نسخه چاپی

تأثیرات كاهش قیمت نفت بر تغییرات ژئوپلیتیك

در شش ماه گذشته قیمت نفت بیش از 50 درصد كاهش یافته و اقتصاد روسیه آسیب دیده است. این كشور حال با رشد كند اقتصادی رو‌به‌روست و ارزش روبل كاهش یافته است. پیش‌بینی می‌شود تورم افسارگسیخته در مورد مواد خوراكی به بیش از 150 درصد رسیده باشد.

گروه ترجمه ـ پایگاه اینترنتی ایکانومی‌واچ 28 ژانویه 2014 (۸ بهمن) در مقاله‌ای به تأثیرات ژئوپلیتیک کاهش قیمت نفت پرداخت و نوشت: دولت روسیه در حال حاضر به دلیل کاهش قیمت نفت و تحریم‌های غرب، با فشار روبه‌رو شده است. بسیاری با شگفتی به اوضاع می‌نگرند و وحشت دارند در صورتی که اوضاع در روسیه وخیم‌تر شود، پوتین چه اقداماتی صورت خواهد داد. در شش ماه گذشته قیمت نفت بیش از 50 درصد کاهش یافته و اقتصاد روسیه آسیب دیده است. این کشور حال با رشد کند اقتصادی رو‌به‌روست و ارزش روبل کاهش یافته است. پیش‌بینی می‌شود تورم افسارگسیخته در مورد مواد خوراکی به بیش از 150 درصد رسیده باشد. کرملین روی کاهش‌ بودجه به‌منظور توازن‌بخشی به بودجه حساب می‌کند. درآمدهای روسیه 45 میلیارد دلار کمتر از پیش‌بینی‌های اولیه است.

در ادامه مقاله آمده است: حوزه دفاعی استثناست و از برنامه کاهش بودجه معاف است. این موضوع چنین پرسشی را برمی‌انگیزد که آیا پوتین از برگه ملی‌گرایی خود آنچنان که در مورد کریمه استفاده کرد، برای تقویت روسیه بزرگ طی دوره ضعف اقتصادی استفاده خواهد کرد؟ روز سه‌شنبه پایگاه اینترنتی اویل‌پرایس گزارش داد که پوتین، اوستیای جنوبی را به بخشی از روسیه تبدیل خواهد کرد. اوستیای جنوبی، جمهوری جدا شده گرجستان است که در سال 1990 اعلام استقلال کرد. روسیه ۸/۲ میلیون روبل (50 میلیون دلار آمریکا) به‌منظور توسعه اجتماعی- اقتصادی اوستیای جنوبی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این وضعیت شبیه به کریمه است، زیرا اوستیای جنوبی شبیه کریمه جمعیت روس‌زبان عظیمی دارد که با سرزمین مادری خود پیوندهای عمیقی دارند. در صورتی که پوتین موفق شود این استان کوچک را به خاک روسیه ملحق کند، این اقدام، خاری در چشم آمریکا خواهد بود که با ساخت یک خط لوله میان جمهوری‌های آذربایجان و گرجستان، روسیه را در اوایل دهه 1990 تحریک کرد. خط لوله بی‌تی‌سی، نفت باکو در آذربایجان را به تفلیس در گرجستان و سپس از آنجا به سیجان در ساحل مدیترانه‌ای ترکیه منتقل می‌کند.

در پایان مقاله آمده است: بی‌تی‌سی فعالیت خود را در سال 2006 آغاز کرد. سپس دو سال بعد، پوتین خط لوله خود را به‌منظور کنار گذاشتن گرجستان ساخت. گازپروم، خط لوله اوستیای جنوبی را مدیریت می‌‌کند که طول آن از اوستیای جنوبی تا روسیه 75 کیلومتر است. اقدام کنونی در اوستیای جنوبی، راهی برای روسیه است تا استقلال انرژی خود را در مواجهه با تحریم‌های غربی و قیمت پایین نفت اعمال کند. در عین حال، روسیه طرح‌های خود برای انتقال گاز طبیعی از طریق ترکیه به جای عبور از اوکراین را دارد. گازپروم با ارسال گاز به ترکیه و سپس اروپا از طریق یونان، به‌طور مؤثر به اروپا اولتیماتوم می‌دهد که خط لوله‌ها به بازارهای اروپا را بسازید یا اینکه ما گاز خود را به سایر مشتریان خواهیم فروخت. استیو لویان در نشریه کوارتز می‌نویسد: «روسیه برای ملحق کردن استانی از گرجستان به خود آماده می‌شود و در عین حال، به اروپا اولتیماتوم می‌دهد که بخش مهمی از گاز روسیه را از دست می‌دهد... پوتین استدلال کرده است که غرب به‌سادگی به‌دنبال کنار زدن وی و تضعیف روسیه است... پوتین با توجه به این تلاش‌ها به‌منظور تضعیف وی و کشورش می‌گوید که گزینه‌ای جز این ندارد. این وضعیت مدت زمان زیادی به طول خواهد انجامید.» برخی معتقدند که کاهش قیمت نفت با هماهنگی سعودی‌ها، آمریکا و کشورهای خلیج‌فارس، به‌منظور تنبیه ایران نیز صورت گرفته است.

۱۳۹۳/۱۱/۸

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...