نسخه چاپی

ركورددار تغییر هویت در ایران

علی‌رغم قوانین محكم در ایران «جعفر.م» تاكنون توانسته بیش از ۲۵ بار محتویات شناسنامه خود را تغییر داده و جا به جا كند.

به گزارش نما به نقل از فارس، همه شهروندان می‌توانند با مراجعه به هر یک از شعب سازمان ثبت احوال، با ارائه شناسنامه قبلی خود و در صورتی که مفقود نباشد شناسنامه جدید بگیرند. موارد تعویض شناسنامه، شامل شناسنامه‌های نمونه قدیم، شناسنامه‌های نمونه جدید مستعمل و یا شناسنامه‌های ناشی از اجرای احکام صادره از محاکم دادگستری، تصمیمات متاخذه هیئت‌های حل اختلاف، آرای صادره از کمیسیون‌های تشخیص سن یا مصوبات نام خانوادگی می‌شود.

همچنین یکی دیگر از موارد تجدید شناسنامه مربوط به رسیدن فرد به 15 و 30 سالگی است و تاکید شده که شناسنامه اشخاص باید در سن سی سالگی تمام با عکس همان سال صاحب آن تجدید (تعویض) شود.

چنانچه شناسنامه‌ای که جهت تعویض ارائه می‌شود، فاقد عکس باشد ارائه اصل و تصویر مدارک معتبر عکس‌دار از قبیل (گذرنامه، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت، گواهینامه رانندگی، کارنامه عکسدار دوره‌های تحصیلی راهنمایی به بالا، معرفی‌نامه عکس‌دار محصلین از سوی مدرسه‌ای که مشغول تحصیل است یا کارت شناسایی عکس‌دار کارکنان دوایر دولتی با ذکر مشخصات سجلی) الزامی است.

همچنین چنانچه صاحب شناسنامه فاقد هر یک از موارد مذکور در بند 4 باشد از طریق معرفی وی به نیروی انتظامی درخواست تایید عکس خواهد شد.

گفتنی است تعویض شناسنامه در کلیه ادارات ثبت احوال سراسر کشور پس از تکمیل مدارک و در ساعات و ایام اداری انجام می‌شود و درخواست تعویض شناسنامه در غیر از محل صدور شناسنامه بلامانع است.

فردی که 25‌بار شناسنامه خود را تغییر داد

علی‌رغم این قوانین و مقررات "جعفر.م" یکی از افرادی است که تا کنون رکورد زده و توانسته بیش از 25 بار محتویات شناسنامه خود را تغییر و جا به جا کند.

این فرد توانسته است در بیش از 4 سال تغییرات چند باره‌ای در تاریخ تولد،محل ولادت،نام و نام خانوادگی،نام مادر ، سری و سلسله شناسنامه‌ و تاریخ تنظیم سند و... داشته باشد.

چند نمونه از تغییرات شناسنامه این فرد به این شکل است، به عنوان مثال تاریخ تولد "جعفر.م" سه بار از 3تیر 1355 به 3 تیر 1353 و 3 تیر 1350 و مجددا 3 تیر 1355 تغییر کرده است.

در ادامه این تغییرات وی توانسته نام خود چهار بار از علی به جعفر و از جعفر به علی تغییر دهد و مجددا اطلاعات قبلی را برای خود ثبت کند و نام خانوادگی خود را نیز بیش از سه بار تغییر داده است.

براساس قانون نام و نام خانوادگی با هم تغییر نمی‌کند و تغییر نام براساس مجوز سازمان با طرح در هیات حل اختلاف محل صدور شناسنامه امکانپذیر و تغییر نام خانوادگی با مجوز سازمان امکان‌پذیر است.

تغییر سن نیز براساس قانون سازمان ثبت احوال کشور توسط دادگاه یا با شرایط خاص از طریق کمیسیون تشخیص سن ثبت احوال انجام می‌شود.

براساس مستندات ارائه شده جعفر.م همزمان نیز دو شناسنامه داشته است. در صورتی که با صدور شناسنامه جدید باید شناسنامه قبلی توسط شعب ثبت احوال باطل شود.

علی‌رغم موارد ذکر شده "جعفر.م" توانسته است بدون رأی دادگاه در تاریخ 3 اسفند 1392 شناسنامه فرد دیگری را نیز که فوت کرده بوده احیا کند و با تغییر اطلاعات آن شناسنامه را نیز در اختیار خود بگیرد که نهایتا پس از گذشت 7 ماه حراست سازمان از این موضوع مطلع شد و در تاریخ 15 مهر 1393 ارائه خدمات هویتی به صاحب سند را قطع کرد.

در همین راستا مستنداتی از جمله کد ملی"جعفر.م" در اختیار مهدی تدین، مدیرکل روابط عمومی سازمان ثبت احوال کشور قرار گرفت که وی ضمن تایید این خبر اظهار داشت: فرد متقاضی منع خدمات شده است و با یک نفر عامل در سازمان ثبت احوال نیز که همکاری با متقاضی متخلف داشته برابر قوانین برخورد شده است .

۱۳۹۳/۱۱/۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...