نسخه چاپی

پیشنهاد تهران روی میز مذاكرات لوزان

عکس خبري -پيشنهاد تهران روي ميز مذاكرات لوزان

چهارمین روز مذاكرات لوزان سوییس، با دیدار علی اكبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست جفری مونیز وزیر انرژی آمریكا آغاز شده است تا طرفین بحث ها در مورد یك موضوع بسیار مهم اختلافی را ادامه دهند.

اختصاصی/به گزارش خبرنگار نما ، در این مذاکرات که به مرحله حساس و دشوار خود رسیده است، صالحی که مرد شماره یک برنامه فنی هسته ای ایران است برای سیزدهمین بار با همتای آمریکایی خود که هر دو تحصیلکرده دانشگاه ام.آی.تی هستند؛ مذاکره می کند.صالحی روز گذشته اعلام کرد که در 90 درصد مسایل فنی به توافق دست یافته ایم.

رسانه هاي غربي گزارش داده اند كه یک مقام ارشد آمریکایی بدون ذکر نام روز سه شنبه گفت در حالیکه مذاکرات فنی بین کارشناسان ایرانی و آمریکایی بسیار مفید بوده، هنوز موضوعات دیگری باقی است که باید حل شود.

ايين مقام ارشد آمریکایی و مطلع از مذاکرات ادامه داد: مذاکرات فنی و بسیار حرفه ای و به نظرم در زمینه تعیین موضوعات فنی، تعریف و بیان مواضع ما در مذاکرات برای توافق احتمالی، مفید بوده است.

وی ادامه داد: نمی خواهم وارد جزییات شوم اما در چارچوب تعیین موضوعات فنی در هر حوزه مشخصی پیشرفت هایی به دست آورده ایم اما هنوز باید بیشتر مذاکره کنیم.

یک دیپلمات مطلع دیگر از مذاکرات که خواست نامش فاش نشود به خبرنگار المانيتور گفت: گروه مذاکره کننده ایرانی به همراه علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران پیشنهادی به همتایان آمریکایی خود در نشست بعداز ظهر دوشنبه (25 اسفند) برای حل اختلاف نظرها در مورد موضوعات مرتبط با برنامه تحقیق و توسعه در توافق نهایی داده است.

این دیپلمات ادامه داد: هیات آمريكايي هنوز مشغول تحلیل و بررسی پیشنهاد طرف ایرانی است.

همچنین نیویورک تایمز نيز در مقاله ای اظهارات مقامات ایران و آمریکا را ضد و نقیض و حرکت تاکتیکی خوانده است.

این روزنامه آمریکایی نوشت: در واقع نیت اصلی ایرانی ها از بیان این نقطه نظرات این است که آمریکا و شرکای اروپایی اش را زیر فشار افکار عمومی قرار دهند تا در زمینه موضوعات باقیمانده امتیاز بگیرند .

نیویورک تایمز ادامه داد: این موضوعات عبارتند از اینکه چه نوع محدودیتهایی لازم است در تحقیق و توسعه و تولید سانتریفیوژها اعمال شود، تحریم ها با چه شتابی برداشته شود و راستی آزمایی به چه کیفیتی به مورد اجرا گذارده شود.

به نوشته این رسانه، آمریکایی ها عموما با احتیاط بیشتری راجع به روند مذاکرات اظهار نظر می کنند. دولت اوباما می داند که ناگزیر است از توافق هسته ای در دو نهاد بدبین شامل کنگره وکارشناسان خارجی دفاع کند. هر دو طیف می گویند که ایران به دنبال آن است که ظرفیت ها و توانایی هایش را برای تولید سلاح اتمی حفظ کند .

نیویورک تایمز نوشت: دولت اوباما اعلام کرده که هدفش در مذاکرات این است که در توافق مورد نظر ، مدت زمان رسیدن ایران به مرحله توان گریز هسته ای (یعنی مرحله ای که ایران هر زمان اراده کند بتواند لوازم و مواد اولیه لازم برای ساخت سلاح هسته ای را تولید کند) به مدت یک سال افزایش دهد.

به گفته مقامات آمریکایی، انتظار می رود توافق مورد نظر هسته ای ایران حداکثر 15 سال اعتبار داشته باشد و در این توافق الزاماتی برای تضمین یک ساله بودن مرحله توان گریز هسته ای پیش بینی شده است .

نیویورک تایمز، حضور علی اکبر صالحی و ارنست جفری مونیز وزیر انرژی آمریکا در مذاکرات هسته ای، فضای گفت و گوها را بسیار فنی و کارشناسانه کرده است.

دیوید آلبرایت رییس مرکز تحقیقاتی موسسه علوم و امنیت بین الملل می گوید: صالحی یک تندروست و با حرارتی وصف ناپذیر مدافع حفظ توانمندیهای ایران برای تولید سانتریفیوژهای پیشرفته است.

