نسخه چاپی

چرا خون‌دماغ در زمستان شایع است؟

پزشكان معتقدند خون‌دماغ در زمستان شایع است اما نگران‌كننده نیست.

به گزارش نما ، دکتر «جیمز استانکیئویکز» از مرکز درمانی دانشگاه لویولا در آمریکا گفت: هوای سرد زمستان موجب خشکی و تحریک پذیری بینی می‌شوند و احتمال خون‌دماغ شدن را افزایش می‌دهد.

به گفته این پزشک، افراد مسن بیشتر از گروه‌های سنی دیگر در فصل زمستان دچار خونریزی از بینی می‌شوند زیرا غشای مخاط بینی آنان رطوبت و نرمی کافی ندارد و جریان هوای خشک، موجب نازک شدن رگ‌های خونی در بینی می‌شود. همچنین زنان مسن و افرادی که از داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنند بیشتر در معرض این عارضه قرار دارند. علاوه بر این در دوران پس از قاعدگی نیز به دلیل کاهش سطح استروژن، احتمال خونریزی بینی بالاتر می‌رود.

دکتر استانکیئویکز به افراد توصیه می‌کند هنگام خونریزی بینی نگران و مضطرب نشوند بلکه تنها سر خود را به سمت عقب نگه دارند و برای مدت زمان پنج دقیقه فشاری را با انگشتان به سوراخ بینی‌های خود وارد کنند.

به گزارش ایسنا همچنین استفاده از یخ در این شرایط توصیه می‌شود. سرما موجب انقباض رگ‌های خونی شده و در نتیجه سرعت جریان خون را پایین می‌آورد. هرچند در موارد شدید و در صورتی که خونریزی متوقف نشود لازم است به پزشک مراجعه شود تا رگ سوزانده شود به این مفهوم که به زخم حرارت داده می‌شود تا جریان خون بند آید.

به گزارش ایسنا به نقل از هلث دی نیوز، پزشکان توصیه می‌کنند که با مرطوب نگه داشتن فضای اتاق چند ساعت پیش از خوابیدن می‌توان از خونریزی بینی جلوگیری کرد.

۱۳۹۳/۱۱/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...