نسخه چاپی

تركیه چرا مقبره شاه سلیمان را جا‌به‌جا كرد

به گزارش نما به نقل از روزنامه ایران، در هفته‌ای که گذشت ترکیه یکی از کانون‌های مهم خبری در خاورمیانه بود. این کشور یکشنبه شمار زیادی از تانک‌های خود را به بهانه انتقال آرامگاه سلیمان شاه وارد خاک سوریه کرد و ظرف ۲۴ ساعت این مقبره را از نقطه‌ای به نقطه‌ای دیگر از این کشور منتقل کرد. این اقدام در ابعاد خارجی با واکنش گسترده‌ای مواجه شد. بسیاری از ناظران منطقه ورود تانک هر کشوری به کشور دیگر را با هر بهانه‌ای که باشد، تجاوز قلمداد کردند. این اقدام به همان اندازه که در خارج از مرز‌های این کشور با واکنش مواجه شد، در داخل ترکیه نیز حساسیت برانگیز شد.

برای پیدا کردن پاسخ پرسش‌های بسیاری که درباره این اقدام وجود دارد، باید دید این آرامگاه از چه رو اهمیت دارد. شبکه خبری
بی‌بی سی، گزارش داد این آرامگاه به لحاظ تاریخی و سیاسی برای ترکیه اهمیت بسیاری دارد. سلیمان شاه که رهبری یکی از قبایل ترک را در دست داشت، در فاصله سال‌های ۱۱۷۸ تا ۱۲۳۶ میلادی می‌زیست. او همان طور که بر کتیبه‌ای در مقبره‌اش نیز نقش بسته در جست و جوی مکانی امن که بتواند خانه او و پناهگاه مردم کشورش باشد در حاشیه فرات سفر می‌کرده است. مطابق این داستان او در جست‌ و جو‌های خود به جایی می‌رسد که اکنون جنوب ترکیه دانسته می‌شود. او این مکان را مناسب می‌بیند و در آن رحل اقامت می‌افکند. این مکان تبدیل به جایی می‌شود که بعدها نوه او یعنی سلیمان اول سنگ بنای امپراتوری عثمانی را در آن بنا می‌نهد. امپراتوری عثمانی که سلیمان اول بنا کرد به مدت ۸ قرن ادامه یافت. اوج این امپراتوری در زمان سلطان محمد فاتح که اقدام به فتح استانبول کرد رقم خورد.

با شروع قرن بیستم و از هم پاشیدن امپراتوری عثمانی دولت ترکیه جدید که از خاکستر عثمانی برخاست طی توافقنامه‌ای با فرانسه در سال ۱۹۲۱ شد، توانست دولت سوریه را ملزم کند آرامگاه سلیمان شاه در استان حلب این کشور را مایملک خاک ترکیه بداند. از آن زمان ترکیه این آرامگاه را خاک خود تلقی کرده و در آن سربازانی را مستقر کرده است.

روزنامه دیلی تلگراف هم در اهمیت مقبره سلیمان نوشته است: این بنا تا آنجا برای ترکیه اهمیت دارد که پس از شروع بحران سوریه هشدار داد هرگونه آسیبی که به این مقبره برسد، با واکنش تند نظامی ترکیه روبه‌رو خواهد شد. دربهار امسال نیز عبدالله گل که در آن زمان رئیس جمهوری ترکیه بود، گفت: بخشی از خاک ما در جایی خارج از سرزمین مادری ما است. اما از آن، مثل خاک این سرزمین مراقبت می‌کنیم. این مکان مادامی‌که پرچم ما بر فراز آن قرار دارد، خاک ما است و همه نیز این را می‌دانند. به نوشته این روزنامه این نخستین بار نیست که مقبره سلیمان تغییر مکان می‌یابد.

در سال ۱۹۷۴ نیز ترکیه بعد از ساخت یک سد جدید در منطقه مجبور شد، محل مقبره شاه سلیمان را ۸۰ کیلومتر به سمت شمال تغییر دهد.

در سال ۱۹۷۴ ترکیه به دلیل وجود این سد و تشکیل دریاچه اسد پشت آن مجبور به تغییر مکان مقبره شد. اما اکنون چرا باید این کار را انجام بدهد؟ سایت خبری تحلیلی ترکیش‌دیلی، در همین ارتباط نوشته است: تحلیلگران سیاسی چنین اقداماتی را در راستای تئوری انحراف افکار عمومی قلمداد کرده‌اند.

بر اساس تئوری مزبور دولت‌هایی که تحت فشار‌های داخلی و خارجی هستند، با توسل به امری که مورد توجه مردم است، دست به منحرف کردن اذهان عمومی از مشکلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی داخلی می زنند تا محبوبیت خود نزد مردم را بالا ببرند. این نظریه از آن رو می‌تواند به دولت ترکیه کمک کند که سران آنکارا هفته گذشته در پارلمان ۱۰ لایحه امنیتی را به تصویب رساندند که با اعتراض‌های بسیاری همراه شد. این لوایح به رؤسای پلیس، قدرت ویژه‌ای می‌دهد و برای آنان امکان استراق سمع را نیز فراهم می‌کند. این لوایح به گفته مخالفان دولت از میزان آزادی‌های مدنی می‌کاهد.

۱۳۹۳/۱۲/۷

نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...