نسخه چاپی

بهترین تولیدات یك‌ سال گذشته سینمای ایران از نگاه جشنواره فجر

سودای سیمرغ سی و سه

عکس خبري -سوداي سيمرغ سي و سه

24 كارگردان در رقابتی سخت، ماراتن سینمای ایران را آغاز خواهند كرد. باید دید در جشنواره فیلم فجر، سیمرغ سعادت روی شانه‌های كدام یك از سینماگران قرار خواهد گرفت.

به گزارش نما ، 24 کارگردان تا چند روز دیگر در رقابتی سخت، ماراتن سینمای ایران را آغاز خواهند کرد. باید دید در جشنواره فیلم فجر، سیمرغ سعادت روی شانه‌های کدام یک از سینماگران قرار خواهد گرفت. در این گزارش به‌ترتیب حروف الفبا مروری بر 24 فیلم بخش «سودای سیمرغ»‌ سی و سومین جشنواره فیلم فجر خواهیم داشت:

ارغوان

کیوان علیمحمدی و امید بنکدار سال‌هاست که به‌صورت مشترک در سینمای ایران فعالیت می‌کنند و «ارغوان» سومین ساخته مشترک آن‌ها به‌حساب می‌آید. در «ارغوان»، مهتاب کرامتی، مهدی احمدی، آزاده صمدی، شقایق فراهانی، الهام کردا و... به ایفای نقش می‌پردازند.

اعترافات ذهن خطرناک من

این فیلم سومین اثر سینمایی هومن سیدی و جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده آن است. در این فیلم نگار جواهریان، سیامک صفری، عباس غزالی، میثاق زارع و بهاران بنی احمدی و... به ایفای نقش می‌پردازند.

ایران برگر

«ایران برگر» مسعود جعفری جوزانی داستان امرالله خان و فتح‌الله خان است که بر سر انتخابات شوراها در یک روستا با یکدیگر رقابت می‌کنند. در ایران برگر بازیگرانی چون محسن طنابنده، سحر جعفری جوزانی، علی نصیریان، احمد مهران‌فر، حمید گودرزی و گوهر خیراندیش را می‌توان دید.

بوفالو

کاوه سجادی حسینی در ابتدا برای دومین ساخته خود به تهیه‌کنندگی همایون اسعدیان با نام «ضد نور» پروانه ساخت دریافت کرد. در بوفالو پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی، هومن سیدی، پانته‌آ پناهی‌ها و سیامک ادیب به ایفای نقش می‌پردازند.

بهمن

«بهمن» داستان زنی به نام هما از مجرب‌ترین پرستاران بیمارستان است که پیشنهاد شب‌کاری ده روزه‌ای را می‌پذیرد. هما دچار بی‌خوابی می‌شود و نحوه رویارویی او با کار خود و خانواده چنان می‌شود که در آستانه فروپاشی قرار می‌گیرد. این فیلم سینمایی، دومین تجربه کارگردانی مرتضی فرشباف و به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی است. در «بهمن» فاطمه معتمد آریا، احمد حامد، شیرین یزدان‌بخش،‌ امیر نصیری یکتا و مریم شیرازی به ایفای نقش می‌پردازند که برای اولین بار فاطمه معتمد آریا در مقابل همسر خود احمد حامد مقابل دوربین می‌رود.

تا آمدن احمد

فیلم سینمایی «تا آمدن احمد» دومین تجربه کارگردانی صادق‌دقیقی پس از «بزرگمرد کوچک» به‌حساب می‌آید. قصه این فیلم درباره جان فشانی و رشادت‌های مردم شهر خارک در هشت سال دفاع مقدس است که در آن افسر اسدی، پرهام دلدار، مهدی فقیه، بهرام ابراهیم زاده، جواد پولادی، ونوس حسنی کاملی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

تگرگ و آفتاب

«تگرگ و آفتاب» رضا کریمی که طی ماه‌های گذشته فیلمبرداری خود را در سکوت خبری آغاز کرد، این روزها در آخرین مراحل صداگذاری به‌سر می‌برد. «تگرگ و آفتاب» روایت و نگاه تازه‌ای به دفاع مقدس دارد و نخستین نمایش آن در جشنواره سی و سوم فیلم فجر خواهد بود.

