نسخه چاپی

محمد اسماعیل كوثری:

پذیرفتن پروتكل الحاقی خلاف قانون است

عکس خبري -پذيرفتن پروتکل الحاقي خلاف قانون است

عملكرد غرب و آمریكایی‌ها به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست. دلیل صدق این گفتار تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا و دیگر كشور‌ها است.

محمد اسماعیل کوثری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در بین جوانان استان تهران حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به سوالات حاضرین پیرامون بیانیه لوزان اظهار داشت: دستاوردهای هسته‌ای ما حاصل تلاش دانشمندان هسته‌ای و شهیدان شهریاری، احمدی روشن و علی محمدی و... است. چرا که زمانی که غرب خصوصا کشورهای فرانسه و آلمان به تعهدات خود در قبال تامین سوخت رآکتورهای هسته‌ای ما عمل نکردند؛ دانشمندان ما به عرصه آمدند و توانستند به غنی سازی ۲۰ درصد دست پیدا کنند. ما می‌توانیم ادعا کنیم که نیروگاههای هسته‌ای کشور از صفر تا صد خودمان به دست آورده‌ایم.

وی افزود: همین پیروزی موجب عصبانیت غرب و استکبار شد. در فتنه سال ۸۸ هم که آن‌ها به نتیجه مطلوب خود نرسیدند لذا از طریق تحریم‌های ظالمانه کار را دنبال کردند تا با فشار بتوانند کشور را از پای درآورند.

کوثری با اشاره به زحمات تیم مذاکره کننده قبل با سرپرستی آقای جلیلی گفت: بنده نمی‌خواهم از کسی و یا جریان خاصی دفاع کنم، اما باید حق را بیان کرد و حقیقت روشن شود. تلاشهای آقای جلیلی و تیم ایشان در حقیقت آن‌ها را سرگرم کرده بود تا دانشمندان هسته‌ای در داخل توانستند به این موفقیت‌ها دست یابند و در این مقطع نیاز نبود که تیم مذاکره کننده ما به دلیل محدود بودن توان هسته‌ای فرصت ایجاد کند و نتیجه بالا بردن این توان شد. اینکه برخی معتقدند غرب در این مذاکرات کوتاه آمده است غلط است، زیرا آمریکایی‌ها وقتی توان ما را در زمینه هسته‌ای دیدند، حاضر شدند این گونه پای میز مذاکره بنشینند و آن‌ها هرگز زیاده خواهی‌هایشان دست برنداشتند.

کوثری ادامه داد: در رابطه با مذاکرات دو نوع نگاه است یکی همین روابط دیپلماسی است و دیگری بحث انقلابی است. لذا ما همچنان بر سر مواضع انقلابی خود ایستاده‌ایم، بنده حداقل در دوبار به تیم هسته‌ای آقای ظریف و عراقچی توصیه کرده‌ام که در این مذاکرات مقداری تهاجمی رفتار کنید نه دفاعی؛ البته تهاجمی نه از این نظر که با کسی سر جنگ داریم! طبق قانون آژانس بر اساس چهار چوب‌ها کشور‌ها نباید سلاح کشتار جمعی و هسته‌ای داشته باشند چرا اسرائیل بیش از ۲۵۰ کلاهک هسته‌ای و خود آمریکا با توجه به کشتار هیروشیما بین ۷ الی ۱۰ هزار کلاهک هسته‌ای دارد حال ما که در ابتدای کار هستیم و اعتقادی به ساخت سلاح هسته‌ای هم نداریم به طوری که صراحتا مقام معظم رهبری این موضوع را بیان داشته‌اند، چرا مخالفت می‌کنید. تهاجم مستدل می‌تواند در مذاکرات آن‌ها را به عقب براند ولی دیپلماسی دفاعی انسان را خسته می‌کند و از پای در می‌آورد. البته این به معنای بسته شدن راه مذاکره نیست، اما به گونه دیگری می‌شود رفتار کرد.

