نسخه چاپی

موفقیتهای پیاپی والیبال ایران در سال 93

اخبار ورزش ایران در سال 1393 تحت تاثیر موفقیت‌های پی در پی و خیره كننده تیم ملی والیبال در مسابقات لیگ جهانی، قهرمانی جهان و بازی های آسیایی بود.

به گزارش ایسنا، در اوایل سال 1393 بعد از خداحافظی خولیو ولاسکوی کارکشته و سپردن سکان تیم ملی به اسلوبودان کواچِ جوان، والیبال ایران وارد عصر جدیدی شد. شاید خیلی ها بعد از جدایی جادوگر والیبال از ملی پوشان ایران، دیگر شانسی برای موفقیت ایران در لیگ جهانی و رقابت های قهرمانی جهان قائل نبودند اما جوانان سرو قامت تیم ملی والیبال ایران بار دیگر توانایی های خود را در عرصه جهانی نشان دادند و به موفقیت های زیادی دست یافتند.

* قهرمانی نماینده ایران در جام باشگاه‌های آسیا

در ماه نخست سال 93 پانزدهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه‌های مردان آسیا با حضور 16 تیم در مانیل فیلیپین برگزار شد که تیم متین ایران در فینال مقابل الریان قطر با نتیجه 3 بر یک پیروز شد و کاپ قهرمانی باشگاه‌های آسیا را بالای سر برد. این دهمین قهرمانی نمایندگان ایران در مسابقات باشگاه‌های آسیا بود.

همچنین در ماه اردیبهشت دهمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی باشگاه های مردان جهان در شهر بلوهوریزنته برزیل برگزار شد که تیم متین ورامین از ایران و ترینیتو ایتالیا موفق به کسب عنوان پنجم مشترک شدند.

* لیگ جهانی و خلق شگفتی

ملی پوشان والیبال ایران با هدایت اسلوبودان کواچ مربی جوانی که تنها 20 روز قبل از مسابقات به تیم اضافه شده بود، دومین دوره حضور خود را در لیگ جهانی والیبال تجربه کردند. آن ها در دور مقدماتی لیگ جهانی 2014 دو پیروزی و دو شکست برابر ایتالیا، دو پیروزی و دو شکست برابر برزیل و دو پیروزی و دو شکست برابر لهستان تجربه کردند. شاگردان کواچ در مرحله نهایی لیگ جهانی نیز یک پیروزی برابر برزیل و سه شکست مقابل تیم‌های روسیه، آمریکا و ایتالیا به دست آوردند و با کسب مقام چهارمی جهان به کار خود در این رقابت‌ها پایان دادند. چهارمی لیگ جهانی بهترین عنوانی بود که والیبال ایران در طول تاریخ موفق به کسب آن شده بود؛ دستاوردی که صعود پنج پله ای ایران را نسبت به دوره قبلی مسابقات به همراه داشت.

* بهترین عنوان تاریخ والیبال ایران در مسابقات قهرمانی جهان

از سوی دیگر گام بعدی تیم ملی والیبال ایران درخشش در مسابقات قهرمانی جهان بود.

مسابقات قهرمانی جهان معتبرترین مسابقه این رشته ورزشی به شمار می رود. 7پیروزی، 5 شکست، 49 ست برده، 21 ست باخته و کسب مقام ششم جهان؛ کارنامه پرافتخار تیم ملی والیبال ایران در این دوره از رقابت‌های قهرمانی جهان را رقم زد که صعود 13 پله ای ایران را نسبت به چهار سال قبل نشان می‌داد.

*نخستین طلای والیبال ایران در بازی های آسیایی

بلافاصله بعد از بازی های سنگین و پرفشار لیگ جهانی و قهرمانی جهان، تیم ملی والیبال ایران راهی اینچئون محل برگزاری بازی های آسیایی شد. تیم ملی ایران در دوره قبل با هدایت مرحوم حسین معدنی نقره گرفته بود اما در این دوره همه هم قسم شده بودند تا یک طلای خوشرنگ را برای کاروان ایران در بازی های آسیایی به ارمغان بیاورند. این در حالی بود که در تاریخ بازی های آسیایی، والیبال ایران هیچ گاه طلا نگرفته بود. تیم ملی والیبال ایران که با شکست چین به مرحله نهایی صعود کرده بود، در فینال هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی به مصاف ژاپن رفت و سه بر یک به پیروزی رسید.

با قهرمانی در بازی های آسیایی پرونده فشرده تیم ملی والیبال ایران درسال 1393 بسته شد.

*معروف به کازان رفت

درخشش ایران در عرصه جهانی موجب سرازیر شدن پیشنهادهای گوناگون باشگاه های خارجی شد. در نهایت هم تیم زنیت کازان روسیه پیشنهاد جذب سعید معروف را داد. پیشنهاد اغوا کننده باشگاه زنیت کازان روسیه، کاپیتان تیم ملی والیبال ایران را به شهر کازان کشاند. معروف بعد از پرویز کاظمی و بهنام محمودی سومین ستاره والیبال ایران لقب گرفت که در یک تیم معتبر اروپایی بازی می کند؛ مسیری که احتمالا در سال های آینده بسیاری دیگر از ملی پوشان ایران آن را طی خواهند کرد.

*لیگ شلوغ اما کم کیفیت

رقابتهای لیگ برتر والیبال 1393 برخلاق سه دوره گذشته با افزایش دو تیم همراه شد. طبق برنامه ریزی سازمان لیگ 14 تیم در دو گروه با هم به رقابت پرداختند. همین موضوع دستخوش انتقادهای زیای به این رقابت ها شد چرا که با این برنامه عملا تعداد بازی های تیمها کاهش می یافت. بسیاری از تیم ها نمی توانستند رو به روی هم قرار بگیرند. همچنین تیم هایی اجازه حضور در لیگ را می یافتند که کیفیت بازی بسیار پایینی داشتند. با این حال درخشش بازیکنان گمنام شهرداری تبریز و صعود این تیم به نیمه نهایی مسابقات موجب کشف استعدادهای جدیدی در والیبال شد؛ چهره هایی که می توانند به ستون های محکمی برای تیم ملی ایران تبدیل شوند.

والیبال ایران در سال 1393 ثابت کرد که وابسته به هیچ شخصی نیست. چه خولیو ولاسکو سرمربی تیم ملی باشد و چه کواچ، اگر رحمان داودی در ترکیب قرار بگیرد و اگر میرزاجانپور میدان دار باشد، مجموعه والیبال ایران گام های بلندی را برای نیل به موفقیت و پیروزی های بزرگتر برمی دارد، گام هایی که نوید آینده ای روشن تر را برای این رشته می دهد.

۱۳۹۴/۱/۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...