نسخه چاپی

تحویل یك‌ میلیارد لیتر سوخت به ایرلاین‌ها

از ابتدای سال جاری تاكنون، بیش از یك میلیارد لیتر سوخت به شركتهای هواپیمایی ایرانی و خارجی تحویل داده شده است اما رقمی از بدهی ایرلاینها به شركت ملی پخش فراورده های نفتی كاسته نشده و حتی به ۸۰۰ میلیارد تومان نیز بالغ شده است.

به گزارش نما به نقل از فارس، از ابتدای سال جاری تاکنون، بیش از یک میلیارد لیتر سوخت به به شرکتهای هواپیمایی ایرانی و خارجی تحویل داده شده است.

براساس آخرین آمار، ٩٤٥ میلیون لیتر از مجموع سوخت تحویلی به ایرلاینها در این بازه زمانی به شرکتهای هواپیمایی ایرانی و ١٠٥ میلیون لیتر نیز به ایرلاینهای خارجی تحویل شده است.

این میزان سوخت‌گیری هواپیماها در حالی توسط مجموعه شرکت ملی پخش فراورده های نفتی صورت گرفته است که بر اساس آنچه مدیران صنعت نفت می‌گویند،‌ شرکت‌های هواپیمایی ۸۰۰ میلیارد تومان به شرکت‌های پالایشی یا شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بدهی دارند.

در ابتدای سال جاری رقم این بدهی ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که در این روزها به بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

مدیران صنعت نفت می‌گویند وزارت نفت ابزاری برای وصول این مطالبات در اختیار ندارند و از سوی دیگر نمی‌توانند تحویل سوخت به ایرلاین‌ها را متوقف کنند.

بر این اساس شرکت‌های هواپیمایی حتی حاضر به باز کردن LC برای پرداخت بهای سوخت نیستند.

مهم‌ترین دلیل بدهی خطوط‌ هوایی به نفت اختلاف نظر دائمی وزارت نفت و ایر‌لاین‌ها بر سر قیمت سوخت هواپیما بوده است و خطوط هوایی حاضر نیستند قیمت‌های اعلام شده از سوی وزارت نفت را بپذیرند و دلیل این عدم پذیرش را واقعی نبودن قیمت بلیط علام می‌کنند.

سابقه بدهی ایرلاین‌ها به نفت به پس از تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها و افزایش قیمت سوخت هواپیما باز می‌گردد.

بر این اساس در سال‌های نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بدهی خطوط هوایی به وزارت نفت در چند نوبت به دستور رئیس‌جمهور به حساب بدهی‌های معوق دولت گذاشته شده و وصول نشد، اما ظاهرا شرکت‌های هواپیمایی حتی پس از چند نوبت افزایش قیمت بلیط هم حاضر به پرداخت کامل بهای سوخت مصرفی خود نیستند.

طی دوسال گذشته پس از بالاگرفتن اختلاف بین ایرلاین ها و شرکت ملی پخش فراورده های نفتی در یک اقدام قابل پیش بینی سوخت رسانی به هواپیماها تا زمان تعیین تکلیف شدن بدهی آنها متوقف شد که مشکلاتی را برای مسافران شرکتهای هواپیمایی ایجاد کرد و در نهایت مقرر شد بدهی ایرلاینها به صورت اقساط پرداخت شود اما تاکنون رقمی از این بدهی به شرکت ملی پخش فراورده های نفتی پرداخت نشده است.

۱۳۹۳/۹/۳۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...