نسخه چاپی

پاسخ كنگره به خوشبینی تیم هسته ای ایرانی

«شاید با تشدید تحریم ها، غرب بتواند در نهایت ایرانیان را مجبور كند كه از مقاصد هسته ای خود، یك بار و برای همیشه دست بردارند.»

به گزارش نما به نقل از جام نیوز، "هیل" پایگاه اطلاع رسانی کنگره آمریکا (Thehill)، در پی دور جدید مذاکرات هسته ای که سید عباس عراقچی، مسئول تیم مذاکره کننده ایران، آن را مفید خوانده و بر فضای خوب حاکم بر جلسات تاکید کرده است، با انتشار خبری، از لزوم تشدید تحریم ها علیه جمهوری اسلامی گفته و ایران را خطری برای دنیا خواند.



در این خبر آمده است: «مذاکراتی که هدف آن پایان دادن به بن بست هسته ای ایران است، به نظر می رسد به سمت این نتیجه می رود که به تهران اجازه دهد به تولید اورانیوم غنی شده با درجه تسلیحاتی ادامه دهد. این نتیجه ای است که جهان را در معرض تهدید یک ایران هسته ای قرار می دهد و به احتمال زیاد باعث خواهد شد کشورهای سنی خاورمیانه به دنبال دستیابی به سلاح های هسته ای برای خودشان بروند.»




هیل افزود: «ایران و 1+5 با هیاهوی زیادی در نوامبر 2013 وارد یک توافق موقت شدند که براساس آن جمهوری اسلامی در ازای کاهش تحریم های بین المللی، فعالیت های هسته ای خود را محدود می کرد. این قرارداد برای چند بار تمدید شد. به جای محکم ایستادن و درخواست توقف کامل غنی سازی اورانیوم ایران، دیپلمات های غربی اکنون بر سر تعداد سانتریفیوژهای جمهوری اسلامی چانه زنی می کنند.»




نگارنده مقاله در ادامه با اشاره به مطلبی از روزنامه صهیونیستی جروزالم پست با عنوان "ایران و بمب: آینده مذاکرات"، سیاست اولیه غرب را "عدم ریسک پذیری" در قبال ایران خوانده و با انتقاد از وضعیت فعلی، سیاست های کنونی را "سیاست مدیریت ریسک" می داند.




در ادامه خبر آمده است: «نتیجه [این مذاکرات] به احتمال زیاد یادآور محدودیت هایی است که ژاپن در پی جنگ جهانی دوم با آن مواجه شد. بر اساس اصل نهم قانون اساسی، ژاپن به طور موثری از در اختیار داشتن سلاح های هسته ای منع شد اما هیچ چیز این کشور را از داشتن مواد شکاف پذیر مورد نیاز برای تولید [سلاح های هسته ای] باز نداشت. به نظر می رسد نتیجه ای مشابه "راه حل ژاپنی" به احتمال زیاد سرانجام مذاکرات بر سر برنامه هسته ای ایران باشد.»




نگارنده در ادامه با بیان موضع مقامات ایرانی در قبال اسراییل، آن را دلیل بر این دانسته که ایران باید به طور کلی از غنی سازی اورانیوم محروم شود.




در ادامه این خبر آمده است: «به جای چانه زنی بر سر این موضوع که جهان چه مدت باید صبر کند تا ایرانی ها بتوانند برای تولید سلاح هسته ای کافی برای نابود کردن اسراییل، اورانیوم درجه تسلیحاتی غنی سازی کنند، غرب باید نفوذ خود بر جهموری اسلامی را با تشدید تحریم ها افزایش دهد.»




در انتهای این گزارش آمده است: «برخی معتقدند این تحریم ها بود که در وهله اول ایران را بر سر میز مذاکره آورد؛ شاید با تشدید تحریم ها، غرب بتواند در نهایت ایرانیان را مجبور کند که از مقاصد هسته ای خود، یک بار و برای همیشه دست بردارند.»

۱۳۹۳/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...