نسخه چاپی

احتمال تمدید مذاكرات هسته ای ایران و ۱+۵

یك روزنامه آمریكایی در گزارشی نوشت: «در صورت عدم توافق جامع تا زمان ضرب‌الاجل، احتمالا مذاكره‌كنندگان پیشنهاد تمدید مذاكرات برای چند روز یا هفته را مطرح می‌كنند و در صورت عدم توفیق در رسیدن به توافق نهایی با وجود تمدید، طرح جایگزین حفظ و یا تشدید تحریم‌های ایران است».

به گزارش نما به نقل از فارس، روزنامه لس آنجلس تایمز در گزارشی با برجسته کردن تاکید ایران بر لزوم تعهد آمریکا بر برداشتن فوری و یکجای همه تحریم‌ها در هر گونه توافق احتمالی نهایی هسته‌‍‌ای می‌نویسد: «این موضوع(لغو تحریم‌ها) اتفاق نمی‌افتد».

این روزنامه آمریکایی که به قلم «دویل مک مانوس» نوشته شده به نقل از یک مقام آمریکایی ناشناس آمده است:‌«بیش از پیش به نظر می‌رسد که ایرانی‌ها نمی‌توانند به نقطه بله(توافق با شرایط مدنظر آمریکایی‌ها در مذاکرات) برسند. جان کری وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته گفت که امکان رسیدن به توافق وجود دارد او اکنون کم‌تر امیدوار است».

در این گزارش آمده است:‌«مذاکره‌کنندگان در حال کار برای رسیدن به توافقی مبنی بر ایجاد محدودیت در فناوری برنامه هسته‌ای ایران،‌اعمال بازرسیهای بین‌المللی فشرده و سنگین و در ازای آن برداشتن تدریجی تحریم‌ها(ی) ایران هستند».

در ادامه این یاداشت می‌خوانیم: «چنین توافقی بزرگترین دستاورد سیاست خارجی دولت اوباما خواهد بود اما اکنون برخی مقامات روی طرح جایگزین(PLAN B) در حال تمرکز هستند. اگر ۲۴ مارس(موعد رسیدن دو طرف به توافق سیاسی) برسد و یک توافق به طرز آزاردهنده‌ای نزدیک به نظر بیاید، احتمالا مذاکره‌کنندگان پیشنهاد تمدید مذاکرات برای چند روز یا هفته را مطرح می‌کنند».

در ادامه گزارش لس آنجلس تایمز در پاسخ به این سوال که «اما اگر ایران نتواند به مفاد مورد نظر و توافق آمریکا و ۵ شریک دیپلماتیکش برسد،‌ چه طور می‌شود؟» ادعا شده است: «در این لحظه، هدف ادامه ممانعت ایران از دست یابی به فناوری هسته‌ای برای تولید سلاح‌ است که این به معنای حفظ و حتی تشدید تحریم‌های بین‌المللی است».

این روزنامه پیشنهاد می‌دهد:‌«در اقدام اول،‌آمریکا و متحدانش برای اطمینان از این موضوع تلاش خواهند کرد که ایران مقصر شکست مذاکرات معرفی شود چرا که حفظ تحریم‌های بین‌المللی همانطور که دیوید کوهن معاون وزیر خزانه‌داری مطرح کرده به "کسانی که مقصر شکست مذاکرات از منظر شرکای ما شناخته می‌شوند"، ‌بستگی خواهد داشت».

لس آنجلس تایمز همچنین می‌نویسد: «اما یگ گزینه بیشتر محتمل می‌رسد و آن تمدید توافق موقت کنونی با ایران است که در آن در ازای محدودیت برنامه هسته‌ای ایران، کاهش نسبتا کم تحریم‌ها صورت می‌گیرد».

گزارش این روزنامه در حالی منتشر شده که بر اساس بیانیه پایانی دهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و گروه ۵+۱ تصمیم گرفته‌ شد که مفاد برنامه اقدام مشترک تا نهم تیر ماه سال ۱۳۹۴ تمدید شود و فرصت ۴ ماهه‌ای برای توافق سیاسی بین طرفین درنظر گرفته شده است.

۱۳۹۳/۱۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...