نسخه چاپی

سومین روز مذاكرات لوزان؛

از افق مثبت گفتگو ها تا انتشار نظرسنجی پیرامون مذاكرات در آمریكا

عکس خبري -از افق مثبت گفتگو ها تا انتشار نظرسنجي پيرامون مذاكرات در آمريكا

علی اكبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران پس از مذاكره با ارنست جفری مونیز وزیر انرژی آمریكا اعلام كرد یك موضوع اختلافی فنی بسیار مهم باقی مانده است كه دو طرف تلاش می كنند آن را حل و فصل كنند.

اختصاصی/به گزارش نما ،مذاکرات هسته ای میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا در لوزان سوئیس در میان چالش جدیدی بر سر نامه 47 سناتور آمریکایی در حالی در سومین روز خود به سر می برد، که علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران پس از مذاکره با ارنست جفری مونیز وزیر انرژی آمریکا اعلام کرد یک موضوع اختلافی فنی بسیار مهم باقی مانده است که دو طرف تلاش می کنند آن را حل و فصل کنند.

معاون رییس جمهوری ایران گفت که در صورت حل این اختلاف زمینه فنی حصول توافق نهایی فراهم خواهد شد.

صالحی در عین حال تاکید کرد که در 90 درصد مسایل فنی به توافق دست یافته ایم.

مرد فنی شماره یک برنامه هسته ای ایران اظهار داشت که هیچ توافقی حاصل نخواهد شد مگر آنکه درباره همه چیز توافق صورت گیرد.

همزمان یک مقام بلندپایه آمریکایی نیز اعلام کرده است به طور قطع در شناسایی گزینه های فنی در مذاکرات هسته ای با ایران به پیشرفت هایی دست یافته ایم اما هنوز مسائل دشواری وجود دارد که باید حل و فصل شوند..

طرف ایرانی موضوع اختلافی فنی بسیار مهم را بیان نکرده اما دیپلمات های غربی به رسانه های خود اعلام کرده اند که این موضوع درباره بحث تحقیق و توسعه و نیز تاسیسات فردو است .

مذاکرات لوزان از روز یکشنبه با گفت و گوهای فنی صالحی و ارنست جفری مونیز وزیر انرژی آمریکا آغاز شد و سپس با ورود جان کری وزیر امور خارجه آمریکا به سوئیس ، او با ظریف همتای ایرانی خود 5 ساعت گفت و گو کرد؛ مذاکراتی که معاونان طرفین و نیز دو مقام ارشد هسته ای دو کشور نیز حضور داشتند.

سپس ظریف و کری گفت و گوی اختصاصی کوتاهی با یکدیگر داشتند و رییس دستگاه دیپلماسی ایران به دعوت فدریکا موگرینی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به همراه معاونان خود عازم بروکسل شد و علاوه بر دیدار با این مقام ارشد اتحادیه اروپا با فیلیپ هموند، لوران فابیوس و فرانک اشتاین مایر به ترتیب وزیران خارجه انگلیس، فرانسه و آلمان دیدار و گفت و گو کرد.

ظریف پس از این سفر چند ساعته دوباره راهی لوزان شد و از صبح امروز (سه شنبه) مذاکرات خود را با همتای آمریکایی اش از سر گرفته است .

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پس از بازگشت از بروکسل گفت: مذاکرات با طرف اروپایی خوب بود.

ظریف افزود: در دیدارهای دو جانبه درباره مسایل منطقه‌ای گفت‌وگو شد و در دیدار عمومی هم بحث‌های هسته‌ای یکبار دیگر مرور شد به ویژه درباره مسایلی که بیشتر به گفت‌وگو نیاز دارد ، بحث کردیم.

وی گفت: در این نشست قرار شد از صبح چهارشنبه مدیران سیاسی هر سه کشور اروپایی همراه با مدیران سیاسی چین و روسیه به مذاکره کنندگان ملحق شوند تا در روزهای پایانی این دور از مذاکرات به بحث‌ها کمک کنند.

وی اضافه کرد: طرف‌های اروپایی اعلام کردند که حضور فعالی برای رسیدن به توافق نهایی در لوزان خواهند داشت.

