرار دادیم که بیش از ۷ هزار نفر ممنوع‌ الخروج شدند و چندین نفر نیز از کشور اخراج شده‌اند، این ادعاها کمرنگ شد و پس از آن بود که ادعا کردند نفت داعش به ترکیه می‌رود.

چاووش اغلو افزود: ما اعلام کردیم که اگر اطلاعات مشخصی دارید ارائه کنید تا با آن مقابله کنیم، اما تاکنون هیچ کس سندی ارائه نداده و صرفاً با تحریف خبر، نفتی که از اقلیم کردستان خریداری می‌کنیم را نفت داعش می‌نامند.

وزیر خارجه ترکیه یادآور شد: ما همواره با قاچاق نفت مبارزه کرده‌ایم و از آغاز امسال ۸۰ میلیون لیتر نفت قاچاق را توقیف کردیم.

وی با بیان اینکه قاچاقچی‌های اسلحه، نفت، مواد مخدر و انسان همه راه‌ها را امتحان می‌کنند، خاطرنشان کرد: ما حتی در خطوط مرزی نیز خط لوله‌های مخفی نفتی را پیدا کردیم و آنها را از بین بردیم. موضوع خرید نفت قاچاق از طرف دولت ترکیه قابل طرح کردن نیست و متأسفانه این یک اتهام غیر اخلاقی است.

۱۳۹۳/۹/۲۶

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...