نسخه چاپی

پنجره‌ای بر اقتصاد مقاومتی

رحیم جهانی

دیالوگهای رهبری، گوهر گرانبها، صندوقچه‌ای از اسرار تاریخ، منظری بر کلان مدیریتی کشور بزرگ ایران اسلامی است که آن، مبنی بر عزت کرامت و سعادت امت اسلامی و پیشرفت و توسعه کشور است. مقام معظم رهبری پیوسته در گفتمان خویش مسئولیتی را نسبت به شکوفایی و توسعه همه جانبه کشور ارائه طریق می‌نماید که یقیناً مرتفع‌ساختن مشکلات اقتصادی مردم در ذات گفتمان معظم له نهفته است. زیرا این امر بسیار مهم پیوسته دغدغه رهبری بوده و است هر چند به زعم بعضی‌ها او تنهاست ولی تن‌ها با اوست و اوست که در کلبه اشراق ربوبی است که آن لطف علی و نور محمدی است.
تا ترا جای شد ای سرو روان در دل من هیچکس می نپسندم که بجای تو بود
به‌طوری‌که می‌دانیم دشمنان انقلاب اسلامی سال‌هاست تمامیت کشور ایران اسلامی علی الخصوص اقتصاد ما را مورد هجمه نا جوانمردانه خود قرار داده تا با ایجاد تورم و رکود اقتصادی بتوانند به اهداف شوم سیاسی خود برسند که تحریم همه جانبه اقتصادی و تهدیدات نظامی و امنیتی و بهانه‌های دانش هسته‌ای و حقوق بیره نمونه بارزی از جنایات آمریکا و هم پیمانش مخصوصاً رژیم صهیونیستی است که متأسفانه کشورهای مرتجع منطقه هیزم بیار این آتش شده‌اند تا به خیال خود از گسترش اهداف الهی اسلام ناب محمدی‌(ص) جلوگیری کننده انقلاب اسلامی را به دار خویش مصلوب نمایند غافل از اینکه بفهمند که نمی‌فهمند و بدانند که نمی‌دانند؛ زیرا حقوق بشری در مکتب ماه بمب هسته‌ای در کربلای ما، مقاومت در سینه‌های ما نهفته است عصاره آن پیروزی خون بر شمشیر است.
آنرا که عقل و همت و تدبیر و رای نیست خوش گفت پرده دار که کس در سرای نیست
در این آشفته بازار که استکبار جهانی با آن مواجه است، مقام معظم رهبری سال 93 را سال اقتصاد مقاومتی نامیدند. اقتصادی که در صورت اجرای صحیح ابعاد نهفته و قابل تأمل آن می‌تواند غبار از چهره اقتصاد ما بزداید. کشور را از آشفتگی‌ها نجات داده و مردم را التیام بخشد؛ زیرا اقتصاد مقاومتی تنها روش برای مقابله با تحریم‌های ظالمانه دشمن است. اقتصادی که با اجرای بعضی ابعاد آن می‌توان با تکنولوژی ساده پاسخگوی نیازهای مردم شد. اقتصادی که تحریم و تهدیدات دشمن را فرصت دانسته و بر تولید و خود کفایی داخلی تأکید می‌نماید. و در این شرایط بحرانی برای مقابله با خصومت‌های شدید دشمنان می‌تواند کشور را رشد و شکوفایی بخشیده پایه‌های کشور را مستحکم و غیر قابل نفوذ کند.
سؤال مردم و دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی در این است که آیا تا به‌حال از ظرفیت‌های دولتی و مردمی در جهت مهار تورم و رضایتمندی مردم، چه استفاده‌هایی شده است؟
آیا تکیه بر سرمایه‌های مردمی و اجرای اصل 44 قانون اساسی که صلاح و مصلحت کشور در گرو آن است به‌خوبی انجام گرفته و فعالیت بخش خصوصی در چه مرحله‌ای می باشد؟ تا روند رو به رشد اقتصادی در کشور محفوظ مانده و آسیب پذیریش کاهش پیدا کند.
