نسخه چاپی

پیشنهادات آمریكا در مذاكرات لوزان درباره سایت فردو

سانتریفیوژهای مجاز به فعالیت در سایت فردو به جای اورانیوم، با ایزوتوپ های مورد استفاده در پزشكی، علوم یا صنایع كار خواهند كرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از مقام های آمریکایی حاضر در مذاکرات هسته ای در سوییس گزارش داد: واشنگتن در حال بررسی این موضوع است که با فعالیت صدها دستگاه سانتریفیوژ در سایت فردو در ازای محدود شدن تحقیقات در سایت های دیگر موافقت کند.

براساس این گزارش، مقام های آمریکایی گفتند که سانتریفیوژهای مجاز به فعالیت در سایت فردو به جای اورانیوم، با ایزوتوپ های مورد استفاده در پزشکی، علوم یا صنایع کار خواهند کرد.

ایران نیز در مقابل، تعداد سانتریفیوژها در تاسیسات نطنز را کاهش می دهد و بازرسی ها و سایر محدودیت ها را می پذیرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، تعداد کل سانتریفیوژهای فعال حال حاضر در نطنز 10 هزار دستگاه است و در صورتی که این پیشنهاد افشاء شده مورد پذیرش واقع شود، تعداد مجموع سانتریفیوژها در هر دو سایت هسته ای به زیر 6500 دستگاه خواهد رسید.

مقام هایی که به شرط افشاء نشدن نامشان با آسوشیتدپرس گفت وگو کردند، گفتند که هدف مورد نظر از آغاز مذاکرات تاکنون تغییر تاسیسات فردو بوده به نحوی که"این سایت برای غنی سازی اورانیوم مورد استفاده نباشد."

این مقامات افزودند: تمام راهکارهای پیشنهادی با این هدف طراحی شده اند که ایران در مدت 10 ساله توافق، دستکم یک سال با ساخت سلاح هسته ای فاصله داشته باشد.

در همین حال کاخ سفید گفته که آمریکا انتظار «تعهدات ملموس» از سوی ایران را دارد اما از تائید اینکه متن توافق در دست نگارش است، خودداری کرد.

مذاکره کنندگان آمریکایی و ایرانی تلاش می کنند تا پیش از پایان ماه مارس به تفاهم سیاسی دست یابند.

آسوشیتدپرس گزارش داده است که دور تازه مذاکرات هسته ای ایران و آمریکا با حضور نماینده اتحادیه اروپا از پنجشنبه در لوزان سویس آغاز شده و انتظار می رود که روز شنبه به پایان برسد.

۱۳۹۴/۱/۷

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...