نسخه چاپی

ناخرسندی كشورهای منطقه از ایران هسته ای

یك روزنامه آمریكایی طی مطلبی نوشت: تنش بین اعضای كشورهای شورای همكاری خلیج فارس در زمینه اتخاذ موضع واحد علیه ایران و برخی موارد دیگر تردیدهایی را درباره توانایی این كشورها در واكنش نشان دادن به بحران‌های منطقه‌ای برانگیخته است.

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» شنبه طی یادداشتی در زمینه «عدم اتحاد کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در زمینه ایران و داعش» نوشت:با وجود مصافحه و دیدارهای گرم سران کشورهای خلیج فارس طی ماه جاری و اعلام پایان دادن به اختلاف ۱۸ ماه به منظور اتحاد علیه ایران و داعش به عنوان دشمنان مشترک، هنوز اختلاف‌های شدیدی بین‌ آن‌ها وجود دارد.

بر اساس این گزارش، یک مقام ارشد دولت مصر با تاکید بر وجود اختلاف بین کشورهای حاشیه خلیج فارس در این زمینه گفت:«هیچ چیزی عوض نشده است. هنوز هیچ تغییری به وجود نیامده است.»

به نوشته این روزنامه، تنش بین اعضای کشورهای شورای همکاری خلیج فارس تردید در باره توانایی آن‌ها را در واکنش نشان دادن به بحران‌های منطقه‌ای برانگیخته است.

«مایکل استیفنز» تحلیلگر آمریکایی امور خاورمیانه در اندیشکده سلطنتی روسی نیز در این زمینه گفت:«منطقه در لبه سقوط قرار گرفته است. شورای همکاری خلیج فارس قادر به ارائه کلامی واحد نیستند.»

نیویورک تایمز در ادامه گزارش خود ضمن اشاره به اختلاف شدید قطر از یک سو با عربستان سعودی و امارات متحده عربی از سوی دیگر درباره امور سوریه، داعش ، مصر و لیبی در زمینه اختلاف این کشورها بابت ایران نوشت: وقوع انقلاب اسلامی ایران باعث شکل‌گیری شورای همکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس شد. هم اینک نیز مذاکرات هسته‌ا‌ی این کشور با آمریکا و کاسته شدن از تحریم‌های تحمیلی علیه ایران موجی از ناخرسندی را در وجود «یک ایران هسته‌ای» از یک سو و از سوی دیگر بازیافت اقتصادی این کشور پدید آورده است.

بر اساس این گزارش، عملیات نظامی ایران در عراق علیه داعش و حمایت این کشور از گروه فعال سیاسی یمن که موجب پیدایش دولت انتقالی در این کشور شد،از جمله دیگر نگرانی‌های کشورهای حاشیه خلیج فارس می‌باشد.

«مصطفی اعلانی» تحلیلگر عرب موسسه تحقیقاتی قطر و البته نزدیک به دولت سعودی، در این باره گفت:«مهمترین تهدید موضوع اتحاد کشورها با هم دیگر است. امنیت محیطی منطقه آن موردی است که کشورها را در این زمینه تحت فشار قرار می‌دهد.»

۱۳۹۳/۱۰/۱

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...