وی با اشاره به جلسه نمایندگان با تیم هسته‌ای اظهار کرد: عده‌ای گمان می‌کنند که نمایندگان مجلس در خصوص این بیانیه مجاب شده‌اند، این گونه نیست و حداقل خود بنده همچنان نقدهای جدی بر این بیانیه دارم و کسی در این رابطه سکوت نکرده است. در جلسه کمیسیون امنیت ملی به آقای ظریف گفتم که این بیانیه‌ای که به قول خودتان تفاهم نامه‌ای در غالب بیانیه مطبوعاتی است و بار حقوقی هم ندارد؛ پس چرا این گونه موجب خوشحالی شما و آقای روحانی شده است؟ این مواضع و توصیه‌ها محترمانه بیان می‌شود و مورد بحث قرار می‌دهیم.

کوثری در ادامه خاطر نشان کرد: اینکه عده‌ای بیان می‌کنند باید سکوت کرد تا مقام معظم رهبری سخن بگوی هم غلط است. زیرا خود ایشان در خرداد ماه سال گذشته در جمع دانشجویان فرمودند که اگر قرار باشد همه سکوت کنند، کار‌ها تعطیل می‌شود. البته مضمون سخن این است که شما نظتان را با صراحت بیان کنید، اینکه شما سکوت می‌کنید کار‌ها می‌خوابد. چه در بعد سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی؛ این تفکر که تنها رهبری فقط وارد میدان کار شود، صحیح نیست. ما باید در مسایل آنقدر دقت داشته باشیم که در مسایل دچار تندروی‌ها و کند روی‌ها نشویم اما آنچه به نظر می‌رسد باید اعلام شود.

این نماینده مردم تهران و ری و شمیرانات در رابطه با بهبود شرایط اقتصادی با برداشتن تحریم‌ها عنوان کرد: اینکه عده‌ای مسایل و مشکلات اقتصادی را به بحث تحریم‌ها گره می‌زنند هم تصور درستی نیست. به طور کلی اینکه کسی بگوید تحریم‌ها برداشته شود اقتصاد درست می‌شود این غلط است. زیرا ما دوران سخت اقتصادی را داشته‌ایم که توانسته‌ایم آن را حل کنیم و بگذرانیم. در دوران سازندگی تورم ما ۴۹ درصد بود بالا‌ترین تورم که مقطع زمانی خاص خودش را داشت ولی شرایط کنونی کشور خیلی بهتر از آن دوراناست. البته عمده مشکلات اقتصادی ما در بحث تولید است که می‌تواند بیکاری و اشتغال را سامان دهد دیگری گرانی مواد اویله غذایی است که دولت و مجلس باید آن را مدیریت کنند و مشکلات را حل کنند. اینکه عده‌ای مشکلات رابا تحریم‌ها گره بزنیم هنر نیست، هنر این است که فرمایش حضرت آقا را در حوزه اقتصاد مقاومتی عملیاتی کنیم. برای تحقق اقتصاد مقاومتی ما باید با چهارچوب قانونی بانک‌ها را در مسیر تولید هماهنگ کنیم. با افزایش تولید نیز مشکل بیکاری حل خواهد شد. در سال همدلی و همزبانی که مقام معظم رهبری برای انسجام و وحدت احاد بیان کرده‌اند؛ مجلس و دولت باید به وظایف خود عمل کنند و چرخ اقتصادی کشور را راه اندازی کنند تا شرایط بهتر شود.

کوثری تاکید: در رابطه با تحریم‌ها‌‌ همان طور مقام معظم رهبری هم فرمودند باید یک جا برداشته شود و آن گونه که در فکت شیت آمریکایی‌ها آمده مورد قبول نیست. باید همزمان با امضا هر توافقی باید لغو شود این یکی از مطالبات اصلی است که در این مذاکرات دنبال می‌کنیم. مجلس در این حوزه وارد شده است تا بتواند تیم مذاکره کننده را کمک نماید تا بهترین تصمیم را اتخاذ کنند.

