نسخه چاپی

اختلاف اوباما و نتانیاهو بر سر ایران

آسوشیتدپرس گزارش كرد تنش‌ها بین دولت اوباما و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از همان سالهای اولیه دوران ریاست‌جمهوری اوباما آغاز شد و هم‌اكنون طی هفته‌های آتی‌، روابط واشنگتن-تل‌آویو یكی از سخت‌ترین آزمون‌های خود را پشت‌ سر می‌گذارد.

به گزارش نما به نقل از فارس، خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به تنش‌های اخیر آمریکا و تل‌آویو به دنبال سفر آتی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی به واشنگتن و سخنرانی در کنگره در خصوص توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرد و نوشت که «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و نتانیاهو برای ۶ سال در خصوص چگونگی رویارویی با موضوع هسته‌ای ایران دچار تضاد با یکدیگر بودند.

نتانیاهو قرار است روز ۳ مارس، سه شنبه هفته آینده به دعوت «جان بینر» رئیس اکثریت جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا و بدون هماهنگی با کاخ سفید در کنگره سخنرانی کند و مانع توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ شود.

آسوشیتدپرس گزارش کرد که روابط آمریکا و اسرائیل طی هفته‌های آتی یکی از سخت‌ترین آزمون‌ها را پشت‌ سر خواهد گذاشت.

طبق این گزارش، نتانیاهو قرار است روز سه‌شنبه عازم کنگره آمریکا شود تا تلاش‌های اوباما برای حصول توافق دیپلماتیک با تهران را از مسیر اصلی منحرف کند. از طرف دیگر، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و دیگر مذاکره‌کنندگان هسته‌ای به سوئیس می‌روند تا دور جدیدی از مذاکرات با ایران را آغاز کنند و تلاش می‌کنند که تا قبل از مهلت پایان مارس به یک توافق چارچوبی در خصوص موضوع هسته‌ای ایران برسند.

این گزارش ادامه می‌دهد آنچه که تنش‌ها بین اوباما و نتانیاهو را بیشتر می‌کند این مسئله است که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به درخواست جمهوری‌خواهان و بدون اطلاع دولت اوباما قرار است به آمریکا سفر کند.

اوباما تأکید کرده است که با نتانیاهو در واشنگتن دیدار نخواهد کرد و در توجیه آن اعلام کرده که متعارف نیست که دو هفته قبل از برگزاری انتخابات، با رهبر کشوری که قرار است در آنجا انتخابات برگزار شود، دیدار کند؛ خواه اسرائیل باشد خواه یک کشور دیگر.

از طرف دیگر «جو بایدن» معاون اوباما و کری نیز از آمریکا خارج می‌شوند و قرار نیست با او دیدار داشته باشند و بسیاری دیگر از مقامات آمریکایی نیز قصد دیدار با نتانیاهو را ندارند.

به گزارش آسوشیتدپرس، تنش بین اسرائیل و آمریکا بعد از آن آغاز شد که «باراک اوباما» مدتی بعد از آنکه بعنوان رئیس‌جمهور آمریکا برگزیده شد طی یک سخنرانی برای جهان عرب، مشروعیت شهرک‌های صهیونیستی در قلمرو فلسطینیان را زیر سؤال برد و هولوکاست و نه رابطه تاریخی یهودیان با سرزمین فلسطینیان را به عنوان توجیهی برای حیات اسرائیل دانست و بعد از آن این تنش اینگونه ادامه پیدا کرد که نتانیاهو در سال ۲۰۱۱، در مقابل جمعیت زیادی از خبرنگاران در واشنگتن به مدت طولانی از تاریخ اسرائیل گفت و شرایط اوباما برای آغاز مجدد مذاکرات سازش را رد کرد و این تنش‌ها تا امروز در خصوص موضوع سازش و برنامه هسته‌ای ایران ادامه داشته است.

۱۳۹۳/۱۲/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...