سؤال دوم مردم در این است که آیا چقدر به بخش درونزایی اقتصاد مقاومتی که همان تولید ملی است تکیه کرده‌ایم و چقدر منابع ارزی خودمان را که بسیار مهم و تأثیر گذار است مدیریت نموده‌ایم؟ و چقدر مصرف تولیدات داخلی را در دستگاه‌های دولتی به‌کار می‌بریم تا مردم در این شرایط تحریم ظالمانه رشد و شکوفایی را ملاحظه نمایند؟
این تنها یک مطالبه عمومی به حق مردم، از دولت محترم تدبیر و امید است تا بتواند با توفیق الهی بساط آثار زیانبار تحریم ظالمانه را از جامعه بربندد و به دغدغه‌های مقام معظم رهبری درخصوص مردم علی الخصوص قشر آسیب‌پذیر جامعه که درصد بالایی از جمعیت کشورمان را تشکیل می‌دهند، تحقق بخشد. با اینکه اقتصاد درونزا در متن اقتصاد مقاومتی، اقتصاد دولتی هست؛ بلکه اقتصاد مردمی با اداره مردم تحقق پیدا می‌کند. اما به این معنا نیست که دولت در قبال آن مسئولیتی ندارد. دولت مسئولیت برنامه‌ریزی، ظرفیت‌سازی، هدایت و کمک را بر عهده داشته تا شرایط لازم برای آماده‌سازی این امر مهم فراهم گردد.
در این شرایط ظالمانه نباید قوای سه گانه به لالایی مردم اکتفا کنند؛ بلکه به بیداری مردم و استفاده از سرمایه‌های ایشان در جهت برون رفت از این معضل پیش‌آمده بیاندیشند و نسبت به پتانسیل و صنایع موجود از جمله صنایع دستی، گردشگری، انواع تولیدات بخش کشاورزی، صنایع لبنی، پشم،چرم، گوشت، طیور، کشت انواع محصولات خاکی، ایجاد کارگاه‌های کوچک شهری و روستایی، حمایت از تولید‌کنندگان داخلی، کمرنگ کردن ورود محصولات خارجی، و تولید البسه و پوشاک ایرانی و ده‌ها رقم دیگر که به‌دست مردم غیورمان تولید و خودنمایی می‌کند، توجه نماید. در این راستا باید با همکاری قوای سه گانه و دلسوزی مسئولان امر جلو رانت‌خواری و سوء استفاده آقازاده‌ها و هزاران فامیل‌ها گرفته شود که یقیناً افساد اقتصادی از تونل تاریک آنان تحقق پیدا می‌کند و مردم را که صاحبان حقیقی انقلاب و ارزش‌های دینی هستند شدیداً در تنگنای زندگی قرار می‌دهد.
به امید روزی که اقتصادمان مایه افتخار کشورمان باشد.
مولا علی‌(ع) می‌فرماید: خدایا اقتصاد ما را فراهم کن، ولیکن اگر اقتصاد خوب نداشته باشیم نه نماز می‌خوانیم و نه روزه می‌گیریم و نه فرایض دینی خود به جای می‌آوریم.
هدف از طرح این مسائل از سوی حزب مؤتلفه اسلامی استان آذربایجان شرقی اهمیت‌دادن به فرمایشات و سفارشات مقام معظم رهبری و دغدغه‌های معظم له در زمینه اجرایی‌کردن اقتصاد مقاومتی در کشور و ابلاغ پیام و تبین فرهنگ گفتمان اقتصاد مقاومتی است و مقام معظم رهبری در این زمینه می‌فرمایند "گفتمان یک جامعه مثل هواست، همه تنفسش می‌کنند، چه بدانند، چه ندانند، چه بخواهند چه نخواهند، باید این گفتمان‌سازی انجام بگیرد"
البته تأثیر رسانه‌ها و علی‌الخصوص روحانیون و بزرگان و استادان دانشگاهی حتماً بارز و مهم است.
یکی از مهم‌ترین تأثیرات: فضاسازی و گفتمان سازی است.
در یک فضای معتقد به یک مبنای فکری یا عملی، رئیس‌جمهور، وزیران، مدیران کل، کارکنان، همه همان جور فکر می‌کنند؛ این خوب است.

۱۳۹۳/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...