حکایت عاشقی

فیلمنامه این اثر توسط مسعود جعفری جوزانی و احمد رمضان‌زاده نوشته شده و درباره یک عکاس جنگ است که بعد از بمباران شیمیایی حلبچه به این منطقه وارد می‌شود و از آن عکاسی می‌کند. این عکاس طی این سفر با زنی آشنا می‌شود و... در «حکایت عاشقی» بهرام رادان، شیلان رحمانی، قطب‌الدین صادقی، بهمن زرین‌پور، شوان اتوف، ماندانا ممهد، کیمیا مرادیان، ژیار محمدزاده، بیتا هدایتی، دیلان دیاکو قادری، هلیا نوخاصی به ایفای نقش می‌پردازند.

خانه دختر

این فیلم داستان مردی به نام مرتضی است که قصد دارد خانه کوچک‌شان را زیر قیمت بفروشد تا زودتر از محله و نگاه سنگین مردمانشان فرار کند. «خانه دختر» نوشته پرویز شهبازی و چهارمین فیلم بلند شهرام شاه حسینی به حساب می‌آید. در خانه دخترپگاه آهنگرانی، حامد بهداد، باران کوثری، نسیم ادبی، رویا تیموریان، بابک کریمی، بهناز جعفری و... ایفای نقش کرده‌اند.

خداحافظی طولانی

مردی از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده است؛ ولی جامعه و اطرافیانش هنوز به‌عنوان مجرم نگاهش می‌کنند. مرد که درگیر رابطه‌ای عاطفی ا‌ست، برای تداوم عشق و زندگی باید بر این بحران غلبه کند. فرزاد موتمن در این فیلم که نوشته‌ای از اصغر عبداللهی است از سعید آقاخانی، ساره بیات، نادر فلاح، میترا حجار، ابراهیم اشرفی و... استفاده کرده است.

دوران عاشقی

این فیلم درامی عاشقانه و خانوادگی است که مسائل اجتماعی روز در آن پر رنگ نشان داده شده است. «دوران عاشقی» بر اساس نوشته‌ای از رویا محقق است و علیرضا رئیسیان در این فیلم از لیلا حاتمی، شهاب حسینی، فرهاد اصلانی، بیتا فرهی، نسیم ادبی، پرویز پورحسینی، سعید داخ و... بازی گرفته است.

رخ دیوانه

این فیلم داستان چند جوان است که در یک قرار اینترنتی با یکدیگر آشنا شده‌اند و به‌دنبال شوخی و شرط‌بندی در مسیری تودرتو و دلهره‌آور می‌افتند. «رخ دیوانه» یازدهمین تجربه ابوالحسن داوودی است که در آن صابر ابر، ساعد سهیلی، بیژن امکانیان، طناز طباطبایی، نازنین بیاتی، امیر جدیدی،‌گوهر خیراندیش و... به ایفای نقش پرداخته‌اند.

روباه

بهروز افخمی بعد از ساخت «آذر، شهدخت، پرویز و دیگران» این تریلر جاسوسی- جنایی را با موضوع ترور دانشمندان هسته‌ای آغاز کرد. فیلمی که به گفته محمد پیرهادی تهیه‌کننده آن یک موضوع کاملاً اجتماعی دارد که مرتبط با مسائل انرژی هسته‌ای است و مذاکرات 1+5 در لابه لای بستر فیلم جاری است. حمید گودرزی، بابک حمیدیان، جلال فاطمی، آرش مجیدی و مرجان شیرمحمدی بازیگران این فیلم هستند.

شرفناز

شرفناز می‌ترسد الیاس کوچکش به سرنوشت احمد دچار شود. او سال‌هاست که به فرار از این جهنم دره می‌اندیشد. سرانجام یک روز با الیاس به آن سوی کوه‌های رنگی که همیشه آرزوی دیدنش را داشت می‌گریزد. در چهارمین ساخته بلند حسن نجفی، علی اوسیوند و حمیرا ریاضی از جمله بازیگران اصلی به شمار می‌آیند.

شکاف

کیارش اسدی‌زاده پس از فیلم توقیفی «گس» در دومین تجربه خود با این فیلم به تهیه‌کنندگی علی سرتیپی و منیژه حکمت به جشنواره آورده است. در «شکاف» هانیه توسلی، بابک حمیدیان، پارسا پیروزفر، سحر دولتشاهی، علیرضا علویان و هنرمندان خردسالی نظیر امیرکیان نجف زاده و... به ایفای نقش پرداخته‌اند.

