نسخه چاپی

سوء استفاده از نام سلول های بنیادین

مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری در خصوص سوء استفاده برخی افراد سودجو از دانش سلول های بنیادین در تخصص پوست و مو هشدار داد.

به گزارش نما به نقل از مهر، دکتر محمد علی نیلفروش زاده در حاشیه برگزاری چهاردهمین کنگره سالانه انجمن متخصصین پوست ایران، با بیان اینکه تولید سلول های بنیادین نیازمند شرایط بسیار ویژه و در اختیار تعداد محدودی از دانشگاه های علوم پزشکی است، افزود: برخی از افراد با تبلیغات نادرست در خصوص کاشت مو و بهره گیری از سلولهای بنیادین در این خصوص، همچنین جوانسازی پوست و رفع چین و چروک با استمسل(سلول بنیادین) قصد گمراهی و دریافت مبالغ گزافی از هموطنان را دارند.

وی گفت: اکنون تولید سلولهای بنیادین توسط دو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و تهران در شرایط بسیار خاص و با ابزارهای تخصصی پیشرفته در محیط عاری از میکروب یعنی کلین روم(اتاق تمیز) قابل انجام است.

نیلفروش زاده افزود:در برخی موارد شاهد تبلیغ برای انجام "پی آر پی" به عنوان تکنیکی که در آن از سلولهای بنیادین استفاده می شود هستیم که این مطلب کذب است و تزریق سلولهای خونی فرد طی روش" پی آر پی" با بحث تزریق سلولهای بنیادین بسیار متفاوت است.

عضو انجمن متخصصین پوست ایران ضمن هشدار به اینگونه افراد سودجو به مردم هشدار داد که فریب این تبلیغات دروغین و غیر اخلاقی را نخورند و در مواجهه با چنین مواردی، مراتب را به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی محل خود اطلاع دهند.

این متخصص و جراح پوست و مو تاکید کرد، کشت سلولهای بنیادین در شرایط خاص قابل انجام است و در مطب شخصی یا کلینیک ها امکان تولید، تکثیر و تلخیص آن وجود ندارد.

دومین روز از برگزاری کنگره پوست به موضوع بهره گیری از سلولهای بنیادین در جوانسازی و رفع چین و چروکهای پوست اختصاص داشت.

چهاردهمین کنگره انجمن متخصصین پوست ایران جمعه پنجم دی ماه 93 به کار خود پایان می دهد.

۱۳۹۳/۱۰/۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...