آلبرایت اضافه کرده است: به نظر می رسد صالحی شخصیتی است کلیدی و رهبر عالی ایران اتکای بسیاری در مذاکرات بر او دارد.

وی می گوید: ترجیحا بهتر است صالحی حتما در مذاکرات حضور داشته باشد و گفت و گوها حتما با حضور او انجام شود تا با حضور افرادی دیگر.

پایگاه خبری تحلیلی آمریکایی المانیتور نيز در گزارشي به قلم لورا روزن از لوزان سوئيس نوشت: احتمال رسیدن به توافق سیاسی در مذاکرات هسته ای ایران تا پایان هفته بسیار کم است.

المانيتور اضافه كرد: علائم از ان خبر می دهد که مذاکرات تا اخر ماه مارس 2015 (11 فروردین) برای رسیدن به توافق سیاسی باید ادامه یابد؛ با آنکه پیش از ان روز 16 مارس (25 اسفند) امیدهایی در سخنان طرفین برای رسیدن به توافق سیاسی تا پایان هفته جاری دیده می شد.

در اين گزارش آمده است: مقامات ایرانی می گویند اختلاف نظرها در مورد موضوعات فنی کاهش یافته و تنها در مورد یک موضوع اختلاف نظر هنوز باقی است.گفته می شود این موضوع دامنه برنامه تحقیقات و توسعه ایران در توافق نهایی است.

در همین حال هلگا اشمید نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 و کارشناسان فنی و معاونان سیاسی دیگر کشورهای عضو گروه روز سه شنبه عصر نشستی برای رایزنی بین خود داشتند. معاونان سیاسی گروه 1+5 با ایران امروز (27 اسفند) نشست مشترک برگزار می کنند.

مقامات امریکایی می گویند مذاکرات تا 20 مارس (29 اسفند) ادامه می یابد و پس از آن احتمالا هفته آینده از سر گرفته می شود.

المانيتور نوشته است: هنوز معلوم نیست کنگره با برگزاری نشست رای گیری به دو لایحه تحریم های ضد ایران به تهدید های خود علیه توافق هسته ای ادامه می دهد یا خیر، به ویژه آن که اخیرا اخباری در مورد پیشرفت در مذاکرات هسته ای ایران شنیده شده است.

یک مقام آمریکایی گفت: هدف این است که تا پایان ماه جاری به چارچوب لازم برای توافق دست یابیم، این هدف ماست اما نمی توانم پیش بینی کنم به این هدف می رسیم یا خیر.

در همين حال، محمد جواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان و جان كري وزير امور خارجه‌‌ آمريكا از صبح امروز به وقت محلي مذاكرات خود را از سر گرفته اند.

ظريف امروز (چهارشنبه) در جمع خبرنگاران گفت: در مذاکرات هسته ای به جزییات بسیار ریز رسیده ایم و در جزییات همیشه نیاز به کار است.

وي افزود: اختلاف نظر وجود دارد و ما تلاش می کنیم اختلاف نظرها را کم کنیم. در برخی مسایل به درک مشترک بیشتر نزدیک شده ایم و دربعضی موارد فاصله با راه حل ها بیشتر است.

وی درباره رسیدن به تفاهم سیاسی یا توافق اضافه كرد: باید به راه حل برسیم، بحث توافق و تفاهم زمانی است که این راه حل ها را مکتوب کرده باشیم و برای مکتوب کردن راه حل بیشتر به کارشناسان نیاز است تا وزرا.

رييس هيات مذاکره کننده هسته ای ایران تصريح كرد: گفته ایم باید راه حل ها را پیدا و بعد آن را مکتوب کنیم. این یک کار سیاسی و کارشناسی است و در حال حاضر در این مرحله هستیم.

ظریف درباره حضور وزیران امور خارجه 1+5 در لوزان گفت: مذاکرات هسته ای بعید است با حضور وزیران امور خارجه 1+5 در لوزان سوئیس ادامه یابد؛ ممکن است بیایند ولی در مرحله کنونی بعید می دانم نیاز باشد.

رييس دستگاه ديپلماسي ايران افزود: ما با همه وزیران امور خارجه 1+5 اخیرا دیدار کرده ایم؛ با وزرای اتحادیه اروپا در بروکسل ملاقات کردیم، وزیر امور خارجه چین نیز اخیرا در تهران حضور داشت.

ظريف گفت: تلاش می کنیم اختلاف نظرها را کم کنیم، بعضی مسایل بیشتر به درک  نزدیک شده و در بعضی مسایل با راه حل فاصله بیشتر است.

وي تصريح كرد كه مذاكرات لوزان امروز و فردا ادامه می باید و امیدواریم درصورتی که اراده سیاسی در طرف مقابل وجود داشته باشد کار پیش برود.

وی یادآور شد: زمان این دور از مذاکرات تا روز جمعه است اما اگر نیاز باشد ، بیشتر می مانیم.

۱۳۹۳/۱۲/۲۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...