وی در رابطه با مذاکرات خاطر نشان کرد: بحث پای میز مذاکره در زمان دولت قبل هم به صورت محرمانه مطرح شد. جناب اقای احمدی‌نژاد و دکتر صالحی وزیر خارجه وقت ده ماه به پایان ۴ سال دوم خدمت مقام معظم رهبری رسیدند و از ایشان تقاضا کردند که مذاکره کنند. حضرت آقا قبول کردند اما تاکید کردند که بنده خوشبین نیستم. آن دولت به صورت محرمانه به مسقط رفت و چند بار با آمریکایی‌ها مذاکره کردند، اما به نتیجه نرسیدند. در دولت جدید جناب روحانی از ابتدا عنوان کرد که من تحریم‌ها رابرخواهم داشت و این موضوع راعلنی کرد و این تیم راهم معرفی کرد. از آنجایی که رهبری در کار دولت‌ها دخالت نمی‌کنند قبول کردند، در صورتی متاسفانه این تیم به غرب خوشبین هستند! این موضوع را می‌توان از خاطرات کتاب آقای ظریف درک کرد. حال تفکر این تیم با تیم مذاکره کننده قبل که تحصیلات خود را در دانشگاه امام صادق ع گذرانده‌اند متفاوت هستند. این مطالبی است که ما بیان کرده‌ایم. تیم قبل برای حفظ دستاوردهای هسته‌ای به آب و آتش زده است.

وی افزود: آقای روحانی در شعارهای انتخاباتی خود فرمودند که زندگی مردم باید بچرخد و سانتریفیوژ‌ها هم بچرخند، اما باید دید در حقیقت این اتفاق دارد می‌افتد! تا کنون شاهد بودیم که یک به یک سانتیریفیوژ‌ها را از کار می‌اندازند ولی بازدهی بسیار کمی راشاهد هستیم.

کوثری تاکید کرد: ما برای تکمیل و نیاز چرخه انرژی به ۱۹۰ هزار سو نیازمندیم؛ یعنی حدود ۲۴ هزارتا RI۸ نیاز داریم یا ۱۶۰ هزار تا IR۱ نیاز داریم تا ۱۹۰هزار سو تامین شود. زیرا سالیانه نیروگاه بوشهر که ۱۰۰۰ مگاوات برق آن وارد مدار شده است، این سالیانه ۳۰ تن اورانیم غنی شده می‌خواهد، یعنی تا ۱۹۰سو راه زیاد است پس یک نیروگاه با ۳ هزار تا تامین نمی‌شد.. اما نقدی فنی برای قبول ۵ هزار نطنز نداریم اما در فردو ۱۰۰۰ سانتریفیوژ پذیرفتند که قابلیت غنی سازی ندارد. زیرا نمی‌توانیم اورانیم و گازی داخل آن کنیم که بخواهیم غنی سازی کنیم. لذا آنجا مرکز تحقیقات و توسعه نیست! به هرجهت مرکز تحقیق و توسعه باید در کنار دانشگاه‌ها باشد پس این مسایلی است که ما اشکال داریم اما اگر باز هم بگذریم، مشکلاتی دیگر در رابطه با بازرسی‌ها مطرح کرده‌اند که پذیرفتن پروتکل الحاقی خلاف قانون است که مجلس در این رابطه مصوبه قانونی دارد.
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پایان با اشاره به تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا خاطر نشان کرد: عملکرد غرب و آمریکایی‌ها به هیچ عنوان قابل اعتماد نیست. دلیل صدق این گفتار تحریم‌های اخیر اتحادیه اروپا و دیگر کشور‌ها است. اینان هنوز در پای میز مذاکره قرار دارند ولی همچنان به تعهدات خود عمل نمی‌کنند. لذا باید برای توافق نامه نهایی تیم مذاکره کننده با هوشیاری و مراقبت زیاد وارد عرصه شود و‌‌ همان طور که مقام معظم رهبری فرمودند دغدغه این مساله همچنان وجود دارد. این دغدغه ناشی از شناخت طرف مقابل است که با حیله و فشار بخواهد به چیزی را بر ما تحمیل کند.

۱۳۹۴/۱/۲۵

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...