نسخه چاپی

آمریكا در صدد استقرار سامانه‌ ضدموشكی «تاد» در خاورمیانه

یكی از فرماندهان ارتش آمریكا اعلام كرد كه واشنگتن در صدد ارسال سامانه‌ دفاع موشكی «تاد» به خاورمیانه است و مدعی است علت آن تهدیدات دشمنان آمریكا در خاورمیانه است.

به گزارش نما به نقل از فارس، یکی از ژنرال‌های ارتش آمریکا روز چهارشنبه (دیروز) اعلام کرد که ارتش آمریکا در حال بررسی ارسال سامانه دفاع موشکی «تاد» (THAAD) به خاورمیانه و کره جنوبی است.

به گزارش «جوئیش‌ژورنال»، «وینسنت بروکس» فرمانده ارتش آمریکا در منطقه آسیا-اقیانوسیه ضمن اعلام این مطلب تأکید کرد که لازم و ضروری است که با سامانه‌های موشکی به دشمنان پاسخ داد.

وی ادامه داد که هنوز تصمیمی برای استقرار سکوی این سامانه‌های دفاع موشکی در خاورمیانه یا کره جنوبی اتخاذ نشده است.

بروکس در مصاحبه با رویترز اعلام کرد که نیاز است که این سامانه‌ها در این مناطق مستقر شود زیرا ما رقبایی داریم که قابلیت‌هایی دارند و نشان داده‌اند که تمایل به استفاده از این قابلیت‌هایشان را دارند.

طبق این گزارش، این فرمانده آمریکایی نامی از ایران نبرد اما مقامات نظامی آمریکا در گذشته در خصوص تولید موشک‌های بلندبرد ایران که توانایی رسیدن به سرزمین اشغالی فلسطین و به طور بالقوه اروپا را دارند، ابراز نگرانی کرده بودند.

این نخستین بار نیست که آمریکا و کشورهای غربی به بهانه آنچه آن را «خطر و تهدید برای منافع خود و متحدانشان» می‌خوانند، قراردادهای تسلیحات بزرگ با کشورهای خاورمیانه منعقد می‌کنند.

سیستم تاد (THAAD) یک برنامه تسلیحاتی زمین‌پایه با قابلیت تحرک و جابه‌جایی است که برای نابودی موشکهای بالستیک کوتاهبرد و میان‌برد در فاز ترمینال، درست چند ثانیه پیش از برخورد به زمین، طراحی شده است.

این سیستم یکی از آخرین لایه‌های دفاعی در برابر موشک‌های بالستیک است و نقش مهمی در برنامه‌های دفاعی آژانس دفاع موشکی آمریکا بازی می‌کند.

پروژه تاد در اواخر دهه نود با شکست روبه‌رو شد اما سرانجام با بازمهندسی و تغییر کلمه theater به کلمه terminal این سامانه کارکرد خود را روی مرحله آخر اصابت موشک مهاجم متمرکز کرد و نابودی موشکهای بالستیک در فاز نهایی شیرجه را در دستور کار قرار داد.

بروکس تصریح کرد که ارتش آمریکا می‌بایست گزینه‌های خود را با توجه به هزینه بالای استقرار سامانه تسلیحاتی تاد که توسط شرکت لاکهید مارتین ساخته شده است، ارزیابی کند.

وی گفت که ارتش آمریکا همچنین به دنبال کشف گزینه‌هایی برای سامانه‌هایی با هزینه‌های پایین‌تر برای دفاع علیه تهدیدات کم اهمیت‌تر می‌باشد اما جزئیاتی ارائه نداد.

فرمانده ارتش آمریکا که در ژوئن سال گذشته در کره جنوبی مستقر شد، پیشنهاد استقرار موشک‌های تاد در کره جنوبی را ارائه کرده است و گفته که این پیشنهاد برای مهار تهدید رو به رشد قابلیت تسلیحات اتمی کره شمالی است.

منتقدان می‌گویند که استقرار چنین سامانه‌ای در کره جنوبی می‌تواند به تنش‌ها با روسیه و چین که چنین اقدامی را تهدید برای منافع امنیتی خود می‌دانند، دامن بزند.

۱۳۹۳/۱۲/۱۴

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...