نسخه چاپی

سی ان ان: نتانیاهو هركاری می كند تا توافق هسته ای نشود

سی ان ان اعلام كرد نخست وزیر رژیم صهیونیستی هركاری كه بتواند انجام می دهد تا توافق هسته ای حاصل نشود.

به گزارش نما، واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، الیس لابوت خبرنگار حوزه بین الملل شبکه در تحلیل مذاکرات هسته ای ایران گفت:« مقامات اسرائیلی می گویند اطلاعات زیادی درباره روند مذاکرات هسته ای ایران در ژنو دارندو اینکه چه طرح توافق روی میز قرار گرفته است. کاری که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با سخنرانی امروز خود در کنگره آمریکا می خواهد انجام بدهد توضیح دادن این مطلب است که چرا به نظر او، توافق هسته ای مطرح، برای اسرائیل و جهان، بد است. باآنکه نتانیاهو در این سخنرانی خواهد کشید از شدت تنش با آمریکا بکاهد، بازهم توجه ها و تمرکزها را به سمت ایران جلب خواهد کرد. بی تردید، نخست وزیر اسرائیل هرکاری که بتواند انجام می دهد تا مانع از امضای توافقی شود که در حال حاضر روی میز قرار دارد.»

مجری شبکه پرسید.. نتانیاهو می گوید باراک اوباما و جان کری وزیر امورخارجه آمریکا و سوزان رایس مشاور امنیت ملی آمریکا حاضر هستند توافقی را با ایران بپذیرند که تنها امنیت اسرائیل را به خطر بیندازد بلکه سبب به مخاطره افتادن کل موجودیت اسرائیل می شود. این سخنان نتانیاهو، محکوم کردن شدید اقداماتی است که دولت اوباما انجام می دهد.

لابوت در پاسخ گفت:« من در یک ماه گذشته در اسرائیل بوده ام. نگاه مردم اسرائیل از نتانیاهو نیز بدتر است. از هر چهار اسرائیلی، سه نفر به عملکرد کاخ سفید و اوباما درباره برنامه هسته ای ایران اعتماد ندارند و معتقدند آمریکا منافع اسرائیل را در این مذاکرات مدنظر دارد. البته باید توجه داشت که آمریکا منافع ملی خودش را دارد. نتانیاهو نیز وقتی سفر هواپیما شد تا به آمریکا بیاید گفت پیام همه اسرائیلی ها را حمل می کند. بسیاری از اسرائیلی ها با سیاستهای نتانیاهو موافق نیستند اما نتانیاهو می خواهد در آمریکا بگوید که توافق هسته ای برای اسرائیل بد است. نتانیاهو معتقد است اعضای کنگره آمریکا درباره توافق هسته ای کاملا مطلع نیستند. او می خواهد از اعضای کنگره آمریکا بخواهد تا اقدام کنند و بحثهای بیشتری درباره توافق هسته ای انجام شود. البته نتانیاهو با بیان این سخن که برای کاخ سفید احترام زیادی قائل است، تلاش کرد از شدت تنشها بکاهد. او گفته است که به اقدامات آمریکا در سالهای گذشته برای اسرائیل احترام می گذارد. اما نتانیاهو احساس می کند باید بحثهای بیشتری درباره توافق هسته ای انجام شود که در حال شکل گیری است.»

مجری سی ان ان پرسید.. مقامات اسرائیلی چه نظری درباره سفر نتانیاهو به آمریکا دارند. آیا آنها در گفتگوهای پشت پرده اذعان دارند که عملکرد اسرائیل در پاسخ به دعوت رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از نتانیاهو برای سفر به آمریکا بسیار بد بوده و به شدت به روابط اسرائیل با شمار زیادی از دموکراتهای بسیار قدرتمند آمریکا ضربه زده است؟

لابوت در پاسخ گفت.. مقامات اسرائیلی می گویند ایکاش اوضاع به صورتی نمی شد که حالا شده است. مقامات اسرائیلی می گویند جان بینر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا تاحدودی با آنها بازی کرده است زیرا وی بدون آنکه با رئیس جمهور آمریکا مشورت کند از نخست وزیر اسرائیل برای سفر به آمریکا دعوت کرده است. آنها می گویند جان بینر می توانست دست کم در دعوتنامه اش اشاره کند که نظر اوباما را در این باره جویا نشده است.

مقامات اسرائیلی می گویند این نوع دعوتنامه سبب شده است این امکان برای بنیامین نتانیاهو فراهم شود تا او مسائل حزبی را در روابط آمریکا و اسرائیل وارد کند. این درحالی است که هرگز مسائل حزبی داخل آمریکا درباره این روابط مطرح نبوده است. شانزده هزار نفری که در کنفرانس سالانه کمیته امور عمومی آمریکا-اسرائیل (ایپک) شرکت می کنند ، می گویند روابط آمریکا با اسرائیل براساس نگاه واحد دو حزب جمهوری خواه و دموکرات آمریکا به این مسئله تاچه اندازه حائز اهمیت است. مقامات اسرائیلی می گویند فضای بوجود آمده به علت نوع دعوت از نتانیاهو سبب شده است کاخ سفید در انتخابات چند هفته آینده اسرائیل بتواند به نقش آفرینی مبادرت کند. کاخ سفید از نتانیاهو خوشش نمی آید.

مجری سی ان ان افزود.. اما اگر مطبوعات اسرائیلی را بخوانید می بینید که دعوت جان بینر از نتانیاهو برای سفر به آمریکا آنهم به این صورت، طرح بینر نبوده است بلکه مقامات اسرائیلی این نظر را داشته اند. اما کاملا روشن است که این روند دست کم در کوتاه مدت، به روابط آمریکا و اسرائیل به شدت ضربه زده است.

۱۳۹۳/۱۲/۱۲

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...