نسخه چاپی

اختصاص یارانه غیرنقدی به اقشار كم در آمد

رئیس كمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینكه سال آینده یارانه نقدی افزایش نمی یابد گفت:دولت قصد دارد با حذف یارانه ثروتمندان به اقشار ضعیف یارانه غیر نقدی بدهد.

به گزارش نما به نقل از مهر: رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سال آینده یارانه نقدی افزایش نمی یابد گفت:دولت قصد دارد با حذف یارانه ثروتمندان به اقشار ضعیف یارانه غیر نقدی بدهد.

حمیدرضا فولادگر با اشاره به تکلیف قانون برنامه پنجم توسعه مبنی بر حذف کامل یارانه حامل‌های انرژی تا پایان سال اجرای برنامه گفت: سال آینده، سال پایانی اجرای برنامه پنجم توسعه است و بعید می دانم دولت بتواند قیمت حامل های انرژی را به قیمت تمام شده برساند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اجرای این حکم از قانون برنامه پنجم توسعه را مستلزم افزایش چندین برابری قیمت حامل های انرژی خواند.

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی در خصوص سیاست دولت برای اجرای قانون هدفمندی در بودجه ۹۴ گفت: از اعتباراتی که در لایحه بودجه ۹۴ در نظر گرفته شده است، اینگونه برداشت می شود که دولت همان روند افزایش قیمت حامل های انرژی را با شیب بیشتری نسبت به امسال در سال 94 ادامه خواهد داد، به عبارت دیگر شیب افزایش قیمت حامل های انرژی در سال ۹۴ از امسال بیشتر خواهد بود، اما به سقف قیمت تمام شده نمی رسد.

فودلادگر اظهار داشت: در لایحه بودجه سال ۹۴ که به مجلس تقدیم شده است درآمد کلی دولت از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ذکر شده است، اما دولت به تفکیک مشخص نکرده است که قیمت هر یک از حامل های انرژی را به چه مقدار افزایش می دهد.

وی ادامه داد: سال آینده دولت از افزایش قیمت حامل های انرژی ۴۸ هزار میلیارد تومان درآمد کسب خواهد کرد، سال گذشته نیز در لایحه بودجه دولت خواستار کسب درآمد ۴۸ هزار میلیاردی از محل آزادسازی قیمت حامل های انرژی بود. بنابراین درآمد دولت از این محل نسبت به سال گذشته تغییری نکرده است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس با بیان اینکه سال ۹۳ درآمد پیش بینی شده ۴۸ هزار میلیارد تومانی از محل حامل های انرژی محقق نشد، گفت: تحقق درآمد ۴۸ هزار میلیارد تومانی از محل اجرای قانون هدفمندی در سال ۹۳ مستلزم افزایش ۶۰ تا ۷۰ درصدی قیمت حامل های انرژی بود، اما دولت به طور متوسط قیمت حامل های انرژی را ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش داد.

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی اظهار داشت: در سال ۹۲ دولت حدود ۳۱ هزار میلیارد تومان از محل اجرای قانون هدفمندی درآمد داشت و امسال نیز حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان توانست از این محل درآمد کسب کند که نمایانگر عدم تحقق حدود ۸ تا ۹ هزار میلیاردی درآمدهای هدفمندی است.

فولادگر با بیان اینکه کسری بودجه دولت در این محل موجب عدم اختصاص یارانه ۱۰ هزار میلیارد تومانی به بخش تولید شد، گفت: دولت سال گذشته فقط یک‌هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به صنایع یارانه داد که فاصله بسیار زیادی با مصوبه مجلس مبنی بر یارانه ۱۰ هزار میلیاردی به بخش تولید دارد.

وی با اشاره به کاهش یارانه تولید در بودجه سال ۹۴ گفت: دولت در سال ۹۳ یارانه ۱۰ هزار میلیارد تومانی برای تولید در نظر گرفته بود که البته محقق نشد اما امسال دولت این رقم را به نصف کاهش داده و ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان یارانه برای بخش تولید، حمل و نقل، بهینه سازی مصرف انرژی در نظر گرفته است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یارانه بخش سلامت از محل درآمدهای هدفمندی یارانه ها مانند سال گذشته ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی با بیان اینکه دولت در لایحه بودجه سال ۹۴، ۴۲ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه های نقدی اعتبار در نظر گرفته است، گفت: این رقم نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است، اما دولت قصد دارد یارانه اقشار پردرآمد را حذف کند تا از این محل به صورت غیرنقدی به اقشار کم درآمد کمک کند.

فولادگر اظهار داشت: دولت همچنین امسال برای اعطای تسهیلات مسکن زوج های جوان، اقشار آسیب پذیر و مسکن مهر یک‌هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارات در نظر گرفته است که اگر به صورت تسهیلات پرداخت گردد، چند برابر خواهد شد.

وی ادامه داد: یک هزار میلیارد تومان نیز به اشتغال جوانان و فارغ التحصیلات اختصاص یافته است.

نماینده مردم اصفهان اظهار داشت: جمع این اعتبارات ۵۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان است که ۴۸ هزار میلیارد تومان آن از محل افزایش قیمت حامل های انرژی تامین خواهد شد و ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن از محل یارانه های مستقیمی که در احکام دیگر بودجه وجود دارد، تامین می شود.

رئیس کمیسیون حمایت از تولید ملی با بیان اینکه دولت بر اساس قانون اختیار دارد قیمت برق، گاز و آب را به صورت پله کانی بر اساس میزان مصرف خانوار افزایش دهد، گفت: برای اجرای این مدل دولت باید الگوی مصرف را مشخص کرده و هر چه مصرف بالاتر رفت قیمت حامل های انرژی عرضه شده را افزایش دهد.

۱۳۹۳/۹/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...