نسخه چاپی

واكنش ولایتی به اظهارات اوباما

رئیس مركز تحقیقات استراتژیك اظهار داشت: بر اساس تجربه ناموفقی كه آمریكایی‌ها در ورود نظامی به كشورهای منطقه داشته‌اند، فكر نمی‌كنم آمریكا وارد یمن شود.

به گزارش نما به نقل از مهر، جولیا بیشاپ، وزیر امور خارجه استرالیا پس از دیدار با علی‌اکبر ولایتی در جمع خبرنگاران درباره این دیدار گفت: دیدار با آقای دکتر ولایتی مانند سایر دیدارهایی که با مقامات ایرانی داشتم، بسیار سازنده بود.

وی افزود: ما درباره اهداف مشترک از جمله اینکه ما از دولت عراق در مبارزه با داعش حمایت می کنیم، گفتگو کردیم و بحث های بسیار مثبت و سازنده ای داشتیم.

در ادامه همچنین، علی‌اکبر ولایتی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک نیز در جمع خبرنگاران گفت: با وزیر امور خارجه استرالیا دیدار خوبی داشتیم و در رابطه با روابط دوجانبه و مسائل مشترک گفتگو کردیم.

ولایتی ادامه داد: ایران و استرالیا روابط خوبی با یکدیگر دارند که در اغلب اوقات سازنده بوده است و تصمیم گرفتند که این روابط سازنده را از سر بگیرند و تقویت کنند و اکنون بعد از گذشت ۱۲ سال وزیر خارجه استرالیا به تهران سفر کرده که یک قدم مثبتی است و انشاءالله در آینده نیز آقای ظریف به استرالیا سفر خواهد کرد و از بنده هم برای سفر به استرالیا دعوت شده است که انشاءالله در فرصت مناسب صورت خواهد گرفت.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک اضافه کرد: به هر حال همکاری ایران و استرالیا به عنوان دو کشوری که روابط مناسبی دارند، می تواند برای صلح و آرامش در منطقه خاورمیانه و کشورهای اقیانوسیه بسیار مثبت و در جهت سازنده و برقراری امنیت به‌ویژه در عراق و مبارزه با داعش باشد. وزیر امور خارجه استرالیا نیز قویا معتقد است که باید بر علیه داعش مبارزه کرد و از اقدام ایران در مبارزه با داعش تقدیر کردند.

وی درباره ورود مستقیم آمریکا به یمن اظهار داشت: آمریکایی‌ها بارها ورود نظامی در کشورهای منطقه را تجربه کرده‌اند و از هیچکدام از این آزمایش‌ها سرافراز بیرون نیامده‌اند و بعید می‌دانم با توجه به تجربیات تلخی که رؤسای جمهور قبلی آمریکا درباره مرور مداخله در امور داخلی کشورها داشتند، آمریکا این کار را تکرار کند. مداخله آمریکا مشکلی را از آنها و متحدانشان در منطقه حل نمی کند.

ولایتی تاکید کرد: راه حل یمن گفتگوهای صلح‌آمیز است. با شناختن همه گروه های یمنی از جمله حوثی‌ها، سنی‌ها، شیعه‌ها و... که بتوانند یک مذاکرات سازنده بین گروه های مختلف و تنها یمنی داشته باشند و دیگر کشورها کمک کنند به اینکه در یمن مردم بدون دخالت خارجی حکومت خود را داشته باشند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات اوباما مبنی بر اینکه هر توافقی با ایران صرف یک معاهده رسمی نیست، اظهار داشت: ما نیز مشتاق معاهده با آمریکا نیستیم. آنچه مسلم است ایران می خواهد حقوق هسته‌ای خود را حفظ کند و بتواند از انرژی هسته ای به صورت صلح آمیز و در چارچوب مقررات بین المللی استفاده کند و با همین دیدگاه در مذاکرات با ۱+۵ شرکت کرده است.

ولایتی با اشاره به اینکه ایران طالب بستن معاهده با آمریکا و غیرآمریکا نیست، توضیح داد: به همین روشی که مذاکره‌کنندگان ما تا به حال داشته‌اند، ادامه می‌دهیم، در چارچوب اصولی که از قبل پایبندی به آن اعلام شده و به نفع ملت ایران است و منافع ملت را تامین می کند و به کشورها در دنیا و جامعه بین المللی اثبات می کند که ایران هیچ‌گاه به دنبال استفاده غیرصلح آمیز از برنامه هسته ای نبوده است و همین امر که اتهامی که به جمهوری اسلامی بسته شده بود از سوی دشمنان و بدخواهان بوده است، تثبیت شود و البته ما می خواهیم که همه تحریم ها همزمان با اقدامات ایران بر اساس توافق با ۱+۵ لغو شود.

۱۳۹۴/۱/۲۹

اخبار مرتبط
نظرات کاربران
نام :
پست الکترونیک:
نظر شما:
کد امنیتی:
 

آخرین اخبار...