شیفت شب

این فیلم به کارگردانی نیکی کریمی روایت زنی به نام ناهید است که در خیابان‌های تهران به دنبال شوهرش می‌گردد تا راز زندگی‌شان را کشف کند. در این فیلم محمدرضا فروتن، سحر قریشی، ترلان پروانه، امیر آقایی، گوهر خیراندیش، امیرحسین آرمان، لیلا زارع و... به ایفای نقش می‌پردازند.

طعم شیرین خیال

کمال تبریزی «طعم شیرین خیال» را به تهیه‌کنندگی محمدعلی حسین‌نژاد رونمایی می‌کند. شهاب حسینی، نازنین بیاتی، پریوش نظریه، نازنین فراهانی و نادر فلاح از جمله بازیگران این فیلم هستند که در ابتدا «دردسرهای شیرین» نام داشت.

عصر یخبندان

مصطفی کیایی امسال «عصر یخبندان» را ساخته که دومین همکاری او با منصور لشکری قوچانی بعد از فیلم «خط ویژه» است. بهرام رادان، مهتاب کرامتی، آنا نعمتی، سحر دولتشاهی، محسن کیایی، مینا ساداتی، فرهاد اصلانی و... بازیگران «عصر یخبندان» را تشکیل داده‌اند. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: در «عصر یخبندان» خارپشت‌ها تصمیم گرفتند رنج خارهای یکدیگر را تحمل کنند؛ اما کنار هم باشند و به هم گرما بدهند، خارپشت‌ها تنها جاندارانی بودند که در «عصر یخبندان» زنده ماندند.

مرگ ماهی

روح‌الله حجازی در «مرگ ماهی» از 11 بازیگر بزرگ‌سال برای نقش اصلی استفاده کرده است که شامل نیکی کریمی، علی مصفا، طناز طباطبایی، بابک حمیدیان، ریما رامین‌‏فر، سحر دولتشاهی، بابک کریمی، بهرنگ علوی، حسام محمودی و با هنرمندی پانته‏‌آ بهرام و با معرفی مروارید کاشیان است. کیمیا مرادیان، ملیکا پارسا و حسام رحیمی‌منش هم بازیگران خردسال این فیلم سینمایی هستند. محمود کلاری پیشکسوت فیلمبرداری سینمای ایران، مدیر فیلمبرداری «مرگ ماهی» است.

مزار شریف

عبدالحسن برزیده که پس از 11 سال دوری از سینما امسال روایت متفاوتی از شهادت دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف را رونمایی می‌کند. حسین یاری، مسعود رایگان، عمار تفتی، مهتاب کرامتی، حسین باشه‌آهنگر، ابراهیم برزیده و چند تن از بازیگران مطرح سینمای افغانستان در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند. «مزار شریف» به جهت مضمون فیلم از جلوه‌های ویژه بالایی برخوردار است که احمدرضا معتمدی جلوه‌های ویژه آن را انجام داده است.

مشرف به کوچه بی‌نام

این پنجمین فیلم هاتف علیمردانی به شمار می‌آید که در آن فرهاد اصلانی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، محمدرضا غفاری، فرشته صدر عرفایی، ستاره پسیانی، علیرضا علویان و... به ایفای نقش پرداخته‌اند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: دو خانواده در یکی از محلات جنوب شهر تهران در یک خانه زندگی می‌کنند.

من دیه گو مارادونا هستم

بهرام توکلی «من دیه گو مارادونا هستم» را به تهیه‌کنندگی جواد نوروزبیگی کارگردانی کرده است. در این فیلم بابک حمیدیان، گلاب آدینه، جمشید هاشم‌پور، ویشکا آسایش، هومن سیدی، سارا بهرامی،صابر ابر، سعید آقاخانی، پانته‌آ پناهی‌ها، علیرضا استادی، محمد کارت‌ و... ایفای نقش کرده‌اند.

قول و فرار از قلعه رودخان

جشنواره امسال با سال گذشته یک تفاوت دارد و آن هم حضور دو فیلم برگزیده جشنواره کودک با عناوین «قول» ساخته محمدعلی طالبی و «فرار از قلعه رودخان» به کارگردانی غلامرضا رمضانی است. این فیلم‌ها در بیست و هشتمین جشنواره کودک اصفهان نیز جوایز متعددی را به دست آورده‌اند.

۱۳۹۳/۱۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...