همزمان با سومین روز مذاکرات لوزان،یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرده است که دیپلمات‌های ایرانی طی دو روز گذشته دو بار مسئله انتشار نامه توسط سناتورهای جمهوری‌خواه را در مذاکرات مطرح کرده‌اند.

این مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، «مداخله جمهوری‌خواهان» در روند مذاکرات از طریق این نامه را «چالشی تازه» در راه دست‌یابی به توافق نهایی اتمی تا مهلت تعیین‌شده توصیف کرده‌ است.

هفته گذشته ۴۷ سناتور جمهوری‌خواه آمریکا در به رهبران نامه ای سرگشاده به مقامات ایران هشدار دادند که اگر توافق هسته‌ای احتمالی این کشور با دولت باراک اوباما به تأیید کنگره آمریکا نرسد، این توافق دوام نخواهد داشت.

در نامه این سناتورها آمده است: رییس جمهوری بعدی می‌تواند چنین توافق‌نامه‌ای را با یک چرخش قلم باطل کند و کنگره آینده می‌تواند مفاد این توافق‌نامه را در هر زمانی تغییر دهد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یکی از مقامات ارشد آمریکایی روز دوشنبه، ۲۵ اسفند، گفت که دیپلمات‌های ایرانی مسائل مربوط به این نامه را یک بار در گفت‌وگوهای روز یک‌شنبه و بار دیگر در مذاکرات روز دوشنبهٔ وزیران خارجه ایران و آمریکا پیش کشیدند.

باراک اوباما همچنین تهدید کرده‌ است که طرح جدید کنگره را که منظور از آن قائل شدن نقش بیشتر برای کنگره در روند تصمیم‌گیری در مورد توافق نهایی با ایران است وتو خواهد کرد.

با وجود این تهدید، خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه خبر داد که کمیته روابط خارجه سنای ایالات متحده ممکن است هفته آینده این طرح را به بحث و رأی بگذارد.

این طرح در صورت تصویب این طرح، رییس جمهوری آمریکا را ملزم خواهد کرد هرگونه توافق با ایران را از تصویب کنگره بگذراند.

باب کروكر سناتور جمهوری‌خواه، روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که سنا قصد دارد هفته آینده این طرح را به رأی بگذارد، اما دستیاران او گفته‌اند که تاریخ دقیق آن هنوز مشخص نیست. به نظر مي رسد چالشها در امريكا بر سر توافق هسته اي با ايران ميان دمكراتها و جمهوريخواهان هر لحظه بالا مي گيرد؛ تد كروز سناتور جمهوري خواه ايالت تگزاس امريكا در گفتگو با نشريه صهيونيستي يديعوت احارونوت با انتقاد از سياست هاي اوباما گفته است اگر اوباما خودمار دارد، رييس جمهوري بعدي هم پاك كن دارد. خبرگزاري رويترز نيز از احتمال پيوستن وزيران خارجه سه كشور اروپايي به مذاكرات هسته اي سوييس در پايان هفته جاري خبر داده است.
همزمان با مذاکرات لوزان، یک نظرسنجی تازه منتشر شده در آمریکا طی چند سوال روند مذاکرات را مورد بررسی قرار داده است که  ۶۸ درصد شهروندان این کشور از مذاکرات دیپلماتیک مستقیم با ایران حمایت می‌کنند.
این نظرسنجی که توسط سی.‌ان‌.ان و او.آر.سی اینترنشنال انجام شده، در عین حال نشان می دهد که کمتر از نیمی از پاسخ دهندگان معتقدند که 47 سناتوری که نامه هشدار آمیز خطاب به مقامات ایران را امضا کرده بودند، زیاده روی کرده و کمتر از 40 درصد عقیده دارند این نامه به روند مذاکرات آسیب زده است.
39 درصد پاسخ دهندگان نیز نامه هشدار آمیز سناتورها به رهبران ایران را واکنشی مناسب به روند مذاکرات دانسته اند.

۱۳۹۳/۱۲/۲۶

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...