نسخه چاپی

وضعیت قرمز آب آشامیدنی در 3 شهر كشور

معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شركت مهندسی آب و فاضلاب كشور گفت: سه شهر كشور شامل بندرعباس، سنندج و كرمان از نظر تامین آب آشامیدنی در وضعیت قرمز قرار دارند.

به گزارش نمابه نقل از ایرنا: معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: سه شهر کشور شامل بندرعباس، سنندج و کرمان از نظر تامین آب آشامیدنی در وضعیت قرمز قرار دارند.

حمیدرضا جانباز افزود: وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز تاکیدات و برنامه ریزی لازم را با همکاری دولت و استانداران مربوطه در زمینه مقابله با بحران کم آبی در این شهرها انجام داده است.

وی با بیان اینکه برنامه ای برای جیره بندی آب در این سه شهر و هیچ نقطه ای از کشور تاکنون پیش بینی نشده است، اظهار کرد: رویکرد وزارت نیرو این است که بتواند با استفاده از سایر روش ها اقدام به حل بحران کمبود آب در برخی نقاط کشور کند.

وی گفت: قطع برخی انشعابات غیرضروری و تبدیل آنها به بخش آب آشامیدنی، فرهنگ سازی و آگاهی بخشی مردم در زمینه مصرف بهینه آب و جذب اعتبارات لازم از جمله اقدامات و راهکارهای جایگزین جیره بندی آب خواهد بود.

جانباز از کاهش 19 درصدی میانگین بارشها درکشور خبر داد و گفت: تعداد شهرهای دچار تنش آبی در بدبینانه ترین حالت هم اکنون حدود 547 شهر پیش بینی شده است.

وی افزود: با توجه به بارش های پیش بینی شده در روزهای باقی مانده امسال و نیز فروردین و اردیبهشت 94 و همچنین با انجام برخی اقدامات پیشگیرانه احتمال کاهش تعداد شهرهای با تنش آبی در آینده وجود دارد.

جانباز یکی از راهبردهای وزارت نیرو و شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور را استفاده از مشارکت بخش خصوصی و فاینانس خارجی برای اجرای طرح ها و مجتمع های بزرگ آب و فاضلاب عنوان کرد.

وی از انعقاد 80 قرارداد با بخش خصوصی شامل اوراق مشارکت، استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی و فاینانس خارجی به روش بیع متقابل وقراردادهای B.O.O وB.O.T در دو حوزه آب و فاضلاب خبر داد.

جانباز میزان سرمایه گذاری این قراردادها را افزون بر 31 هزار میلیارد ریال اعلام کرد.

وی با بیان اینکه در سال جاری بیش از 200 میلیارد تومان در بخش مجتمع های آبرسانی روستایی اختصاص یافت، افزود: در سال 94 نیز 400 میلیارد تومان از محل کمک های تملک و دارایی به این بخش تخصیص داده شده است.

وی ابراز داشت: شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز آمادگی دارد در سال 94 و از محل روش های نوین تامین منابع مالی به همین میزان نیز طرح ها و مجتمع های آبرسانی روستایی در سطح کشور اجرا کند.

معاون وزیر نیرو گفت: با تصویب مجلس شورای اسلامی و حمایت دولت نیز 500 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای شتاب دهی در روند اجرای مجتمع های آبرسانی روستایی برای سال 94 پیش بینی شده است.

جانباز تاکید کرد: این در حالی است که به دلیل خشکسالی های اخیر و کمبود اعتبار در سال های گذشته شاخص برخورداری روستاهای کشور در زمینه آب آشامیدنی سالم حدود سه درصد کاهش یافته است.

جانباز با تاکید بر اینکه سالانه حدود 800 میلیارد تومان از محل های مختلف برای اجرای طرح های فاضلاب کشور هزینه می شود، افزود: اکنون حدود 270 شهر کشور دارای انشعاب فاضلاب هستند.

جانباز از سرمایه گذاری بیش از دو هزار و 400 میلیارد تومان از محل طرح های دولتی برای توسعه آب و فاضلاب شهرهای کشور خبر داد.

وی تاکید کرد: یکهزار و 100 میلیارد تومان از این میزان در بخش آب و معادل همین رقم نیز در حوزه فاضلاب سرمایه گذاری خواهد شد.

وی ابراز داشت: علاوه بر تخصیص این میزان اعتبار،از محل قانون خرید تضمینی آب ونیز مشارکت بخش خصوصی معادل همین رقم یعنی بیش از دوهزار میلیارد تومان دیگر برای اجرا و توسعه طرح های آب و فاضلاب در سال 94 پیش بینی شده است.

۱۳۹۳/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...