نسخه چاپی

همه چیز درباره سخنرانی نتانیاهو در كنگره آمریكا

آقای نخست وزیر به دنبال ایجاد فشار سنگین سیاسی به دولت دموكرات مستقر در كاخ سفید است تا از این طریق بتواند پای واشنگتن را از جریان مذاكرات هسته‌ای بیرون بكشد. "سوزان رایس"، مشاور امنیت ملی باراك اوباما سه شنبه شب گفته است كه پذیرش دعوت كنگره از سوی بنیامین نتانیاهو، برای تار و پود روابط میان دو طرف مخرب است.

به گزارش نما به نقل از نسیم: سه‌شنبه ساعت ۱۱ صبح، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ساختمان سفید مجلس نمایندگان ایالات متحده می‌رود تا در میان تشویق نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره، درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران هشدار بدهد؛ هشداری که پیش از این بار‌ها و بار‌ها در رسانه‌ها مطرح شد اما اکنون ماجرا وارد فاز تازه‌ای شده است.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا چه می‌کند؟

نتانیاهو می‌گوید که می‌خواهد نمایندگان کنگره را از خطر بزرگ "ایران اتمی" مطلع کند؛ خطری که دولت باراک اوباما آن را جدی نگرفته و می‌خواهد به یک "توافق بد" با تهران تن دهد. جزئیات این توافق بد از نظر نخست وزیر افراطی رژیم صهیونیستی، عدم نابودی کامل شبکه غنی‌سازی ایران است.

از آنجایی که قدرت کنگره در ساختار سیاسی ایالات متحده بسیار بالاست، نتانیاهو به دنبال ایجاد فشار سنگین سیاسی به دولت دموکرات مستقر در کاخ سفید است تا از این طریق بتواند پای واشنگتن را از جریان مذاکرات هسته‌ای بیرون بکشد. هر چقدر هم که مقامات دولتی – از جان کری (وزیر امور خارجه) و وندی شرمن (نماینده آمریکا در مذاکرات) تا خود باراک اوباما – تاکید می‌کنند که شانه به شانه تل آویو حرکت می‌کنند و در همه حال، منافع این رژیم را در نظر می‌گیرند، نتانیاهو راضی نمی‌شود تا به پذیرش نتیجه نهایی مذاکرات هسته‌ای تن بدهد.


البته ماجرای دعوای سیاسی فیل‌ها (جمهوری خواهان) و الاغ‌ها (دموکرات‌ها) هم در این ماجرا بی‌تاثیر نیست؛ تا جایی که بسیاری از کار‌شناسان معتقدند که سخنرانی نتانیاهو در کنگره آمریکا، نمایش قدرتنمایی کنگرهٔ جمهوری‌خواه تازه نفس در برابر دولت دموکرات فرسوده است.

چه کسی نتانیاهو را دعوت کرده است؟

"جان بینر"، رئیس جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان و منتقد سرسخت باراک اوباما و سیاست‌های دولت او، عرصه را برای نخست وزیر افراطی و راستگرای اسرائیل فراهم کرده و تریبون کنگره را بدون مشورت با دموکرات‌ها یا اطلاع قبلی کاخ سفید، در اختیار بنیامین نتانیاهو قرار داده است.

مخالفان چه می‌گویند؟

"مئیر دگان"، رییس سابق موساد می‌گوید: سیاست‌های نتانیاهو برای آینده و امنیت اسراییل ویرانگر است و تنش آفرینی‌های نتانیاهو در روابط با آمریکا خسارات سنگینی برای اسراییل داشته که نمی‌توانم وارد جزییات آن شوم. من رسما از مردم دعوت می‌کنم که در انتخابات آینده نتانیاهو را از نخست وزیری بیرون بیاندازند.

او که قرار است به شکل بی‌سابقه‌ای در یک تجمع عمومی علیه نتانیاهو هم سخنرانی کند، حتی گفته است که نتانیاهو بیشتر از همه دشمنان برای امنیت و موجودیت اسراییل ضرر دارد؛ چرا که او باعث شده مشروعیت اسراییل محل بحث و چ‌تر حمایت وتوی آمریکا در معرض خطر قرار گیرد.

داگان همچنین در مصاحبه‌اش با پرفروش‌ترین روزنامه اسرائیل گفته است: اعضای کنگره برای نتانیاهو کف خواهند زد اما قدرت در دست رییس جمهور است. نتانیاهو در این سفر چه نتیجه‌ای خواهد گرفت؟ من درک نمی‌کنم. چه هدفی دارد؟ برایش کف بزنند؟ این سفر یک شکست پیش بینی شده است.

از سوی دیگر، "سوزان رایس"، مشاور امنیت ملی باراک اوباما سه شنبه شب گفته است که پذیرش دعوت کنگره از سوی بنیامین نتانیاهو، برای تار و پود روابط میان دو کشور مخرب است.

موافقان چه می‌گویند؟

موافقان نطق نتانیاهو در کنگره واقعا انگشت‌شمار هستند و البته دلایل بامزه‌ای هم دارند. "اوری نیر" یکی از این افراد است که درباره این مساله می‌گوید: نتانیاهو عمیقا معتقد است اولین و مهم‌ترین ماموریتش به عنوان رهبر اسرائیل، نجات اسرائیل از هولوکاست دیگریست. فکر می‌کنم واقعا معتقد است ایران اتمی امکان هولوکاست دوم و سقوط اسرائیل را به وجود خواهد آورد. بنابراین نقش تاریخی خودش را دفاع از اسرائیل در برابر یک چنین سرنوشت فاجعه آمیزی می‌داند.

۱۳۹۳/۱۲/۱۰

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...